Onze ervaringen met Magento 2.0

magento-2-volgens-onze-developers

In onze eerste blog over Magento 2.0 noemde we vijf voors –en tegens die je helpen met je keuze om op korte termijn wel of niet over te stappen op Magento 2.0. Ondertussen zijn wij als Magento liefhebbers en specialisten al druk bezig met het bouwen van ons eigen Magento 2.0 template om toekomstige webshops, snel, efficiënt en succesvol op 2.0 te kunnen lanceren. Tegelijkertijd wordt er achter de schermen ook nog eens hard gewerkt aan de realisatie van een tweetal unieke webshops op het Magento 2.0 platform, waarvan wij verwachten dat die in Q4 live gaan.

Nu we een tijdje bezig zijn en echte praktijk kennis hebben opgebouwd (dus niet alleen in onze vrije tijd stoeien met 2.0 in onze eigen development omgeving) willen we jullie natuurlijk alles vertellen over onze eerste ervaringen met Magento 2.0. Welke (beginners)problemen zijn wij tegengekomen? Wat bevalt ons enorm of verschilt significant met Magento 1.xx? Deze ervaringen willen wij graag met jullie delen via deze blog. Kom vooral ook zo nu en dan terug, want deze blog zal regelmatig geüpdatet worden met nieuwe bevindingen en ervaringen van onze developers.  

Om je geheugen op te frissen en om met een positieve noot te beginnen, trappen we als eerste af met wat voordelen van de nieuwe Magento 2.0 omgeving ten opzichte van Magento 1.9.

Magento 2.0 bezit veel nieuwe technieken

Laten we eerlijk zijn, de code van Magento 1.9 is in de basis traag. Ze is ouderwets, langzaam en zeer omslachtig. Daarnaast ondersteunt Magento 1.9 niet de allernieuwste technieken. Hier zijn oplossing voor, maar dit zorgt er wel voor dat het bouwen van een Magento 1.9 webshop een stuk langer duurt dan eigenlijk nodig is en hierdoor uiteindelijk ook duurder is.

Magento 2.0 komt “out-of-the-box” met ondersteuning voor een scala aan nieuwe technieken. Dit zorgt ervoor dat de bouwers van jouw nieuwe Magento webshop veel vaker: JA! Kunnen zeggen tegen jouw extra wensen. Zo ondersteund Magento 2.0 nieuwe technieken als:

  • JQuery
  • PHP 5.5
  • Less CSS preprocessor
  • HTML 5
  • CSS 3

Deze nieuwe technieken zorgen voor meer mogelijkheden qua design en backend development.  Dit levert ook voordelen voor degene die een webshop willen laten bouwen. Naast dat je sneller een mooiere webshop bouwt is deze ook gemakkelijk en vollediger responsive te bouwen en met snellere laadtijden. Omdat dit stuk voor stuk Google ranking factors zijn, heb je met een Magento 2.0 webshop altijd een voorsprong op je concurrentie die nog werken met een Magento 1.9 shop.

Magento 2.0 bezit een UI library

In Magento 1.9 is alles custom, voor elke kleine aanpassing heb je een developer nodig. Met Magento 2.0 is dat helemaal anders. Magento 2.0 bezit een uitgebreide UI library. Hiermee kun je standaard design elementen in een handomdraai toevoegen aan je webshop. Hierbij moet je denken aan: breadcrumbs, dropdowns, pop-ups, tooltips, formulieren en nog veel meer. Naast dat je hierdoor zelf met het grootste gemak nieuwe design elementen aan je Magento 2.0 shop kunt toevoegen, is je Magento developer minder tijd kwijt aan het toevoegen van dit soort elementen. Gevolg: Minder dure development uren en daarmee minder kosten.

Magento 2.0 komt met een totaal vernieuwde interface

Om goed met een Magento 1.9 shop te kunnen werken heb je aardig wat technische knowhow nodig. Dat is als shop eigenaar natuurlijk best een reden om bij een oplossing als SEOshop te blijven. Met Magento 2.0 is dit volledig verleden tijd. Magento 2.0 komt out of the box met een volledig nieuwe interface. Deze interface is veel gebruiksvriendelijker. Dit komt onder andere doordat er een natuurlijke splitsing is gecreëerd tussen systeem- en shopbeheer. Dit maakt het aanpassen van producten een stuk eenvoudiger en sneller.

Daarnaast worden bepaalde stukken code automatisch getest, waardoor een dure testomgeving een stuk minder nodig is.

De bevindingen van onze developers

Laten we eerlijk wezen, dit zijn voordelen die je op wel meer blogs kunt lezen. Waarschijnlijk wil jij veel liever lezen wat onze Magento developers van het nieuwe Magento 2.0 platform vinden. Deze blog zal daarom regelmatig geüpdatet worden met hun nieuwe bevindingen. Om ervoor te zorgen dat jij niet steeds onze blog hoeft op te zoeken raden wij je aan om je aan te melden voor onze Magento 2.0 update mailinglijst, want dan houden we je per mail op de hoogte over de volgende zaken:

  • Regelmatige updates en tricks over Magento 2.0
  • Magento 2.0 beperkingen en voordelen
  • Hoe wij een Magento 2.0 template bouwen
  • Ontwikkelingen over ons Magento 2.0 template
  • Waar een SEO partij rekening mee houdt bij het bouwen en optimaliseren van een Magento 2.0 template
  • Grote verschillen (positief/negatief) tussen Magento 1.9 en 2.0

#4 Magento 2.0 update : Zoekresultaten – 24-08-2016

search-results-magento-2-volgens-onze-developers

Alle zoekresultaten die in je Magento 2.0 webshop worden gedaan, worden automatisch opgeslagen in de back-end. Dat is natuurlijk super handig, want zo kun je heel gemakkelijk zien welke producten er op dit moment populair zijn. Magento is echter nog een stapje verder gegaan. Je kunt namelijk vergelijkbare termen invullen voor veel komende zoekwoorden. Wordt een woord veelvuldig verkeert gespeld op je website? Dan kun je hier een vergelijkbare term voor invullen.

Dus stel je voor dat je telefoons verkoopt, maar veel klanten maken dezelfde fout door:’trelefoons’ in te typen. Dan kun je aan deze ‘foute’ zoekopdracht de alias telefoon toevoegen. De volgende keer dat een potentiële klant dan zoekt op trelefoon, krijgt hij netjes het zoekresultaat voor telefoons te zien.

#3 Magento 2.0 update : Speciale actie thema’s – 21-08-2016

tijdelijke-actie-magento-2-volgens-onze-developers

Magento 2.0 is veel gebruiksvriendelijker en meer gericht op de verkoop van producten. Een hele handige nieuwe functie is de mogelijkheid om via een paar muisklikken actie pagina’s en thema’s te laten draaien. Hierbij kun je instellen van wanneer tot wanneer je ze wilt laten lopen. Deze nieuwe functionaliteit speelt perfect in op de trend van dynamische content op websites.

#2 Magento 2.0 update : Real time informatie over klanten – 16-08-2016

costumers-online-magento-2-volgens-onze-developers

Hoe handig zou het zijn dat je klanten een mail kunt sturen met een kortingscode wanneer zij ingelogd bij jou op de website zijn of deze net hebben verlaten? In Magento 2.0 kan het eindelijk! Magento 2.0 biedt real time informatie over je bezoekers, hierin komt informatie naar voren als: bestelgeschiedenis, voornaam, achternaam, e-mailadres en nog veel meer.

Wanneer bestaande klanten je winkelwagen verlaten, wordt dit ook netjes opgeslagen in de backend van Magento 2.0. Dit is niet perse nieuw, maar door de hele nieuwe interface van Magento 2.0 wel beter vindbaar.

#1 Magento 2.0 update :Zelf gerelateerde producten toevoegen – 06-08-2016

gerelateerde-producten-magento-2-volgens-onze-developers

Zoals gezegd is het aanpassen van producten in Magento 2.0 een stuk simpeler. maar daar houdt het niet op! Want het upsellen van producten is in Magento 2.0 net zo makkelijk als een extra mand met sokken bij de kassa plaatsen of een actieverpakking kauwgom bij een tankstation op de balie plaatsen. Met ene paar klikken, kan iedereen zonder technische knowhow productaanbevelingen onder producten plaatsen.