Google Tag Manager installeren in vijf stappen

In de afgelopen weken hebben we kennis gemaakt met de Google Tag Manager (GTM). We hebben de verschillende onderdelen van tag management behandelt en hebben gekeken naar alle voordelen voor jouw website. Een tag-implementatie met GTM is sneller, veiliger, en betrouwbaarder. In deze blog gaan we eindelijk zelf aan de slag en gaan we Google Analytics installeren via GTM. In vijf stappen gaan wij de Google Tag Manager installeren. Zo creëren we een nieuwe account en plaatsen we GTM op jouw website. Je zult zien dat het eigenlijk best wel eenvoudig is en weinig technische kennis vraagt.

Stap 1: Eerste account aanmaken

Voordat wij Google Tag Manager installeren, moeten we eerst een account aanmaken voor een nieuwe website in Google Tag Manager. Ga naar de website google.com/tagmanager en log in met een geldig Google account. Klik vervolgens vanaf de Accountspagina op “Account maken”. Op de volgende pagina vul je de gegevens in van de website waar je GTM op wilt implementeren. Vul bij Accountnaam de naam van je bedrijf in en druk op “Doorgaan”.

Google Tag Manager stap 1: Vul hier de naam van je nieuwe account in en druk op "doorgaan".

In de volgende stap geef je een naam aan je container. Gebruik hiervoor de URL van je website. Bijvoorbeeld www.iq-leads.nl. Geef aan dat je container wordt gebruikt op het internet. Wanneer je een app wilt gaan tracken dien je hier te kiezen voor iOS of Android. Klik vervolgend op “Maken” om je account af te ronden.

Google Tag Manager stap 1: Kies een containernaam en selecteer Internet, iOS, of Android. Klik op "maken".

Stap 2: Eerste tag aanmaken

Google Tag Manager geeft op dit moment al je containersnippet, maar deze hebben we voorlopig nog niet nodig. Sluit de pop-up en klik op “Nieuwe tag” linksboven om onze eerste tag aan te maken. In het volgende scherm kan je een product uitkiezen. Voor onze eerste tag kiezen we voor Google Analytics.

Klik op deze button om een nieuwe tag aan te maken.

In de tweede stap krijg je de keuze tussen Universal Analytics en Klassieke Google Analytics. Nu we toch overstappen op Google Tag Manager is er geen enkele reden te bedenken om het oude Google Analytics te blijven gebruiken. Bovendien wordt deze langzaam uitgefaseerd en ben je er niet zeker van dat je code volgend jaar nog werkt.

Vul in de volgende stap het tracking-id van je Google Analytics property in en kies het trackingtype “Paginaweergave”. Hiermee creëren we een standaard Google Analytics trackingcode. Naast paginaweergave kunt je hier o.a. ook gebeurtenissen en transacties kiezen. Deze zullen we in toekomstige blogs nader behandelen.

Om onze tag af te ronden moeten we aangeven wanneer deze moet worden geactiveerd of om in de woorden van GTM te blijven, we moeten aangeven wanneer deze “getriggerd” moet worden. Kies hiervoor de standaard trigger “Alle pagina’s”. Dit zorgt ervoor dat iedere pagina van onze website wordt gevuld met de Google Analytics paginaweergave-tag.

Google Tag Manager stap 2: Kies "Universal Analytics", vul het juiste Tracking-ID in, kies voor "Paginaweergave", en activeren op "Alle pagina's."

Kies een naam die duidelijk maakt wat de tag doet en wanneer deze wordt getriggerd. Bijvoorbeeld “GA – Pageview – All Pages”. Druk vervolgend op “Tag maken” en je eerste tag is een feit!

Stap 3: Tag verifiëren en controleren

We zijn bijna klaar met het implementeren van Google Analytics via Google Tag Manager. Om er zeker van te zijn dat onze tag goed werkt, gaan we hem eerst verifiëren en controleren op mogelijke problemen. Klik rechtsboven op het menu “Publiceren” en kies “Voorbeeld”.

Wanneer je nu je website bezoekt krijg je een extra weergave onderaan de pagina die aangeeft welke tags er worden getriggerd. Als het goed is zie je de door jouw zojuist aangemaakte tag onder het kopje “Tags Fired On This Page”. Wanneer dit niet het geval is heb je waarschijnlijk de verkeerde trigger gekozen.

Op dit moment kun je teruggaan naar GTM en de voorbeeldmodus sluiten. Dit is het moment waarop je de oude Google Analytics tracking code van je website kunt verwijderen. Doe je dit niet dan krijg je straks dubbele data binnen.

Let erop: de GTM code werkt niet samen met je oude code. Wanneer je gebeurtenissen of transacties meet, zul je ook deze code moeten vervangen voor tags.

Stap 4: Containersnippet implementeren en publiceren

Wanneer je je oude trackingcode hebt verwijderd ben je helemaal klaar om de containertag te implementeren. Indien je de code aan het begin niet hebt bewaard kun je deze ophalen door te klikken op “Beheerder” > “Google Tag Manager installeren” in de Google Tag Manager interface.

Als het goed is stond je oude Google Analytics tag in de <head> van je website. De GTM containertag moet op een andere plek worden geplaatst, namelijk net na de opening <body> tag. In de meeste gevallen werkt de code ook wanneer je deze in de <head> plaatst. Het is dan echter niet mogelijk om een koppeling met Google Search Console te maken via GTM.

Wanneer je containersnippet is geplaatst ben je klaar om je Google Analytics tag te publiceren. Klik weer rechtsboven op het menu “Publiceren” en kies nu voor “Publiceren”. In dit pop-up menu zie je welke tags worden gepubliceerd en welke wijzigingen er worden gedaan. Klik op “Nu publiceren” en je eerste tag staat live!

Google Tag Manager stap 4: Publiceer je aangemaakte tags door te drukken op "Nu publiceren".

Stap 5: Meten, meten, meten!

Nu je Google Tag Manager hebt geïnstalleerd en je eerste tag live staat, is het tijd om te meten of alles goed binnenkomt. Ga naar je Google Analytics account en navigeer naar het rapport “Real-Time”. Hier zie je de bezoekers die op dit moment op je website aanwezig zijn.

Zie je geen bezoekers? Ga dan eerst na of je je eigen bezoek wegfiltert via je ip-adres. Dit is een aanbevolen handeling, maar zorgt ervoor dat je je eigen bezoek niet in Google Analytics krijgt. Schakel dus voor korte tijd je filter uit, of wacht tot andere bezoekers op je website komen.

Een andere oorzaak kan zijn dat je een foutje hebt gemaakt bij het invullen van je tracking-id in je Google Analytics tag. Zorgt ervoor dat het id exact overeenkomt met het tracking-id van het property dat je gebruikt.

Google Tag Manager stap 5: Maak een variabele aan voor je Tracking-ID voor minder werk in de toekomst!

Pro-tip: maak een variabele aan voor je tracking-id. Zo hoef je deze niet bij iedere tag opnieuw op te zoeken, maar vul je gewoon de naam van de variabele in.

En nu?

Zo je eerste stappen in de wereld van Google Tag Manager installeren zijn gedaan! Nu wil je natuurlijk meer meten: gebeurtenissen, transacties, conversies… In toekomstige blogs leggen we je uit hoe je een gebeurtenis-tag kunt maken om bijvoorbeeld de impact van een nieuwe call-to-action knop te meten.

Voor het meten van transacties komt er iets meer bij kijken en zul je een datalayer moeten maken. Wij adviseren je hier hulp bij te vragen, zodat je de meest accurate data binnenkrijgt over de prestaties van je webshop.

Heb je vragen? Stel ze gerust in de comments of stuur een mail. IQ Leads is gespecialiseerd in Google Tag Manager en de koppeling met Analytics, Search Console, en AdWords. Wil jij van ons expertise gebruik maken? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek waarin wij de kansen en mogelijkheden aan je presenteren. Wil je daarnaast zelf meer leren over Google Analytics? Download dan hieronder onze gratis white paper!

Download ons gratis Whitepaper: 9 gouden tips voor de Google Analytics gebruiker