Gebruik WordPress SEO voor meer websitebezoekers

WordPress SEOWordPress SEO inzetten voor meer websitebezoekers?

Veel mensen gebruiken voor hun website WordPress. Het is niet alleen gebruiksvriendelijk, maar dit CMS is erg geschikt om goed te scoren in Google. In deze blog ga ik dieper in op WordPress SEO en geef ik je een aantal tips om je website hoger in de zoekmachines te krijgen en hierdoor meer bezoekers te genereren.

WordPress SEO tip 1: Opgesplitste XML sitemap

Om zoekmachines een handje te helpen met het indexeren van al je pagina’s is het goed om gebruik te maken van een opgesplitste sitemap. Je moet hiervoor een WordPress SEO plug-in gebruiken. Er zijn meerdere plug-ins beschikbaar, maar ik adviseer je om de plug-in van Yoast te gebruiken voor je WordPress SEO. Een voordeel van Yoast is dat de plug-in ook de functie heeft om een opgesplitste XML sitemap te genereren. De sitemap splitst dan, bijvoorbeeld: pagina’s, blogs en categorieën op in aparte sitemaps. Mocht je een pagina toevoegen aan je WordPress SEOWordPress website, dan komt deze automatisch in je opgesplitste sitemap te staan.

Het voordeel van het opsplitsen is dat je niet één hele lange sitemap aanbiedt aan de zoekmachines. Hierdoor voorkom je dat sommige pagina’s niet geïndexeerd worden. Daarnaast kan het opsplitsen van je sitemap een verhoging van bezoekers geven. Als je eenmaal je sitemap gereed hebt, voeg hem dan toe aan de Google zoekmachine via Google Webmaster Tools. Hierdoor zorg je ervoor dat de sitemap sneller wordt opgenomen en je pagina’s eerder geïndexeerd worden.

WordPress SEO tip 2: URL structuur

De URL van je pagina draagt bij aan een betere vindbaarheid in Google. In WordPress staan je URL’s standaard op ?p=. Voor een betere WordPress SEO pas je dit aan. Dit kan je doen in het CMS gedeelte van de website. Als je daar bent ingelogd ga je naar instellingen en vervolgens naar permalinks. Je ziet een scherm met diverse opties, waar standaard staat aangevinkt. Verander dit naar berichtnaam, zodat je titel ook zichtbaar is in de URL.

WordPress SEO

WordPress SEO tip 3: Afbeeldingen

Afbeeldingen maken deel uit van je optimalisatie en voor een goede WordPress SEO laat je het zoekwoord van je pagina ook in de alt-tag van een afbeelding terugkomen. Zoekmachines kunnen geen afbeeldingen bekijken, maar wel lezen. Door middel van de alt-tag weten de zoekmachines waar de afbeelding over gaat. De Yoast-plug-in heeft een pagina analyse en controleert of je een goede alt-tag gebruikt hebt voor je afbeeldingen.

WordPress SEO tip 4: Titels

De titel van je pagina wordt in de broncode van je website aangeduid als <title>. De tag is nog steeds één van de belangrijkste factoren voor je ranking in de zoekmachines. Het is niet alleen een belangrijke ranking factor, maar mensen die zoeken in de zoekmachines zien de title-tag als eerste tevoorschijn komen als een zoekresultaat getoond wordt. Voor een goede WordPress SEO vermeld je het zoekwoord in de title-tag en deze mag niet langer zijn dan 55 karakters inclusief spaties. Voor een goede click through rate is goed om het zoekwoord vooraan in de title-tag te plaatsen.

WordPress SEO

WordPress SEO tip 5: Descriptions

Hoewel de description niet meer mee telt als ranking factor bij zoekmachine Google, wil ik de description wel graag behandelen voor een goede WordPress SEO. Je ziet de description terug komen in de zoekresultaten en het geeft een korte omschrijving van de pagina weer. Je kunt het ook als een kleine salespitch omschrijven. Je probeert met de description de zoekers te verleiden om jouw zoekresultaat aan te klikken en hen zo naar jouw website te halen. De meeste plug-ins en websites geven aan dat je 156 karakters (inclusief spaties) mag gebruiken. Zelf houd ik maximaal 120 karakters (inclusief spaties) aan. Dit doe ik zodat de description meteen goed staat voor de mobiele gebruikers en deze gebruikers kunnen dan de description in zijn geheel lezen zonder dat de description wordt afgebroken.

Ook is het goed om het zoekwoord vooraan in de description te plaatsen. Mocht het zoekwoord in de description toch achteraan staan, dan heb je de kans dat als de description wordt afgebroken deze niet wordt getoond. Daarnaast wordt het zoekwoord in de zoekresultaten dik gedrukt gemaakt.

Meer informatie WordPress SEO

Wil je meer informatie ontvangen over WordPress SEO, neem dan contact op met mij persoonlijk of met één van de andere specialisten van IQ leads. Mocht je een essentiële tip missen, geef dan onder dit bericht een reactie en wellicht kan ik hierdoor mijn artikel aanpassen.

Zelf al druk bezig met SEO? Vergeet vooral niet goed gebruik te maken van Google Analytics voor het verhogen van je conversies! Download onze white paper: “Google Analytics voor beginners” en verhoog je conversies!