6 redenen waarom social media een must is voor bedrijven

Ik neem aan dat je wel mee hebt gekregen dat social media heel veel gebruikers heeft, ook binnen Nederland. Misschien doe je er zelf niet (of weinig actief) aan mee, maar het bestaan ervan zou bekend moeten zijn, toch? Sterker nog: 9 van de 10 Nederlanders is actief op sociale media. Om alvast een beeld te krijgen van de aantallen in het gebruik hiervan, zijn hieronder de aantallen gebruikers weergeven met daarbij het dagelijks gebruik in 2016:

social-media-top6

social-media-gebruik-2016

Veel bedrijven zijn ook aanwezig op diverse social media, ook wel social business genoemd, maar lang niet iedereen heeft een social media strategie. Ik ga je daarom vertellen wat het belang van social media voor bedrijven is, want het belang is echt heel groot!

‘’2/3 van de bedrijven gebruikt ten minste 1 vorm van sociale media’’

Waarom social media voor bedrijven inzetten?

1. Vergroten van je naamsbekendheid

Op social media kan jij de naamsbekendheid van je bedrijf vergroten. Mensen zullen jouw pagina’s liken en/of delen, waardoor vrienden van die mensen dat te zien krijgen. Beide, zowel volgers als vrienden van volgers, zullen jouw bedrijfsnaam vaker voorbij zien komen. Door deze blootstelling zullen mensen jouw naam kennen en onthouden waardoor ze bij de aankoop van een product of dienst ook aan jouw bedrijf zullen denken.
Denk maar eens aan je persoonlijke Facebook tijdlijn. Als jouw vrienden een item hebben geliked of een post hebben gedeeld van een product of organisatie, zie jij dat voorbij komen. Die enkele milliseconden dat jij hier voorbij scrollt, wordt je er toch mee geconfronteerd.

Social media voor bedrijven

2. Extra verkoopkanaal = Omzetstijging

Het is gebleken dat social media voor bedrijven ook daadwerkelijk conversie verhogend is. Bedrijven die gebruik maken van social media zien een omzetstijging van zo’n 20%!
Gebruik de social media kanalen om je producten aan te bieden met leuke kortingen of acties. Op deze manier is social media voor bedrijven een uitbreiding van hun verkoopkanalen. Je ziet dit vaak bij webshops die een bepaalde kortingscode weggeven, een product promoten of een win-actie inzetten om zo meer conversie te genereren.

Buy buttons
Pinterest en Instagram introduceerden onlangs ook de ‘buy buttons’. Zoals je misschien weet, werkt Pinterest normaal gesproken met de rode pin buttons. Er zal ook een blauwe buy button bijkomen, waardoor het makkelijker wordt om een aankoop te doen. De buy button binnen Instagram knop heeft drie verschillende variaties: shop now, install now en sign up.

buy-button-social

‘Mensen kijken gemiddeld 150 keer per dag op hun mobiel, vaak om even een kijkje te nemen op Facebook, Twitter of Instagram. Met een koopknop op social media breiden webwinkels hun ‘points of sale’ uit.

3. Geschikt voor kleine budgetten

Een ander voordeel van social media is de lage kosten. Een social mediaprofiel zelf is gratis. Als je effectief gebruik maakt van social media leidt dit tot een hoge ROI. De targeting methodes voor de verschillende kanalen worden steeds gerichter, waardoor de juiste doelgroep bereikt kan worden op het juiste moment.

Sharing is caring

Er wordt vaak gedacht dat je als organisatie moet adverteren op social media, wat flink wat geld kan kosten. Dit is niet het geval! Je kunt Facebook, Twitter, YouTube en vele andere kanalen effectief inzetten zonder dat dat veel budget hoeft te kosten. Post bijvoorbeeld vanuit jou eigen Facebook of LinkedIn account een artikel en deze komt in het nieuwsoverzicht te zien van jouw contacten. Je contacten kunnen een bericht weer liken of delen en zo vergroot jij je bereik. Free Brand Exposure dus!
Hierbij moet ik wel de kanttekening plaatsen dat hoe meer volgers/contacten je hebt des te groter het effect is van Free Brand Exposure. Als dit aantal erg laag is, ga je natuurlijk ook niet veel likes en exposure krijgen met jouw post.

4. Meer traffic

Plaats links naar je eigen website in social media posts, op deze manier vergroot je de traffic naar je website. Niet iedereen zal naar je zoeken in zoekmachines, maar als ze iets leuks van je zien op social media, zullen ze zeker even doorklikken. Meer bezoekers je naar je website kan leiden tot meer klanten!

5. Zoekmachine optimalisatie

Social media beginnen steeds zwaarder mee te wegen in de zoekmachineresultaten. Aanbevelingen van vrienden en likes van vrienden zorgen ervoor dat iemand dat product of die dienst sneller te zien krijgt in de zoekmachineresultaten.

Zo kwam Google vorig jaar ook met de Knowledge Graph die werd uitgebreid met sociale profielen van bedrijven. Tegenwoordig is het namelijk mogelijk om tijdens het uitvoeren van een zoekopdracht met betrekking tot een bekend bedrijf door te klikken naar pagina’s zoals Google+, Facebook en Twitter.

6. Klantenbinding

Social media zijn ideaal om klanten aan je te binden. Mensen hebben tegenwoordig keus uit zoveel verschillende bedrijven met ongeveer hetzelfde product of dienst. Ze worden steeds kritischer en willen daarom meer verbonden zijn met het bedrijf of het merk. Geef je volgers exclusieve aanbiedingen of previews op social media, laat ze zich gewaardeerd voelen zodat ze de volgende keer weer bij jou hun aankoop doen en dit aan al hun vrienden laten weten.
Ook kun je via social media volgen van je doelgroep zegt en met welke discussies zij zich bemoeien. Speel hier op in door bijvoorbeeld te reageren op discussies en zo jou doelgroep te helpen en voorzien van informatie en tips.

Trends en tools

Er zijn ook verschillende tools online aanwezig waarmee je kunt achterhalen op welke kanalen er wordt gesproken (en gepost) over een bepaald onderwerp. Met Buzzsumo krijg je op basis van keywords een overzicht van social media berichten en blogs. Op Google News of Google Trends kun je op een onderwerp zoeken waarbij je direct een lijst krijgt van blogs en artikelen van de afgelopen tijd. Een overzicht van hot topics dus! Daarnaast geeft Google Trends ook aan hoe deze tendens per onderwerp is verlopen.

Social media voor bedrijven uitbesteden aan IQ Leads

Bedenk van te voren goed waar je social media voor het bedrijf voor wil gaan inzetten. Wat zijn nu de eerste stappen waarmee je begint? Maak niet zomaar een bedrijfsaccount op Twitter en Facebook aan om lukraak wat berichten te posten, maar bedenk eerst een social media strategie.

social-media-voor-bedrijven

Het effect van social media voor bedrijven kan heel groot zijn, maar dan moet er wel optimaal gebruik van worden gemaakt. Daarnaast is het belangrijk dat je niet alleen op bijvoorbeeld Facebook aanwezig bent, maar ook op Twitter, LinkedIn, Google+ en misschien nog meer, afhankelijk van je bedrijf en doelgroep.

Daarnaast heeft elk social media kanaal een andere aanpak nodig, op Facebook plaats je bijvoorbeeld andere content dan op Twitter. Daarnaast moet je op Facebook vaker posten dan op LinkedIn en op andere tijdstippen.

Social media voor bedrijven inzetten is geen eitje, er moet elke dag aandacht aan besteed worden. Het is niet genoeg om een vast uurtje inplannen voor social media, want mensen zijn twentyfour-seven actief en als bedrijf moet je kunnen reageren op alles wat over je gezegd wordt!

Social media voor bedrijven is heel anders dan voor particulieren. Met goede social media marketing kan je veel resultaat behalen, maar als je het echt goed wilt doen, is het verstandig om een expert in te schakelen. Verkeerd gebruik van social media kan zelfs averechts werken! Een goed social media beleid kan deze fouten echter voorkomen.

Wil je meer weten over hoe social media kan helpen bij het optimaliseren van je e-commerce? Lees dan ons e-book: “E-commerce optimaliseren met SEO en social media”. Als je wilt weten wat een social media specialist van IQ Leads voor je kan betekenen, neem dan contact met ons op. Wij geven graag antwoord op al je vragen!

b7f821cc-6a02-4239-942b-900c20b7baa4