Genereer meer verkeer en leads met de juiste content analyse

Je hebt een mooie webshop of website, maar ziet maar geen groei in het aantal bezoekers, leads en/of klanten. Hoe kan dat nou? Ik denk dat dit een goed moment is om te kijken naar de content die je aanbiedt. Deze content is namelijk erg belangrijk voor 2 partijen: ten eerste je doelgroep, ten tweede zoekmachines als Google. Met de juiste content en distributie ervan, stel je beiden tevreden en zul je zien dat je meer gaat verdienen aan je website of online shop. De hoogste tijd om een content analyse te doen!

1. Blog je regelmatig?

Bloggen is misschien wel 1 van de beste manieren om meer bezoekers en leads te genereren. Om het belang aan te geven een aantal cijfers uit onderzoek van HubSpot: het gemiddelde bedrijf dat blogt genereertContent analyse - blog statistieken

  • 55% meer bezoekers
  • 126% meer leads dan bedrijven die geen blog bijhouden
  • 434% meer geïndexeerde pagina’s
  • Daarnaast geneert 43% van de marketeers klanten via hun blog

Heeft jouw site een blog? Hoe actief ben jij erop? Ik adviseer je om minimaal 2x per week een blog te schrijven en daarin de problemen van je potentiële klanten te behandelen en hun oplossingen/meer naslagwerk aan te bieden. Je blogt immers niet om je producten te promoten, maar om je prospects te helpen en hen zo langzaamaan vertrouwen te laten winnen in jouw organisatie.

2. Gebruik je social media om je content te verspreiden?

Ook via social media valt er veel te winnen met betrekking tot je content marketing strategie. Als je regelmatig waardevolle content deelt met je volgers, kun je veel meer bezoekers verwachten. Dit doordat je volgers op de linkjes in je berichten klikken, maar ook omdat je social media berichten geïndexeerd kunnen worden door Google. Content die je kunt delen is bijvoorbeeld: e-books, handige tips en feitjes of aanbiedingen. Het opzetten en onderhouden van professionele social media bedrijfspagina’s zoals een Twitter of Facebook pagina, kan een zeer waardevolle investering zijn en mag daarom ook niet missen in je content analyse.

3. Zijn je teksten geoptimaliseerd voor SEO?

Ruim 70% van linkjes waar mensen op klikken zijn organische zoekresultaten. Om hoog in de zoekresultaten te ranken, moet je dus Google tevreden stellen. In je content analyse moet je daarom ook de zoekmachinevriendelijkheid van je teksten bekijken.

  • Zijn je teksten geoptimaliseerd voor 1 zoekwoord? Gebruiken jouw potentiele klanten die zoekwoorden ook?
  • Zijn je SEO-titel, meta description, ALT-tags van afbeeldingen juist ingevuld?
  • Maak je gebruik van header tags? (de zogenaamde H1’s, H2s, etc.)
  • Staan je teksten niet bomvol keywords? Een density van 2-3% is meer dan voldoende!
  • Heb je de anchor-teksten goed ingevuld? Wanneer je een link maar naar voorbeeld.nl/productX, moet je anchor tekst gelijk zijn aan productX.

4. Maak je gebruik van landingspagina’s en formulieren?

Content analyse - landingspagina's en formulieren

Oké, je genereert nu website bezoekers, maar hoe zorg je dat deze leads worden? Het volgende onderdeel van de content analyse is daarom online leadgeneratie. Content is meer dan alleen je webpagina’s en blogs. Denk ook landingspagina’s! Landingspagina’s hebben slechts 1 doel: het omzetten van bezoekers in leads. Hier kan je bezoeker iets aanvragen of downloaden in ruil voor een aantal contactgegevens die hij invult in een formulier. Bij een content analyse is daarom ook van belang dat je kijkt welke landingspagina’s converteren, welke niet en wat je daaraan kunt doen.

5. Is je content geoptimaliseerd voor mobiel gebruik?

Websites en webshops worden steeds meer bekeken vanaf een mobieltje. Hoe vaak surf je zelf wel niet op het internet via je smartphone? Mobiele optimalisatie wordt daarom dan ook steeds belangrijker. Het is zelfs zo dat Google websites die niet mobiel geoptimaliseerd zijn, afstraft met een lagere positie wanneer iemand via zijn mobiel een zoekopdracht invult. Daarnaast haken veel bezoekers snel af wanneer een site op hun mobiel niet goed werkt. Check daarom of je content geoptimaliseerd is voor mobiel.

Wat kost een content analyse?

Content analyse kosten

Je kunt een content analyse natuurlijk zelf uitvoeren en dan kost het je waarschijnlijk alleen maar tijd. Daarnaast kun je ook bij een externe partij om hulp vragen. IQ leads helpt je graag om bovenstaande content analyse uit te voeren, en dat kost… helemaal niks! We helpen je graag om uit te zoeken waar jouw pijnpunten liggen. Vraag de content analyse nu aan via de button en je hebt hem binnen 2 werkdagen in huis!

dcb048ec-6f96-47b9-9628-93d65496b97e