Een snellere website met Google Tag Manager

In het vorige blog hebben we je kennis laten maken met de Google Tag Manager. We hebben de voordelen voor zowel je development- als marketingafdeling belicht. Ook hebben we de sleutelonderdelen van GTM geïntroduceerd: tags, triggers, variabelen, de container, de data layer, en events.

In deze blog gaan we dieper in op de voordelen die GTM heeft voor de snelheid en prestaties van je website. Iedereen wil natuurlijk zo veel mogelijk kunnen meten, maar dit moet niet ten koste gaan van de laadtijden van je website.

Google Tag Manager

Voor een succesvolle online marketing strategie heb je data nodig. Om die data te kunnen verzamelen heb je tags nodig. Tags laden content op je website, versturen informatie, en plaatsen advertenties. Het probleem is hoe meer tags een pagina heeft, des te langzamer je site laadt.

GTM zorgt voor snellere laadtijden door drie belangrijke problemen aan te pakken: het synchroon laden van tags, een overmatig beroep op externe bronnen, en onnodige data layer verzoeken. Hieronder leggen we uit wat dit inhoudt.

Asynchroon laden van tags

Iedere developer zal je vertellen dat JavaScript de voornaamste oorzaak is voor trage websites. Dit komt door iets wat developers “blocking” noemen. JavaScript blokkeert alle andere elementen voordat het zelf is geladen.

Blocking gebeurt wanneer een browser de tags synchroon laadt. Dit betekent dat een element niet zal laden voordat de vorige is geladen. In de meeste gevallen worden de HTML en CSS het eerst geladen, maar het laden van de CSS kan worden geblokkeerd door JavaScript totdat het klaar is met haar taken.

Google Tag Manager lost dit probleem op door alle tags op een pagina asynchroon te laden. In andere woorden: tags laden zo snel als ze kunnen. Ze hoeven niet meer te wachten op andere tags en andere elementen hoeven niet op je tags te wachten.

GTM vuurt je tags parallel aan elkaar af in plaats van in een strikte volgorde. Dit kan seconden van je laadtijden afhalen en de sleutel zijn voor een positieve eerste indruk.

Minimaal beroep op externe bronnen

De tweede reden waarom JavaScript tags zorgen voor langzame pagina’s is een overmatig beroep op externe bronnen. Hoe meer individuele tags je hebt, des te vaker informatie moet worden opgehaald uit een externe bron.

Google Tag Manager stroomlijnt het aantal aanvragen van externe bronnen door één stukje code te gebruikten voor het beheren van al je tags. GTM zorgt er dus voor dat de browser van je bezoeker maar één aanvraag hoeft te doen per bezoek.

Alle relevante informatie in de data layer

De derde oorzaak voor langzame laadtijden is het herhaaldelijk aanvragen van dezelfde data. Zo kan je bijvoorbeeld een implementatie hebben waarbij je het aantal transacties op je site verstuurt als conversies richting zowel AdWords, Google Analytics, als AdRoll.

Als je ervoor kiest om deze drie tags individueel te plaatsen, zal dezelfde data iedere keer drie maal worden aangevraagd. Google Tag Manager gebruikt als alternatief één data layer waar alle relevante informatie op één plek is verzameld. Alle tags kunnen hier hun informatie ophalen.

Om de impact van de data layer te begrijpen moet je je site inbeelden als een restaurant, met je tags als klanten, en data als gerechten. Wanneer Google Analytics komt binnengelopen neemt de ober een bestelling op. Vervolgens gaat deze naar de keuken en geeft de bestelling door. De klant wacht op zijn bestelling. Uiteindelijk is het eten klaar en bezorgt de ober de bestelling bij de klant.

Tag Management

 Alle tags op één plek.

Dit proces herhaalt zich wanneer AdWords of een andere dienst komt binnengelopen. In GTM staat er midden in het restaurant een buffet waar iedereen direct zijn gewenste bestelling kan ophalen. Tags krijgen hun bestellingen sneller, en je restaurant loopt als resultaat een stuk efficiënter.

Verbeterde SEO en conversieratio’s

Hopelijk begin je de voordelen van Google Tag Manager een beetje te zien. Een snellere website is leuk voor development, maar ook voor marketing en sales. De volgende gegevens komen van Search Engine Journal:

  • Amazon.com heeft gerapporteerd dat een vertraging van 0,1 seconden kan leiden tot een daling van 1% in klanten activiteit.
  • AOL rapporteert een variatie van 30% in pagina bezoeken gebaseerd op laadtijd.
  • Een site die zes seconden nodig heeft om te laden, ervaart een daling van 50% in het aantal conversies.
  • 47% van de internetgebruikers verwacht dat een site binnen 2 seconden is geladen.
  • 75% van de consumenten bezoekt een concurrerende site wanneer een site langzaam is.

Wat hieruit duidelijk wordt: bezoekers haken af op langzame websites. Eén langzame pagina kan zorgen voor een slechte eerste indruk en bezoekers richting de concurrent sturen. Gefrustreerde bezoekers worden nooit klant.

In dit geval is tijd daadwerkelijk geld zoals vaak wordt gezegd in de wereld van online marketing. Langzame pagina’s zorgen niet enkel voor kopzorgen bij development, maar zijn daarnaast funest voor je conversie.

En dit is nog maar het topje van de ijsberg. Slome laadtijden leiden ook tot slechtere prestaties in de zoekresultaten. Google gebruikt site snelheid al sinds 2010 als ranking factor voor het bepalen van haar zoekresultaten.

Vooral op mobiele sites wordt je afgestraft en kun je gedag zeggen tegen een groot deel van je organische zoekverkeer. GTM is dus niet enkel handig voor het aanmaken en beheren van tags, maar heeft ook nog eens mooie voordelen voor je zoekmachine-optimalisatie.

Stroomlijn je site met Google Tag Manager

Zelf tags toevoegen, makkelijk beheren, èn een snellere site? Inderdaad er kleven bijna alleen maar voordelen aan Google Tag Manager. In de volgende blogs gaan we stapsgewijs behandelen hoe je GTM op jouw site kunt installeren. Hiervoor is het belangrijk dat we eerst de huidige situatie in kaart brengen.

Pas wanneer we weten hoe je site op dit moment is geconfigureerd, kunnen we een migratieplan opstellen om zonder problemen de overstap naar GTM te maken. Wanneer je op dit moment nog niks met Google Analytics doet, is het helemaal een fluitje van een cent! Neem contact met ons op voor een Google Analytics implementatie op maat. Of blijf deze blogs lezen en doe het zelf!

Google Analytics en Google Tag Manager zijn typische gevallen van easy to learn, hard to master. Ga op onderzoek uit, lees onze blogs, en wanneer je het virus te pakken hebt, kom dan naar een van onze trainingen. Hier laten we zien hoe wij te werk gaan en op welke manier je met beide diensten het maximale resultaat kunt behalen.

Download ons gratis e-book: 9 gouden tips voor Analytics beginners