Google’s mobiel vriendelijke update: Lief gaat voor Stout!

mobiele vriendelijke updateDe Google mobiel vriendelijke update: is jouw website al foolproof?

Wie kent het niet? Het wegvallen van tekst, niet goed op de juiste link kunnen klikken en moeten zoomen om de tekst te kunnen lezen wanneer je een website opent op je mobiele telefoon. Dit zijn slechts een paar voorbeelden van problemen waar iedereen waarschijnlijk bekend mee is. Dit zijn voorbeelden van ongemakken op mobiel onvriendelijke websites.

Het streven van Google is altijd geweest: ervoor zorgen dat gebruikers de meest relevante zoekresultaten te zien krijgen. Zoekmachine Google gaat nu kijken naar het gebruiksgemak. Voor de mobiele telefoon gebruiker is het fijn om zoekresultaten te zien die geoptimaliseerd zijn voor hun telefoon. De toename van het mobiele verkeer is de reden voor Google geweest om opzoek te gaan naar een oplossing. In deze blog ga ik verder in op deze mobiel vriendelijke update, geef ik aan wat de ins en outs zijn en hoe deze zich verhoudt ten opzichte van de Google Panda & Google Penguin update.

Terug naar het begin: aankondiging mobiel vriendelijke update

Op 26 februari jl. kondigde Google aan dat op 21 april 2015 haar mobiel vriendelijke algoritme verandering live zal gaan.

“Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results.’’

Maar wist je ook dat er aanwijzingen zijn dat deze verandering al in werking is sinds november?

Mobiel vriendelijke labels

In november begon Google met mobiel-vriendelijke labels voor sites in mobiele zoekresultaten. Wanneer je met je mobiele telefoon zoekt in zoekmachine Google komt er voor de meta tekst mobile-friendly of voor mobiel te staan. Toen dit gebeurde werd de vraag gesteld of dit slechts een label was of dat dit ook impact had op de rankings. Men wende zich tot de data voor antwoorden.

Mobiel vriendelijke update
Wat blijkt er uit de data?

De top 5 ranking posities voor 24.000 zoekwoorden op zowel desktop als mobiele telefoons werden geanalyseerd. Wat men vond was dat het verschil in de gemiddelde ranking voor mobiel vriendelijke URLs ruim 33% beter is dan die van de niet-mobiel-vriendelijke URLs. Dit kan slecht nieuws betekenen voor die URLs, die door Google als niet mobiel-vriendelijk gezien worden, gezien het feit dat de click-through rate van positie 1 naar 2 op mobiele apparaten behoorlijk drastisch is.

Van de geanalyseerde sites, werd bijna 25% als niet mobiel vriendelijk beschouwd terwijl sommige van deze sites vermoedelijk mobiel specifiek bedoeld waren, zoals: m.ibtimes.com, m.mapquest.com, m.craftsman.com en m.airforce.com. Meestal vond Google dat de links op deze pagina’s te dichtbij elkaar stonden waardoor het lastig is om vanaf je mobiele telefoon op de juiste link te klikken.

Andere problemen die veelvuldig naar voren kwamen waren:

  • De tekst was te klein om te lezen
  • De mobiele meta viewport tag was niet ingesteld
  • De content was te breed voor het scherm

Verband tussen de mobiel vriendelijke update en paginasnelheid

Om de bevindingen te versterken werd er gekeken naar de Alexa Top 1000 om de ‘mobiel vriendelijkheid’ te vergelijken. Wat ze ontdekten was dat 68% van de sites mobiel vriendelijk was.

Websites, zoals: Reddit.com, Dailymotion.com en MSN.com maakte deel uit van de 23% die niet als mobiel vriendelijk werden beoordeeld. De gemiddelde paginasnelheid voor de mobiel vriendelijke domeinen was rond de 96 (van de 100), tegen een gemiddelde score van 64,3 voor de niet mobiel vriendelijke sites.

Het is veilig om te veronderstellen dat sites die mobiele vriendelijkheid tot prioriteit hebben gemaakt, ook de paginasnelheid tot prioriteit maken, zelfs nu zoekmachine Google heeft gezegd dat paginasnelheid géén deel zal uitmaken van de update op 21 april. De snelheid van de pagina is natuurlijk wel van groot belang voor de gebruiker. Als het enorm lang duurt voor de pagina om te laden dan zijn gebruikers snel geneigd om deze weg te klikken en op zoek te gaan naar een site die wel snel reageert.

Over het algemeen laten desktop zoekresultaten een grotere diversiteit aan domeinen zien in vergelijking met het gebruiken van dezelfde reeks van keywords in de mobiele zoekresultaten. Dit zou het gevolg kunnen zijn van het gebrek aan mobiel vriendelijkheid voor goed rankende domeinen in de desktop SERPs.

Mobiel vriendelijke update

Wat we zien in de bovenstaande grafiek zijn de gemeten resultaten van 3.000 domeinen die ranken in de top 5 van desktop zoekresultaten. En het resultaat van unieke domeinen en URLs die gevonden zijn op zowel desktop als mobiele apparaten.

App indexatie

Mobiel vriendelijke updateNaast mobiel vriendelijke websites gaat zoekmachine Google informatie uit geïnstalleerde mobiele apps meenemen in het ranking proces.  Deze content wordt nu alleen nog maar getoond bij gebruikers die de desbetreffende app op hun mobiele telefoon hebben geïnstalleerd.

App indexatie helpt je het gebruik van jouw app te vergroten. Deep links naar de app verschijnen in Google’s zoekresultaten op Android, zodat gebruikers meteen op de juiste plek in de app komen. Via de app-indexing codelab kun je leren hoe je je app in de Google index kunt krijgen.

Wanneer is een site mobiel vriendelijk?

Als je jouw website mobiel vriendelijk wilt maken dan moet je letten op de volgende punten:

  • Gebruik geen software (zoals Flash), want dit is vaak niet op mobiele apparaten geïnstalleerd
  • Er moet voldoende ruimte zijn tussen de links zodat er gemakkelijk op de juiste geklikt kan worden
  • De inhoud moet volledig weergegeven worden zodat de gebruikers niet horizontaal hoeven te scrollen of in te zoomen
  • De tekst op de pagina moet goed leesbaar zijn, zonder dat je moet inzoomen.

Grotere impact dan Penguin en Panda

Google mobiel vriendelijke updateVertegenwoordigers van Google hebben bevestigd dat de mobiel vriendelijke verandering van 21 april 2015 een grotere impact zal hebben dan Penguin en Panda. En als de data die we gezien hebben een indicatie hiervan is, dan kunnen we vrij zeker zeggen dat deze bewering waar is.

Op zijn minst moet je onderzoek doen naar je website en er zeker van zijn dat jouw meest bezochte pagina’s geen problemen hebben op mobiele telefoons. Onthoud dat deze mobiel vriendelijke algoritme update bij zoekmachine Google pagina specifiek is.  Dus als je niet al je pagina’s voor 21 april 2015 kunt aanpakken, zorg er dan voor dat je belangrijkste pagina’s voorbereid zijn. Natuurlijk is het beter als je vóór de update al je pagina’s hebt aangepakt.

Is jouw website al mobiel vriendelijk?

Wil je weten of jouw website  mobiel vriendelijk is? Er zijn twee manieren om dit te checken:

  1. Je kunt natuurlijk met je mobiele telefoon zoeken naar je website en kijken of er voor mobiel  of mobile-friendly voor komt te staan.
  2. Een andere manier is om de URL in te vullen bij Mobile-friendly test Google. Met één druk op de knop analyseert Google vervolgens alle punten waaraan een mobiel vriendelijke website moet voldoen. Let op: als je website gebruik maakt van een SSL-certificaat moet je handmatig de s van ‘https://’ toevoegen om een correcte analyse te krijgen van de resultaten.

Meer informatie over mobiel vriendelijke update

Heb je vragen over de mobiel vriendelijke update van zoekmachine Google of is jouw website nog niet mobiel vriendelijk en heb je hier hulp bij nodig? Neem dan vrijblijvend contact op met mij of met één van de online specialisten van IQ-leads.

Wil je reageren op mijn blog of heb je nog een suggestie voor mijn blog over de mobiel vriendelijke update. Plaats dan hieronder gerust een reactie en ik zal zo nodig mijn blog aanvullen en verbeteren.