zwart advertentielabel google ads

Google Ads test met nieuwe zwarte ad labels in zoekresultaten

In 2017 begon Google voor het eerst met testen van “ad labels” naast advertenties in Google Search. Sinds die tijd hebben ze het gehouden bij een groene kleur. Op die manier worden de advertenties goed onderscheiden van de organische resultaten. Zoals hieronder goed te zien:

Hoewel ze dus al twee jaar een duidelijk onderscheid proberen te maken tussen de advertenties en de organische resultaten, lijkt het nu alsof ze van dit geloof zijn afgestapt.

Gisteravond bleken wij namelijk in de nieuwste test van Google te zitten. Hierbij is het groene label “ads” vervangen door een dik gedrukt stukje tekst met “adv.” erin. Hieruit blijkt dus dat Google het onderscheid tussen advertenties en organische resultaten wil verkleinen. Hieronder onze screenshot voor het zoekwoord: “Fiets kopen”:

Als Google Ads partner voor meerdere bedrijven horen wij natuurlijk vaak de bekende tekst: “wij klikken nooit op Google Ads”. Blijkbaar is Google dit ook opgevallen en doen ze er steeds meer aan om advertenties binnen zoekresultaten te verbergen. Uiteraard met alle voorzichtigheid, aangezien Google de laatste jaren meerdere malen op hun vingers is getikt vanwege macht misbruikt door bijvoorbeeld de Europese Unie.

Zwarte advertentie labels, onze verwachtingen

Wij verwachten dan ook dat het verkleinen van het verschil tussen organische en gesponsorde resultaten een grote impact gaat hebben op de CTR (doorklikpercentage) en het aantal klikken op advertenties. Uiteraard is dit nieuwe advertentie format nog in testfase en hebben we nog geen statistieken beschikbaar om dit hard te maken of analyses op te draaien.

Wij verwachten dat er nog wel meer informatie en statistieken zullen volgen uit deze proef, dus volg onze blog om op de hoogte te blijven over de laatste updates.