Geen moment spijt van mijn traineeship Online Marketing!

Op weg naar mijn traineeship online marketing:

27 mei 2014. Ik studeer vol trots af op het onderwerp ‘De flâneur’. Heb je daar nog nooit van gehoord? Je bent vast niet de enige. Maar dat realiseerde ik me toen nog niet echt. Met een master Kunst- en Cultuurwetenschappen op zak trok ik vol goede moed eindelijk de wijde (werk)wereld in. Om vervolgens van die reis, ruim een half jaar later, teleurgesteld en gefrustreerd weer terug te koeren. In deze blog vertel ik je waarom ik toen besloten heb te kiezen voor mijn traineeship Online Marketing en waarom ik daar nog steeds heel erg blij om ben!

mijn traineeship Online Marketing

Een draai van 180°

Na mijn afstuderen stuitte ik slechts op culturele vacatures die niet vroegen om mijn kennis van de flâneur, mijn visie op digitale media in de huidige samenleving, of mijn interesse om uit te zoeken wat het collectief geheugen voor Europa betekent. Erger nog, er werd meer om relevante werkervaring gevraagd dan dat me de mogelijkheid werd geboden om als starter te leren en te groeien. Eigenlijk best begrijpelijk, want met alle bezuinigingen heeft de culturele sector het zwaar. Al snel werd duidelijk dat diezelfde culturele sector op dat moment voor mij helaas een no-go was, hoe jammer ik dat ook vond. Toch heb ik niet lang getreurd, maar besloot ik het over een heel andere boeg te gooien en voor een traineeship online marketing te kiezen.

mijn traineeship Online Marketing

Het unieke van IQ Leads

Van kunst en cultuur naar online marketing. Het is nogal een switch en ik krijg daar dan ook regelmatig vragen over. Want hoe besluit je zoiets? Niet zomaar natuurlijk. Tijdens mijn sollicitatie-avontuur stuitte ik op een vacature voor een traineeship bij van full service online marketing bureau IQ Leads in Alphen aan den Rijn. IQ Leads bood mij iets dat ik nog niet eerder bij een traineeship had gezien. Een maand lang colleges en workshops over alle facetten van de online marketing en vijf maanden lang een betaalde plek bij een van hun klanten. Een half jaar leren, werken, groeien en netwerken om daarna het traineeship om te zetten naar een contract bij de desbetreffende klant. Mijn keuze was simpel: of ik modderde nog maanden, misschien zelfs jaren, aan om een baan te krijgen in een sector die alleen maar achteruitgaat. Of ik koos voor een uitdaging in een branche waarin de alleen maar groeiende online wereld centraal staat. Ik hoefde niet lang te twijfelen: een traineeship online marketing it is!

En, wat doe ik nu dan? Mijn traineeship online marketing!

Mijn online marketing traineeship is nu ruim twee maanden onderweg. Van die twee maanden zit ik nu vier weken op mijn plekje bij UNC Plus Delta. Een bedrijf in Amstelveen dat consultancy, training en coaching op het gebied van Lean Six Sigma verzorgt. Zij hadden één grote bottleneck en dat was content. Ik werd als content marketeer met open armen ontvangen, want er was veel te doen.

Van webteksten tot nieuwsbrieven, van uitnodigingen tot een flyer. Overal moest wel een tekst voor gemaakt worden. Er staat namelijk een seminar op het programma en dat moet bekend worden gemaakt! Ik heb me zo snel mogelijk ingelezen en ben aan de slag gegaan. De flyer wordt inmiddels gedrukt en ik ben er enorm trots op! Naast mijn werkzaamheden voor het aankomende seminar staan er meerdere projecten op de planning. Er moeten e-mailcampagnes opgezet worden voor e-mailnurturing en verscheidene webteksten moeten recht worden getrokken met de offertes van UNC Plus Delta. Erg leuke projecten waar ik heel veel zin in heb!

mijn traineeship Online Marketing

De balans opmaken

De quote helemaal bovenaan deze blog beschrijft eigenlijk het meest waardevolle wat ik geleerd heb tijdens mijn traineeship online marketing: ”Don’t find costumers for your products, find products for your costumers”. Deze inbound marketing filosofie past IQ Leads toe en houd ik ook graag in mijn achterhoofd bij al het werk dat ik nu doe. Leren denken vanuit klanten heeft mij veel geleerd over de (online) marketing wereld. Waar loop ik nu nog tegen aan binnen mijn traineeship online marketing? Dat ik nog niet genoeg weet en dus nog meer moet leren. Maar guess what, dat vind ik alleen maar heel erg leuk!