Een mobiel vriendelijke website? Dat doe je toch NIET voor Google!

Mobiel_vriendelijke_website“Kan jij het lezen? Nou ik niet…”

“Ja… natuurlijk, als ik ga inzoomen wel… maar dan nog ben ik aan het priegelen om die link goed in beeld te krijgen.”

“Zie je wel…, klik ik alsnog op de verkeerde link…. argggh…. laat maar, ik ga wel verder kijken!”

Komt bovenstaande situatie je bekend voor?

Kan jij het ook niet uitstaan wanneer een website niet te gebruiken is op je smartphone omdat deze niet mobiel vriendelijk is?

Wanneer jouw antwoord op beide vragen een ja i

s, behoor jij tot het merendeel van de mobiele internetters.

Dit brengt mij bij mijn volgende vraag en deze bepaalt gelijk of je door mag naar de volgende ronde (dus eerlijk antwoorden!):

Is jouw website al mobiel vriendelijk? (vul hieronder jouw antwoord in)

mobiel vriendelijke website ja nee


Mobiel vriendelijke website – Ronde 2

Dus jouw website is nog niet mobile proof? Dan wordt het tijd om hierin verandering te brengen. Want waarom heb jij nog geen mobiele website? Jouw ‘JA’s’ op mijn eerste twee vragen zouden eigenlijk al voldoende moeten zijn geweest voor jou om je website mobile friendly te maken voor je bezoekers.

Maar mocht je toch nog twijfelen over het belang van een goede mobiel-vriendelijke website voor je doelgroep, lees dan vooral verder over waarom going mobile friendly je uiteindelijk meer oplevert dan het kost. En het mooie is, je moet niet allen maar een mobiel vriendelijke website hebben omdat Google dat ‘zegt’.

It’s all about the user experience!

Het maakt niet uit via welk apparaat een websitebezoeker jouw website bezoekt – of het nu een desktopcomputer, een laptop, een smartphone, een smart TV, een tablet, een phablet of zelfs een (erg geavanceerde) tosti-ijzer is – het doel van jouw website moet ten alle tijden zijn het leveren een uitstekende  gebruikerservaring aan je websitebezoeker. Het is niet alleen goed voor de portemonnee van je organisatie, het is ook gewoon een stukje service naar je klanten en prospects toe.

mobiel_vriendelijke_website_iniminiZodra een bezoeker constant in- en uit moet zoomen om je inimini kleine tekstjes op je website te kunnen lezen dan neemt je bounce rate toe. Zelfde geldt wanneer je websitebezoeker moeite heeft om de onhandig geplaatste links en de te kleine buttons aan te kunnen klikken. Ook dan is de kans groot dat je de bezoeker de website na de het zien van je homepage direct weer verlaat. Dan gaat diegene liever een poging wagen bij je concurrent…

En hiermee gaat weer een potentiële lead verloren, een mogelijke prospect of een toekomstige klant; allemaal omdat je een niet-mobiel-vriendelijke website ervaring aanbiedt. Vind je dat niet zonde?

Wat zeggen de cijfertjes

Mocht jij je niet laten overtuigen door het belang van het aanbieden van een goede user experience, laten wij dan de cijfers er eens op na slaan. Ik bedoel, een vollere portemonnee is ook wat waard toch?

In 2012 was de voorspelling dat het aantal mobiele internetgebruikers het aantal desktopgebruikers zou gaan overschrijden in 2014 en deze voorspelling was spot-on. Cijfers van comScore en het CBS (al in 2013) laten zien dat de smartphone de laptop al ruimschoots heeft verdrongen als favoriete apparaat voor het gebruiken van het internet.

Mobiel_vriendelijk website - mobiel vs desktop

Op dit moment heeft ongeveer 8 op de 10 mensen toegang tot mobiel internet (bron: CBS) en dit aantal zal de komende jaren alleen nog maar toenemen. Als gekeken wordt naar het aantal verscheepte smartphones en de penetratie cijfers van zowel smartphones als tablets, lijken deze nog niet af te vlakken.

Mobiel_vriendelijke_website__-_smartphone_penetratie

Tel daarbij ook nog eens op het immers stijgende dataverbruik van mobiele internetters in Nederland op (helemaal met de verdere integratie van 4G) en je begrijpt dat de consument steeds meer en meer achter het scherm van ze smartphone of tablet zit gekluisterd. Alleen al in het afgelopen jaar is de hoeveelheid data die consumenten met hun mobiel verbruiken verdubbeld.

Online betalen met je pokkie wordt steeds populairder

In 2014 werd er in totaal voor zo’n 13,96 miljard euro aan alle online aankopen uitgegeven. Dit is een stijging van 8,5% ten opzichte van 2013 en deze uitgaven waren ongeveer gelijk verdeeld aan zowel producten (7,02 miljard euro) als diensten (6,94 miljard euro).

Mobiel_vriendelijke_website_-_online_bestedingen_2010-2014

Als deze groeicijfers van het aantal online betalingen nu nader worden bestudeerd, dan zien we dat wanneer je als organisatie online producten of diensten verkoopt, echt niet meer kan achterblijven met een niet mobiel vriendelijke website of -shop.

Ruim 29% van alle internetbetalingen verloopt op dit moment namelijk mobiel! Nederland heeft zelfs het hoogste groeitempo van online betalingen binnen Europa (+4% in de afgelopen 6 maanden). Sinds 2005 neemt het aantal online aankopen alleen maar toe en heeft de tablet onderhand het bord op schoot verdrongen (bron: CBS).

Ook de voorspellingen voor 2016 & 2017 laten een omzetgroei zien in mobile e-commerce (m-commerce).

Mobiel_vriendelijke_website_-_verwachte_groei_m-commerce

Wat niet zo gek is, aangezien de verwachting is dat het mobiel dataverbruik in 2017 zal verviervoudigen ten opzichte van 2014 (bron: Marketingtribune).

Mobiel_vriendelijke_website_-_groei_mobiel_dataverbruik

Wanneer ook nog verder gekeken wordt naar de voorspellingen van 2020 dan zullen meer dan de helft van alle aankopen mobiel verlopen (bron: Frankwatching).

Mobiel_vriendelijke_website_-_Groei_mobiel_online

De vraag is dan ook eigenlijk niet meer of mobiel ertoe doet… Nee, dat punt zijn wij volgens mij nu wel voorbij, toch?. Mobile ready zijn met je website hoort gewoon een onderdeel van je online marketingstrategie te zijn geworden. Helaas lijken veel bedrijven in uiteenlopende sectoren dat nog niet te begrijpen (bron: Adformatie). Jij nu wel?

Google doet ook een duit in het zakje

Oké, ik heb het hierboven al gezegd, maar ik herhaal het nog een keer. De primaire reden om een mobiel-vriendelijke (of responsive) website te hebben is voor je websitebezoekers en daarmee jouw potentiële klanten! Gebruikersgemak dient de mens en daarmee ook jouw klanten.

Mobiel_vriendelijke_website_-_Google

Maar als ik je met bovenstaande redenen nog niet voldoende overtuigd hebt om een mobiel vriendelijke website te hebben, misschien kan Google je dan alsnog het laatste zetje geven. Want sinds Google’s mobiele vriendelijke algoritme update van 21 april 2015, geeft Google jou nu alsnog een extra goede reden om je website te optimaliseren voor mobiele apparaten.

Voor degene die de headlines hebben gemist, hierbij een korte versie van wat er allemaal gebeurt is: Google heeft mobiel vriendelijkheid een veel sterkere ranking factor gegeven voor de mobiele zoekresultaten, dan voorheen het geval was. Dus als jouw website, webshop, blogs, landingspagina’s en andere webpagina’s niet zijn geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten, dan zouden je website weleens behoorlijk kunnen kelderen in de mobiele zoekresultaten.

Wil je dieper duiken in de fijnere details van Google’s mobiele algoritme update en leren wat de impact ervan is op je zoekmachine optimalisatie (SEO) inspanningen? Lees dan vooral nog even verder!

Wat was nou ook alweer Google’s “mobiel vriendelijke” update?

Voorafgaand aan de lancering van de mobiel vriendelijke update van april jongstleden, was Google al druk bezig geweest met het voorbereiden van de online wereld voor de dreigende ‘doomsday’. Hieronder een korte tijdlijn:

In 2013 onthulde Google al zijn configuratie-aanbevelingen voor het mobiel vriendelijk maken van je website. Ook publiceerde zij een lijst met veel gemaakte mobiele configuratiefouten.

In 2014 introduceerde Google mobiel vriendelijke tags in zijn zoekresultaten om het makkelijker te maken voor mobiele zoekers om  mobiel geoptimaliseerde content te vinden.

Het was duidelijk dat Google zijn obsessie met het verbeteren van het mobiele web niet geheim probeerde te houden. In 2013 kwam het Mobile Search Engine team van de zoekgigant met het volgende naar buiten:Ook in 2014, begon Google resultaten te taggen, om aan te geven wanneer een pagina misschien niet zou werken op een mobiel apparaat.

‘’Om de zoekervaring van smartphone gebruikers te verbeteren en hun pijnpunten aan te pakken, rollen wij in de nabije toekomst verschillende ranking updates uit, die sites aanpakken welke niet goed geconfigureerd zijn voor mobiele gebruikers.’’

Mobiel_vriendelijke_website_-_goed_vs_fout

Het was dus niet echt een grote verrassing toen Google in februari 2015 verklaarde dat ze vanaf 21 april, het gebruik van mobiel vriendelijkheid als ranking signaal zouden gaan uitbreiden. Deze verandering zal mobiele zoekopdrachten in alle talen wereldwijd beïnvloeden en zal een significante invloed hebben op de zoekresultaten. Gebruikers zullen gemakkelijker relevante zoekresultaten van hoge kwaliteit en die geoptimaliseerd zijn voor hun mobiele apparaten te zien krijgen.

Voorspeld werd dat deze mobiel vriendelijke update een grotere impact zal gaan hebben op de zoekresultaten dan de Penguin en Panda updates van een paar jaar terug. Nu lijkt dit wat overtrokken te zijn. Het precieze percentage van de zoekopdrachten die zijn geraakt door de mobiel vriendelijke update moet nog bekend worden gemaakt door Google, wel zijn voorzichtig al de eerste resultaten waar te nemen.


Onder de streep

Als het goed is moet jij nu overtuigd zijn van het hebben van een mobiel vriendelijke website. Als eerste vanwege de service naar je websitebezoekers toe, ten tweede voor je portemonnee en tot slot omdat je dan (nog) beter zichtbaar ben in de mobiele zoekresultaten. Reden genoeg om je site de nodige update te geven toch?

Al je nog geen mobiel vriendelijke website hebt, dan is dit het moment om over te gaan. Nog lang niet alle bedrijven zijn over naar een mobiel vriendelijk design, dus pak nu je voordeel ten opzichte van de concurrentie zolang het nog kan!

Om je alvast een duwtje in de goede richting te geven hebben wij een handig Redesign werkboek opgesteld welke je via de afbeelding hieronder kan downloaden. Veel succes en als je vragen/opmerkingen hebt kan je altijd contact met ons opnemen.

Website redesign werkboek