Een social media beleid om stomme fouten te voorkomen!

social media beleidDe kans is groot dat je bedrijf en werknemers actief zijn op  social media. Door social media vervaagt de scheiding tussen privé en werk en is het voor werknemers vaak niet duidelijk wat wel of niet geoorloofd is.

Ook bedrijven weten niet altijd precies wat ze wel en niet kunnen maken met hun social business. Dit brengt een hoop ernstige, maar ook hilarische social media fails met zich mee (kijk eens naar de blog: 7 grootste social media fails allertijden).

Een social media beleid geeft jou en je werknemers een goede richtlijn voor het gebruik van social media, zowel vanuit het bedrijf als privé, om zulke problemen te voorkomen.

Geen social media beleid? Kijk maar uit

Heb jij nog geen social media beleid? De kracht van social media is enorm: binnen 5 minuten kan je bericht/post/tweet al duizenden mensen bereikt hebben en net zoveel reacties of likes hebben uitgelokt. Voordat je iets plaatst moet het bericht dus wel goed onder de loep genomen worden, want ook al zeggen ze “bad publicity is better than no publicity”, met social media wil je echt liever niet in een negatief daglicht komen.

Wanneer je een foutje maakt op social media, kan je veel volgers kwijtraken en je merk zal schade oplopen, terwijl je natuurlijk het tegenovergestelde wilt bereiken. Daarnaast kan het je nog jarenlang achtervolgen, dus onderschat de kracht van social media niet.

Wat moet er in een social media beleid staan?

Wanneer je als bedrijf gebruik maakt van social media sites, is een social media beleid noodzakelijk. Een social media beleid moet voor alle werknemers duidelijk maken wat er van ze wordt verwacht. Zo moeten de volgende punten duidelijk zijn:

  • Wie beheert de social media profielen?

    Zorg dat duidelijk is wie berichten plaatst vanuit het bedrijf, maar ook wie de profielen in de gaten houdt en reageert op reacties.

  • Wat wordt er van de andere werknemers verwacht?

    Wat verwacht je van andere medewerkers wat betreft hun privé social media gebruik? Wil je dat ze jouw bedrijf alleen liken of dat ze actief zijn op jouw bedrijfspagina’s? Wil je dat ze allemaal social media in de gaten houden op de nieuwste ontwikkelingen op jouw vakgebied? Zorg dat voor elke werknemer duidelijk is wat er van ze verwacht wordt.

  • Wat is de identiteit van het bedrijf?

    Maak duidelijk wat de identiteit van jouw bedrijf is en wat je wilt uitstralen op social media. De social media uitingen vanuit het bedrijf moeten natuurlijk wel in lijn zijn met je identiteit.

  • Praktische zaken

    Alles moet duidelijk zijn, dus ook het doel van je social media uitingen, wie je doelgroep is en welke kanalen je actief wilt gebruiken. Daarnaast moet je ook richtlijnen opstellen voor wat en hoe social media monitoring plaats zou moeten vinden, hoe er met reacties omgegaan moet worden en zorg ook dat je crisisprotocollen hebt. Hieronder vind je enkele tips die in dit punt opgenomen kunnen worden.

Een social media beleid om fails te voorkomen

Een social media beleid is er ook om pijnlijke fouten te voorkomen en om fouten goed te maken. het beleid is daarmee een belangrijk onderdeel van je social media strategie. Als je kijkt naar de grootste social media fails vanuit bedrijven, kan je in ieder geval de volgende tips meenemen voor in jouw social media beleid:

  • Verwijder nooit iets

    Het verwijderen van je eigen mislukte post of van negatieve reacties wekt alleen maar meer negatieve reacties op. Beken schuld (niet de fout bij iemand anders leggen!), bied je excuses aan en blijf altijd beleefd, alleen op deze manier kan je jezelf enigszins herstellen.

  • Wees op de hoogte van het nieuws

    Social media beleid om fouten te voorkomen
    Dit is een voorbeeld van een tweet met trendingtopic #Aurora, het pijnlijke hieraan was dat #Aurora ging over de schietpartij die daar net gebeurt was. Een pijnlijke en beledigende fout die je nooit moet maken. Check daarom altijd de nieuwtjes.

  • Maak geen loze beloften

    Maak geen beloften die je niet waar kan maken. Er wordt regelmatig geroepen dat iemand per like een euro overmaakt, of zoveel voedselpakketten zal sturen, wat een boost kan zijn voor je online marketing resultaten. Maar als blijkt dat dit veel meer likes worden dan je lief is en je jezelf terugtrekt, dan zul je boze reacties uitlokken.

Wil je meer weten over wat er precies in een social media beleid moet komen te staan en wil je wat hulp? Neem dan contact op met IQ Leads, wij helpen je graag verder.