Gebruikersintentie, dé basis voor jouw SEO-strategie

Banner user intent

Heb jij bij het bouwen van je website rekening gehouden met hoe je gevonden wilt worden? Naast een goede technische basis is het belangrijk dat je gebruik maakt van de juiste zoekwoorden op je website. De grote vraag is natuurlijk: ‘Hoe weet ik welke zoekwoorden in moet gebruiken?’.

Veel blogs adviseren je om direct de Google zoekwoordplanner in te duiken. Ik adviseer je om daar even mee te wachten. Voor een goede zoekmachine marketingstrategie is het belangrijk dat je niet alleen kijkt naar het aantal zoekopdrachten per maand, maar ook naar de intentie die gebruikers hebben wanneer ze deze zoekwoorden gebruiken. Dit wordt in de zoekmachine marketingwereld ook wel gebruikersintentie genoemd.

Gebruikersintentie bestaat uit drie type intenties, die allemaal verschillende content nodig hebben om aan te sluiten bij de zoekopdracht van de gebruiker:

  • Transactioneel: De gebruikersintentie is gericht op het kopen, downloaden of aanvragen van een bepaalde dienst of product;
  • Informationeel: Hierbij is de gebruiker op zoek naar een specifieke informatie over een bepaalde dienst of product;
  • Navigationeel: De gebruiker is op zoek naar een specifieke website en dus is er maar één zoekresultaat die de gebruiker graag wil vinden.

Ook Google heeft deze indeling geaccepteerd en vertaald naar:

  • Do
  • Know
  • Go

In de basis blijft dit natuurlijk precies dezelfde indeling.

De gebruikersintentie van zoekwoorden onderzoeken

Keywords user intent

Laten we een levensecht voorbeeld gebruiken. Stel je voor dat je op zoek bent naar een nieuwe telefoon. Je hebt je telefoon al een tijdje, dus het is best belangrijk dat je er eerst achter komt welke nieuwe telefoons er op de markt zijn en welke functies er nieuw zijn sinds de laatste keer dat je een telefoon hebt gekocht.

Bij het begin van je zoektocht naar een nieuwe telefoon type je vrij brede zoekwoorden in. Wanneer je verder gaat in je zoektocht, ga je automatisch steeds specifiekere zoekwoorden gebruiken in combinatie met andere woorden. Zoals ‘telefoon x kopen’ of ‘telefoon x review’. In sommige gevallen zal je uiteindelijk misschien op zoek gaan naar een website waar je weleens van gehoord hebt.

Aan het eind van deze zoektocht ga je waarschijnlijk pas op zoek naar de allerbeste deals.

In iedere stap binnen dit proces moet je content schrijven voor zoekwoorden die zich focussen op andere stappen binnen het aankoopproces.

Indeling binnen de categorisering van gebruikersintentie

Door bovenstaand voorbeeld te koppelen met de verschillende fasen binnen gebruikersintentie krijg je het volgende: Toen je op zoek was naar algemene kenmerken van telefoons en meer informatie wilde weten, of de verschillende modellen en merken wilde leren kennen, maakte je gebruik van informationele zoekwoorden.

Toen je vervolgens op zoek was naar een specifieke website gebruikte je de navigationele zoekwoorden. Uiteindelijk was je klaar om een aankoop te doen en maakte je gebruik van transactionele zoekwoorden.

Al deze type zoekopdrachten kunnen je iets vertellen over de gebruikersintentie.

Navigationele gebruikersintentie voor meer conversies

Door navigationele zoekopdrachten te monitoren kun je op vrij succesvolle wijze erachter komen of je branding-strategie werkt. Om erachter te komen of mensen via navigationele zoektermen je website weten te vinden log je in op Google Analytics. Navigeer vervolgens naar: Acquisitie > Alle verkeer > Kanalen. Wanneer je vervolgens op organisch verkeer klikt zie je de zoekopdrachten die mensen hebben gebruikt om je website te vinden.

gebruikersintentie-informationele-zoekwoorden

De zoekopdrachten waarbij je bedrijfsnaam wordt genoemd zijn de navigationele zoekopdrachten.

Je kunt vergelijkbare informatie vinden via Google Search Console. Klik op de naam van de website waarvoor je informatie wilt ophalen. Navigeer vervolgens naar Zoekverkeer > Zoekanalyse. Hier vind je de best presterende zoekopdrachten. Je kunt dit overzicht ook filteren op navigationele zoekopdrachten. Dit doe je door je bedrijfsnaam in te vullen als filter bij zoekopdrachten.

User-intent-search-console

Het goede nieuws is dat wanneer mensen zoeken via een navigationele gebruikersintentie en jouw website tegenkomen ze bijna altijd op jouw resultaat zullen klikken. Zorg er echter wel voor dat mensen de goede pagina’s te zien krijgen wanneer ze op jouw merknaam zoeken. Dit kun je checken door simpelweg de zoekopdrachten die in Google Search Console staan in te voeren in Google.

user-intent-serp

Wanneer je in deze zoekresultaten links ziet naar jouw website, social media accounts van je bedrijf en diverse onderliggende pagina’s dan weet je dat je goed inspeelt op navigationele gebruikersintenties. Wanneer er ook resultaten verschijnen waarop gebruikers direct kunnen converteren is dat nog beter (zoals een contact pagina).

Geef gebruikers waar ze om vragen

Uiteraard wil je niet alleen maar gevonden worden door middel van navigationele zoekopdrachten. Door slim in te spelen op informationele zoekopdrachten kun je tijdens het gehele aankoopproces aanwezig zijn. Gebruik onderstaande stappen om in te spelen op de informationele gebruikersintentie:

  • De gebruikersintentie is …
  • Ik schrijf een pagina die … aanbiedt
  • Ik bouw call to actions die aansluiten bij de gebruikers wensen om …

Zelfs wanneer de gebruiker niet direct iets wilt kopen, kun je deze fase goed gebruiken om het vertrouwen van je gebruiker te winnen zodat zij later hun aankoop bij jouw website zullen doen.

[blockqoute]“Zorg dat gebruikers jou gaan vertrouwen door informatie aan te bieden waar zij naar zoeken.”[/blockqoute]

De informationele zoekwoorden die in onze Google Analytics naar voren komen zijn:

user intent facebook adverteren blog

Toen ik deze zoekopdrachten een tijdje geleden tegenkwam, ben ik in gaan spelen op de informationele zoekopdracht die te maken hebben met adverteren op Facebook. Vervolgens heb ik twee dingen gedaan:

  1. Ik heb de meta omschrijving van onze Facebook adverteren veranderd, zodat deze beter aansluit bij de informationele zoekodpracht;
  2. Ik heb een blog geschreven over Facebook adverteren.

Volg de stappen om erachter te komen welke informationele zoekwoorden mensen gebruiken wanneer ze jouw website tegenkomen. Onderzoek vervolgens of jouw website aansluit bij deze zoekopdrachten door deze zelf in te voeren in Google.

In het onderstaande voorbeeld kun je zien dat mijn zoekresultaat goed aansluit bij de informationele gebruikersintentie. Nu is het alleen nog zaak om de pagina in de top 3 te krijgen.

user intent facebook adverteren serp

Je kunt nog één stap verder gaan door onderzoek te doen naar informationele zoektermen die aansluiten bij jouw diensten of content via de Google Zoekwoordenplanner. Ga hierbij op zoek naar bredere termen die gerelateerd zijn aan jouw niche. Semantische zoekopdrachten zijn de laatste jaren steeds belangrijker geworden, zeker na de introductie van ‘voice search’ op mobiele apparaten. ‘How to’ zoekopdrachten, vragen en conversie gerelateerde zoekopdrachten zijn nu belangrijker dan ooit!

Een tool die ik persoonlijk veel beter vind werken dan de zoekwoordplanner van Google is: keywordtool.io. Deze tool maakt gebruik van de aanvullende zoekopdrachten functie van Google en je kunt deze tool perfect gebruiken om achter long-tail zoekopdrachten te komen.

In onderstaande afbeelding vind je een aantal informationele zoekopdrachten die Keywordtool.io toont wanneer ik zoek naar ‘nieuwe taal leren’:

gebruikersintentie nieuwe taal leren keywoordtool

Als ik de beheerder zou zijn van een website die gebruikers online een taal laat leren, zou ik zeker content schrijven die aansluit bij bovenstaande long-tail zoekwoorden.

Transactionele zoekopdrachten en de aankoop knop

Ook de transactionele zoekwoorden kun je vinden door middel van de verschillende keywordtools.

Wanneer mensen bereidt zijn om een aankoop te doen veranderen ook hun zoekopdrachten. Hieronder vind je een aantal voorbeelden uit keywordtool.io:

user intent samsung galaxy s7

Zoals je kunt zien zijn er nogal een aantal transactionele zoekwoorden die gerelateerd zijn aan het kopen van een nieuwe Samsung Galaxy s7.

De volgende stap is erachter te komen of jouw website content biedt die aansluit bij deze transactionele zoekopdrachten. Vervolgens is het ook belangrijk om te onderzoeken of deze personen vervolgens tot een aankoop overgaan. Het ‘gedragsstroom rapport’ in Google Analytics kun je hier prima voor gebruiken.

Google Analytics trechter weergave

Als we kijken naar het eerder genoemde voorbeeld: ‘De 10 beste tips voor Facebook adverteren’, dan zie ik dat er in de afgelopen maand 258 mensen op mijn blog zijn gekomen via Google. De meesten hebben de website weer verlaten na het lezen van deze blog (hieruit blijkt dat de gebruikers een informationele gebruikersintentie hadden). Eén persoon heeft de contactpagina bezocht en een aantal mensen zijn meer blogs gaan lezen op de website.

user intent trechter weergave

Dit is een super handige tool om inzicht te krijgen in wat gebruikers doen wanneer ze op je website landen en hoe je het aantal conversies via jouw website kunt verhogen. Ga nooit zomaar onderdelen op je website aanpassen zonder dat je zeker weet dat dit een positieve verbetering is. Maak gebruik van A/B testing om veranderingen op je website door middel van cijfers te onderbouwen.

Andere manieren om achter gebruikersintentie te komen

Natuurlijk zijn er meer manieren om achter gebruikersintentie dan alleen te kijken naar zoekwoorden. Door de tools te gebruiken die ik in deze blog heb genoemd kom je een heel eind. Wanneer je echt serieus aan de slag wilt gaan met gebruikersintentie zal je ook gebruik moeten maken van:

  • Enquêtes
  • Polls
  • Social media
  • Reviews

Wanneer klanten hun mening geven over jouw product en/of dienst, probeer er dan achter te komen of hun mening iets zegt over de werking en vindbaarheid van jouw website. Misschien zorgt een hele kleine verandering wel voor een hoger conversiepercentage.

De conclusie is dat jouw klanten en potentiële klanten jou vertellen wat ze willen, alles wat jij hoeft te doen is zorgen dat jouw website hierop aansluit.

Meer weten?

Meer weten over gebruikersintentie en de impact hiervan op jouw SEO-strategie? Neem dan contact met ons op! Onze SEO-specialisten zitten voor je klaar.