Facebook bedrijfspagina tutorial

Tegenwoordig is het niet meer enkel een “leuk idee” om met je bedrijf actief te zijn op Facebook. Met ruim 829 miljoen dagelijkse actieve gebruikers is Facebook een must have in elke social media strategie of content marketing strategie voor jouw social business inzet. Het probleem is alleen, Facebook verandert nogal eens de instellingen, zo ook die van het opzetten van een bedrijfspagina.

Facebook bedrijfspagina tutorial: aan de slag in 5 simpele stappen

Om je nu gemakkelijk op weg te helpen hierbij een Facebook bedrijfspagina tutorial voor het opzetten van jouw bedrijfspagina in 5 kinderlijk eenvoudige stappen. Ruim 600.000 mensen hebben al gebruik gemaakt van deze tutorial welke geschreven is door Anum Hussain van HubSpot (ook beschikbaar in slideshare). Om het leven nog leuker te maken heb ik de moeite genomen deze tutorial voor je te vertalen zodat je gelijk aan de slag kunt!

Stap 1: Kies een classificatie

Om te beginnen navigeer je naar https://www.facebook.com/pages/create.php. Op deze pagina kan je een keuze maken uit zes verschillende classificaties voor je Facebook bedrijfspagina:

  1. Plaats of lokaal bedrijf
  2. Bedrijf, organisatie of instelling
  3. Merk of product
  4. Artiest, band of bekende persoon
  5. Amusement
  6. Goed doel of community

Elk van deze classificaties geeft meer relevante velden die je kunt gebruiken voor je gewenste pagina. Tijdens de rest van deze tutorial gebruiken wij de tweede optie, die voor het opzetten van een Facebook bedrijfspagina voor je bedrijf, organisatie of instelling.

Facebook bedrijfspagina tutorial

Na het selecteren van je classificatie, wordt gevraagd naar je officiële bedrijfsnaam voor je bedrijfspagina. Het advies is hier om deze naam zorgvuldig te kiezen. Hoewel Facebook je de mogelijkheid geeft de naam en URL altijd te wijzigen, is dit een moeilijk en tijdrovend proces en beter om te vermijden.

Stap 2: Vul je basisgegevens in

In principe zal Facebook automatisch met jou door de volgende vier basissecties heen lopen om zo de fundering van je bedrijfspagina neer te leggen.

Maak je “over ons” pagina compleet

Bij de eerste stap kan je jouw bedrijfsinformatie invullen. Dit is het gedeelte waarin jij anderen vertelt waarover jouw bedrijfspagina gaat, bestaande uit 2 tot 3 regels. Deze tekst komt op je hoofdpagina, dus maak deze pakkend! Zorg er tevens voor dat je hier een link naar je website plaatst en dat de informatie die er staat jouw bedrijf onderscheidt van anderen.

Facebook bedrijfspagina tutorialHier bepaal je tevens wat je unieke URL voor jouw bedrijfspagina gaat worden. Zo is die van ons bijvoorbeeld: facebook.com/IQLeads.

Upload je profiel foto

De volgende stap is het uploaden van een foto. Dit wordt het logo van jouw pagina welke getoond gaat worden in de zoekresultaten, evenals naast elke post of reactie die je plaatst. Elke vierkante foto werkt hier in principe voor, maar voor het beste resultaat is een foto van 180 x 180 pixels aan te raden.

Toevoegen aan favorieten

Voeg je Facebook bedrijfspagina toe aan je favorieten voor snelle toegang. Elke Facebook gebruiker heeft namelijk een verticale navigatiebalk aan de linkerkant van zijn of haar newsfeed en zo kan je deze snel benaderen.

Meer mensen bereiken

Facebook geeft je de mogelijkheid om direct een betaalde advertentie op te zetten om zo meer mensen naar je pagina te trekken. Of betaalde advertenties onderdeel uitmaken van je bedrijfsstrategie of niet, in deze fase is het advies om betaalde advertenties (nog) te vermijden. Er is namelijk nog geen informatie of deelbare content op je pagina die mensen zal overtuigen je pagina leuk te vinden.

Stap 3: Begrijp het administratiepaneel

De fundering van je Facebook bedrijfspagina staat nu live. Facebook vraagt je nu of jij je pagina “leuk” wilt vinden. Nogmaals, op dit moment wordt dat afgeraden. Deze like verschijnt namelijk in de timeline van je vrienden met wie je persoonlijk bent verbonden. Zonder content op je bedrijfspagina heb je op dit moment nog niets te delen met anderen.

Aan de bovenkant van de navigatie zie je de optie “instellingen”. Klik hierop. Je ziet nu aan de linkerkant een navigatiebalk met verschillende opties.

Facebook bedrijfspagina tutorial

Voor nu gaan wij ons op de volgende drie kerninstellingen richten:

  1. Pagina informatie: Hier kan je extra informatie over je bedrijf toevoegen. Deze sectie toont verschillende velden, afhankelijk van de keuze die je gemaakt hebt bij stap 1.
  2. Notificaties: Deze sectie geeft je de mogelijkheid hoe en wanneer je notificaties zal ontvangen over je pagina. Stel de frequentie in die het beste bij je past.
  3. Paginarollen: Of jij nu wel of niet de hoofdbeheerder van jouw pagina wordt, er kunnen natuurlijk ook nog andere collega’s uit jouw organisatie zijn die aan de pagina moeten werken. Hier kan jij deze uitnodigen en welke rechten zij hebben. Bijvoorbeeld:
    • Een communicatiemanager die in staat moet zijn reacties te geven op posts.
    • Een support engineer die technische vragen kan beantwoorden.
    • Een creative designer die foto’s mag uploaden.
    • Etc.

Stap 4: Volgers trekken naar je pagina met behulp van content

Nu wordt het tijd om daadwerkelijk content te publiceren op je pagina en gebruikers uit te nodigen deel uit te gaan maken van jouw groeiende gemeenschap. Laten we beginnen met de basis content die nodig is om je pagina te boosten.

Posts

Jouw FaFacebook bedrijfspagina tutorialcebook bedrijfspagina zal met de tijd steeds meer volgers krijgen naar gelang je meer updates publiceert. Facebook biedt je hiervoor zes verschillende mogelijkheden om te publiceren:

  1. (Platte) tekst status updates
  2. Foto’s met onderschrift
  3. Links met onderschrift
  4. Video’s met onderschrift
  5. Evenementenpagina
  6. Locatie check-ins

Wanneer je berichten gaat publiceren op jouw pagina is het belangrijk verschillende typen content te gebruiken. Welke afbeeldingen wil jouw publiek zien? Welke status-updates willen zij lezen? Op welke links zullen zij klikken?

Je kunt bij elk bericht op de kleine grijze pijl in de rechterbovenhoek klikken en dan drukken op “vastzetten aan bovenkant” om je bericht bovenaan je timeline te positioneren voor zeven dagen. Gebruik deze feature voor product aankondigingen, bedrijfsvieringen en andere (grote) belangrijke events die horen bij jouw bedrijf of merk.

Omslagfoto

Dit is de lange, horizontale foto die aan de bovenkant van je bedrijfspagina komt te staan. Over het algemeen is dit een afbeelding die helpt om mensen naar je pagina te trekken. De officiële afmetingen zijn 851 x 315 pixels.

Facebook bedrijfspagina tutorial

Nu er content live op je pagina staat kunnen we op een strategische wijze mensen gaan uitnodigen om deze leuk te gaan vinden. Het advies is om de volgende richtlijnen aan te houden wanneer je gebruikers gaat uitnodigen om je pagina te volgen:

  1. Nodig als eerste collega’s uit om je pagina en de content te liken, om zo in ieder geval alvast wat activiteit te creëren.
  2. Nodig mensen uit je netwerk uit die jou en je bedrijf steunen. Moedig ze aan om actief mee te doen.
  3. Nodig klanten uit. Nu er wat activiteit is op jouw pagina zijn zij meer geïnteresseerd om deel te nemen aan jouw community.

Nu je content hebt gepubliceerd en gebruikers hebt uitgenodigd kan je naar de activiteiten tab gaan aan de bovenkant van je pagina om te monitoren hoe betrokken de mensen zijn met jouw pagina en content.

Stap 5: Meet je groei

Uiteindelijk moeten wij nu gaan meten hoe onze inspanningen zich vertalen om er zeker van te zijn dat wij waardevolle marketing keuzes maken op Facebook. Gelukkig heeft Facebook hiervoor handige statistieken toegevoegd waarvan wij gebruik kunnen maken. Klik hiervoor op het tabblad statistieken en je ziet dan de volgende gegevens:

  • Overzicht: Dit tabblad laat de activiteit van de afgelopen 7 dagen in één snapshot zien met daarin het aantal likes, bereik en overall engagement.
  • Vind-ik-leuks: Dit tabblad toont je algehele fan groei en verlies. Je ziet hier of je inspanningen zich uitbetalen en tevens zie je hier de gegevens van betaalde vs. organische groei.
  • Bereik: Dit tabblad geeft de rauwe cijfers van het aantal mensen dat jouw pagina dagelijks bereikt. Als je pieken in het bereik ziet op bepaalde dagen, probeer dan te achterhalen wat op die dag ervoor gezorgd heeft dat je meer bezoekers kreeg en herhaal de acties van die dag.
  • Bezoeken: Dit tabblad laat zien waar de bezoekers op Facebook vandaan komen. Je kunt hier informatie vinden over bezoekers op je tijdlijn, tabblad info, reviews en meer.

Jouw Facebook bedrijfspagina is af!

Tadadadaaa! Je hebt nu een Facebook bedrijfspagina voor je social media strategie gemaakt en kan nu aan de slag met een verdere inzet van je Facebook marketing. Ga nu aan de slag met het plaatsen van interessante content en bouw verder aan je trouwe fanbase!

Je hebt jouw Facebook bedrijfspagina opgezet, maar je kunt nog wel wat ondersteuning, hulp, tips of tricks gebruiken? Neem gerust contact met ons op! Heb je een webshop en wil jij jezelf verder ontwikkelen? Download dan onze gratis e-book middels onderstaande button.

b7f821cc-6a02-4239-942b-900c20b7baa4