Facebook adverteren: wel of niet doen?

Heeft Facebook adverteren nog wel zin deze tijd? Ik kan me voorstellen dat je vraagtekens zet bij adverteren via Facebook. Het concern van Mark Zuckerberg lag in 2018 erg onder vuur vanwege de geschonden privacy van gebruikers. Daarop volgde de oproep van Arjen Lubach om Facebook massaal te verlaten. Dus moeten we nog wel steeds geld steken in een Facebook advertentie of toch kiezen voor een ander platform?

Wie ziet onze Facebook advertentie nu nog?

Slecht nieuws voor het platform Facebook in Nederland: het aantal gebruikers is aanzienlijk gedaald. In 2018 maakten 7,6 miljoen Nederlanders gebruik van Facebook. In 2019 waren dit 6,8 miljoen gebruikers. Het ging dus om een daling van bijna 800.000 gebruikers. Als deze trend zich zo voortzet lijkt adverteren op Facebook in de nabije toekomst niet heel veel zin meer te hebben. Het platform dat profiteert van de teloorgang van Facebook is Instagram. Zij stegen vorig jaar met 830.000 gebruikers. Zo blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek van Newcom in 2019

Facebook advertenties hebben wel zin

Het ligt er natuurlijk aan wat je de consument biedt qua producten en diensten. Als ik verder kijk in het onderzoek van Newcom, zie ik dat het per leeftijdsklasse verschilt wie er overloopt naar Instagram of trouw blijft aan Facebook. 

In de grafiek is te zien dat het vooral de jongere leeftijdsklassen zijn die Facebook de rug toekeren en naar Instagram overstappen. Maar het is toch ook normaal dat jongeren als eerste de nieuwe snufjes willen uitproberen. Daarnaast is te zien dat ouderen wel heel trouw dagelijks gebruik blijven maken van Facebook. Adverteren op Facebook heeft dus zeker wel zin voor de leeftijdsklassen vanaf 40 jaar. Verdiep je als ondernemer daarom goed in de wensen, behoeften en demografische gegevens van je producten en/of diensten. Als je weet hoe je doelgroep eruit ziet is het een stuk makkelijker om een platform te kiezen om op te adverteren. Kies je voor adverteren op Facebook? Of toch liever Instagram adverteren? Het antwoord kan per merk of product binnen je bedrijf verschillen. 

Facebook advertenties voor een nieuw merk of product

Hoe zit het dan met adverteren op Facebook voor een geheel nieuw merk of product waarvan de doelgroep nog niet in kaart is gebracht? Facebook kan je helpen om het antwoord op deze vraag te vinden. Door middel van targeting en data-analyse kan je erachter komen hoe je Facebook advertentie scoort onder een bepaalde doelgroep. Tijdens de looptijd van een advertentie kun je per land, regio, geslacht, leeftijdsklasse of platform checken wat het meest rendabel is. Zo kun je bijvoorbeeld een eerste advertentie breed targeten, dus voor alle leeftijden en regio’s voor zowel mannen als vrouwen. 

Zodra je door middel van data kan achterhalen bij wie je Facebook advertentie het beste scoort, kun je de Facebook advertenties specifieker maken. Bijvoorbeeld door middel van A/B testing (ook wel split testing genoemd). Als je ziet dat vrouwen de grootste afnemer zijn van jouw product of dienst ga je daarna bijvoorbeeld kijken naar de leeftijdsklasse. Zijn het de jongere vrouwen die op jouw website terecht komen of is het zinvol om Facebook advertenties in te zetten voor dames in hogere leeftijdsklassen. Hieronder is te zien dat je per campagne meerdere de advertentiesets kan splitsen per leeftijdsklasse om erachter te komen voor wie jouw Facebook advertentie het meest relevant is: 

Facebook adverteren: testen en aftasten

Uiteraard is het in de beginfase van je product of dienst testen en aftasten. Maar de marketeer of ondernemer die de stappen op deze manier doorloopt, ziet uiteindelijk in dat adverteren op Facebook geen natte vingerwerk is. Een Facebook advertentie is juist een handig middel om erachter te komen wie jouw doelgroep is. Ik raad iedereen aan om je hierin te verdiepen of een expert te raadplegen die je hierbij kan helpen.  

Facebook of Instagram adverteren?

Zoals ik al eerder aangaf kun je ook de keuze voor het platform aangeven waarop je wil adverteren. Ik bedoel hiermee te zeggen dat je via Facebook Ads Manager de keuze kan maken of je de advertentie op Facebook of Instagram laat zien. Instagram is in 2012 overgenomen door Mark Zuckerberg en behoort dus tot het grote Facebook-concern. Aan je Facebook pagina kun je je zakelijke Instagram profiel koppelen. Zodoende kun je ook (op advertentieset level) testen op welk platform jouw advertentie het beste scoort. Is jouw product of dienst voor een jongere doelgroep? Ga er niet zomaar vanuit dat Instagram het beste is. Probeer concrete resultaten te achterhalen via data door middel van Facebook of Instagram adverteren. Het kan wel eens tot heel verrassende resultaten leiden. 

Wil je meer weten over adverteren via social media? Of ben je op zoek naar een marketing bureau die je hierin bijstaat? Neem dan contact op met de in house experts van IQ Leads. Wij laten je graag zien hoe jouw bedrijf of merk kan groeien met social media adverteren. Of wil je nog meer tips over Facebook adverteren. Lees dan ook onze andere blogs over dit onderwerp.