Een simpele handleiding voor het schrijven van super sexy blog titels!

blog titelZag je dat? Ik gebruikte sexy in mijn blog titel.

En over een minuut weet jij waarom ik zo mijn blog titels schrijf. Aan de ene kant is het natuurlijk prachtig om goede content te schrijven, maar het is ook heel belangrijk dat mensen je blog gaan lezen en dat je blog goed scoort in Google. Titels verkopen de rest van je content.

Dit wordt weer vertegenwoordigd in zoekmachines, in e-mails en op Social Media. Dus het komt vast niet als een verassing als ik jou nu vertel dat een van de meest voorkomende vragen die wij krijgen, over het schrijven van goede blog titels gaat.

Zullen we maar direct beginnen? Deze post zal een simpele handleiding schetsen voor het schrijven van super sexy titels voor jouw blog.

“Een foolproof handleiding voor het schrijven van aantrekkelijke blog titels en headlines!”

Stap 1: Maak eerst een “working title”

Voordat je uren besteedt aan het bedenken van een super specifieke titel, moet je zorgen dat je eerst een titel hebt waarmee je kunt werken. Een soort ruwe schets. Maar wat is dat dan precies? Wij noemen het een “working title”. Veel mensen verwarren een “working title” met een onderwerp. Laten we bij deze die denkfout eens even uit de weg gaan ruimen.

Onderwerpen zijn heel algemeen en kunnen meerdere blog titels bevatten. 

Neem bijvoorbeeld “kinderen gezond opvoeden”  en “keukenkastjes”. Eén schrijver kan totaal verschillende kanten op gaan tijdens het schrijven van een blog over één van deze titels.

Een working titel is heel erg specifiek en geeft richting tijdens het schrijven van een blog.

We kunnen voor het onderwerp: “kinderen gezond opvoeden”  de volgende “working titels” bedenken:

  • Hoe gezonde voeding kan zorgen voor sterkere botten bij je kinderen;
  • Een handboek voor ouders om de sociale, emotionele en gedragsmatige welzijn van je kind te bevorderen;
  • X recepten voor snelle en gezonde maaltijden waar tieners van smullen.

blog titelsZoals je ziet zijn al deze working titels heel specifiek en laten weinig ruimte over voor interpretatie. Dat is de enige reden waarom we ze working titles noemen en geen onderwerpen.  Het is op zich wel waardevol om erbij te vermelden dat geen van deze titels perfect is – ze hoeven slechts specifiek genoeg te zijn om je door het schrijven van een blog te begeleiden (we zullen later dieper in gaan op het aantrekkelijk en vindbaar maken van de blog titels).

Laten we er voor deze post even vanuit gaan dat wij de volgende working title hebben bedacht: “X aantal B2B bedrijven gebruiken Facebook op een hele coole manier”.

Stap 2: blijf nauwkeurig en specifiek

Tijdens het schrijven en bedenken van een goede titel is nauwkeurigheid super belangrijk. Waarom? Omdat je titel zeer duidelijke verwachtingen creëert bij je lezers. Terwijl ik zeker weet dat heel erg veel mensen op de volgende titel zullen klikken: “10 B2B bedrijven die Facebook zo goed gebruiken dat ze voor de rest geen online marketing hoeven te doen”, maak de content die erachter ligt de titel waarschijnlijk niet waar.

Behalve natuurlijk als je echt 10 bedrijven hebt gevonden die zo goed kunnen Facebooken. En daarnaast nog eens kunt bewijzen dat ze voor de rest niets meer aan marketing doen. Het belangrijkste is dat je titel de lading van de rest van de blog zo goed mogelijk moet dekken.

Respecteer de lezer

Als je maar één ding op gaat steken van deze blog, laat het dan het volgende zijn: “De belangrijkste regel bij het schrijven van een blog is de ervaring van je lezer te respecteren”. Als jij torenhoge verwachtingen creëert met je blog titel, maar deze niet waar maakt in de rest van je blog, dan verlies je lezers. Click bait is tegenwoordig overal te vinden. Het is dus veel belangrijker dat je de aandacht van je lezer weet vast te houden. En één ding weet ik zeker, dat doe je niet met misleidende blog titels.

Beloof weinig, lever meer

Met titels is het beter om minder te beloven en veel meer te leveren. Dus als je een keuze moet maken tussen een super boeiende titel en een hele specifieke, kies dan altijd de specifieke.

Nauwkeurigheid is in deze niet overdreven. Met het bovenstaande voorbeeld moet je namelijk ook kunnen bewijzen dat het inderdaad om B2B bedrijven gaat en dat het geen bloggers zijn die een B2B publiek proberen te bereiken. Snap je wat ik bedoel?

Stap 3: Maak ‘m sexy

Omdat je titel nauwkeurig moet zijn betekent dit nog niet dat er geen manieren zijn om je titel ertussenuit te laten springen. Er zijn tal van manieren waarop je dit kunt doen:

  • blog titelsSpeel een beetje met alliteratie: De titel en header van deze post bijvoorbeeld: “foolproof handleiding en “wonderschoon schrijven” het zijn dingen die onze blogs wat lieflijker maken om te lezen.
  • Gebruik woorden die een impact hebben: Zo zijn wij ook op deze titel gekomen. Heftige uitdrukkingen (vaak negatieve) zoals: “super sexy”, “x dingen die mensen haten” of “briljant” komen wel aardig binnen. Deze woorden moeten echter wel met mate gebruikt worden. Zoals een oud-collega ooit tegen mij zei: “als je alles vet maakt, is opeens niets meer vet.”
  • Maak direct duidelijk waarom je lezer jouw blog moet lezen: De presentatie en indeling van je blog kunnen ervoor zorgen dat deze een sexy uitstraling krijgt. Dat is ook de reden dat je heel vaak van die haakjes om titels en ondertitels ziet staan, zoals: [infographic], [gratis e-book] of bij deze post “een simpele formule” aan het begin van de titel. Wil je helemaal scoren op het gebied van CTR, dan moet je zorgen dat je een super toffe template hebt. Wij hebben ondervonden dat het woord [template] in haakjes toevoegen aan onze blog titels zorgt voor de meeste vertoningen.

Dit hangt echter wel volledig af van het begrijpen van jouw “core buyer persona”. Je moet begrijpen welke woorden hen triggert en wat zij zien als toegevoegde waarde. Je titel zal nooit bij al jouw lezers in de smaak vallen, maar het allerbelangrijkste is dat deze in de smaak valt bij jouw “core buyers persona”. (Heb je nog geen “core buyers persona’s” gemaakt? Gebruik dan deze template om er een aantal te creëren voor uw bedrijf.)

Zo! Nu maar eens kijken hoe we onze saaie “working title” om kunnen bouwen tot een toffe, sexy titel. Hier zijn een aantal opties:

  • “10 B2B bedrijven met briljante Facebook pagina’s”
  • “Denk jij ook dat Facebook pagina’s alleen voor B2C is? Deze 10 bedrijven zullen dat voor altijd veranderen!
  • “Facebook voor B2B, 10 bedrijven waar je nog een aantal dingen van kunt leren”

Kies de beste titel

Persoonlijk vind ik de eerste titel het best, omdat deze kort en bondig is. Daarnaast  bevat de titel twee sexy componenten. De eerste is het krachtige woord: “briljant”. Briljant is een positief en toch een sterk woord met een grote impact. Wie wil er nou niet briljant genoemd worden? Ten tweede ken ik een heleboel B2B marketeers die zweren dat Facebook alleen een B2C kanaal is. Die zouden goud geld over hebben voor een simpele formule die ze stap voor stap uitlegt hoe ze B2B marketing in konden zetten via Facebook.  Een post die twee onderwerpen behandeld die normaal niet vaak positief met elkaar worden genoemd: Facebook en B2B marketing. Daarnaast is B2B en briljant een leuke alliteratie.

blog titelsStap 4: Probeer je titel te optimaliseren voor SEO.

“Proberen” omdat je dit niet te hard moet proberen. Teveel SEO toe willen passen in je titel kan ervoor zorgen dat deze een beetje vreemd wordt. Als je blog titels op een positieve manier kunt optimaliseren voor SEO is dat natuurlijk goed. Je hoofddoel moet echter wel duidelijkheid en nauwkeurigheid blijven. Hoewel keywords erg belangrijk kunnen zijn, is het waardevoller om een blog te hebben die veel wordt aangeklikt en gedeeld. Dit kan ook een positieve invloed hebben op je ranking.

Ik denk dat we onze heldere, sexy titel nog wel een beetje kunnen optimaliseren, zonder dat het afbreuk doet aan de helderheid. Laten we proberen de titel iets meer SEO proof te maken. “10 B2B bedrijven met briljante Facebook marketing”

Waarom? Omdat ik liever hoog rank voor de zoekterm: “Facebook marketing” dan voor “Facebook pages”.  En zolang mijn blog gaat over de marketing van de bedrijven en niet alleen over de Facebook pagina’s blijft de titel nog steeds accuraat. Het is een kleine aanpassing, maar behoudt de helderheid en het sexy gehalte van de titel.

We gaan verder bouwen op de titel die we net hebben gemaakt. Misschien wel even handig om op te merken dat een keyword het vaak veel beter doet wanneer deze aan het begin van de titel wordt geplaatst. Dus als ik echt heel erg geïnteresseerd was in het zo hoog mogelijk ranken op het keyword: “Facebook Marketing” dan zou ik de woordvolgorde iets aan kunnen passen. Dan zou dit: ”Facebook marketing voorbeelden: 10 B2B bedrijven die je moet volgen” beter werken.  Op deze manier zien potentiële lezers dat de blog over Facebook marketing gaat.

Stap 5: Houd je titels beknopt

Er is geen “one-size fits all” antwoord voor hoe lang je titel zouden moeten zijn. Dit hangt van je doelen af en waar je titel op de pagina terecht komt. Wil je dat je post het heel goed doet in de Google Rankings? Zorg dan dat je onder de magische 55 tekens grens blijft. Zodat Google niet je halve titel verbergt. Optimaliseer je een blog voor Social Media? Dan wil je niet dat de titel meer dan 117 tekens bevat, want anders is hij niet tweetable. (140 tekens op twitter, min de 22 tekens die een URL in beslag neemt, min één plaats voor de spatie tussen de titel en de URL). Het beste kun je gewoon gaan testen met verschillende lengtes, zodat je erachter komt wat het beste werkt voor jouw specifieke publiek.

Ik probeer altijd onder de 70 tekens te blijven, zodat mijn titels nooit af worden gesneden in e-mails en de meeste zoekresultaten. Lukt dat altijd? Tuurlijk niet! Maar het is een goede maatstaf om mee te werken!blog titels

Stap 6: Brainstorm met een ander

Zodra je de titel klikbaar, rankbaar en sexy hebt gemaakt met behulp van bovenstaande tips is het tijd om een frisse neus te halen en te praten met iemand anders. Titel brainstormen is een essentieel onderdeel van het proces.

Vertel alleen je titel aan een collega en laat hem of haar er dan op schieten. Kan die beter, is die duidelijk, is die aantrekkelijk genoeg om op te klikken? Zo kom je uiteindelijk tot het beste resultaat!

Aan de slag!

Met deze handige tips kan jij nu zelf aan de slag om pakkende titels te schrijven die gaan zorgen voor meer clicks en conversies! Heb jij vragen of opmerkingen? Laat ze hieronder achter.