Het SharpSpring Inbound Marketing platform: 4 vragen beantwoord

Koude telefoontjes, reclames op de televisie en op de radio, advertenties in kranten en tijdschriften en posters in bushokjes. Wie kijkt en luistert er nog naar? In ieder geval weinig consumenten en daar komen steeds meer organisaties achter. Steeds meer kranten en tijdschriften gaan niet voor niets stuk voor stuk failliet. En kun jij een succesvol bedrijf bedenken die geen gebruikmaakt van internetreclame? Bekijk een willekeurige website en je vindt er een blog. Dit wijst op een gigantische toename in het vertrouwen in de Inbound Marketing gedachte.

ssLogo

SharpSpring speelt daar fantastisch op in. Dit online marketingplatform richt zich namelijk op de Inbound Marketing gedachte. De organisatie heeft bovendien zelf een indrukwekkende filosofie over de inbound marketing gedachte.

Organisaties vinden social media wel belangrijk, want ja, iedereen doet er iets mee. En een website is ook belangrijk, want ja, de concurrent heeft er ook één. Maar een goede online marketing tool die als handvat dient, ontbreekt bij de meeste organisaties. In die gevallen is het aan te raden om eens te overwegen wat SharpSpring voor jouw organisatie kan betekenen. Daarom beantwoord ik in dit blog vier vragen over SharpSpring als Inbound Marketing platform.

Vraag 1: Wat is Inbound Marketing?

De koude telefoontjes, televisie- en radioreclames, kranten- en tijdschriften advertenties en de posters in bushokjes die wij eerder besproken, zijn typische voorbeelden van outbound marketingmiddelen. Bij outbound marketingtactieken wordt informatie naar je toe gepushed door marketeers en reclamebureau’s. Inbound marketing is precies het tegenovergestelde. Want waar de marketeer bij outbound marketing op zoek gaat naar de potentiële klant, is het uitgangspunt bij inbound marketing juist andersom. Het idee is dat de kwaliteit van jouw website en online communicatie zó goed is, dat potentiële klanten op zoek gaan naar jou en jou weten te vinden.

Consumenten zo veel mogelijk benaderen totdat ze een aankoop doen is verleden tijd. Bij inbound marketing komen consumenten naar jou toe.

HubSpot Inbound Marketing

Hoe pakken we dat aan? Dat doen we door offers aan te bieden die interessant zijn voor jouw potentiële klant. Het idee is dat die potentiële klant op het internet ergens naar op zoek is. Datgene is jouw organisatie, alleen dat weet die potentiële klant (jouw aanstaande lead) in deze fase nog niet. Jij moet er daarom voor zorgen dat de content op jouw website aansluit op wat de potentiële klant zoekt. Op die manier kom jij in de relevante zoekresultaten van diegene te staan.

Zodra de potentiële klant jouw website heeft aangeklikt in de relevante zoekresultaten, vindt hij jouw pagina die hem precies biedt wat hij zoekt. Dit kan van alles zijn. Bijvoorbeeld een blog, video, whitepaper, e-book, onderzoeksrapport of webinar. In deze fase zorgt de gevonden content ervoor dat de potentiële klant jou gaat waarderen, want op dit punt ben jij een betrouwbare bron van informatie.

Bij inbound marketing gaat het dus met name om het creëren van meerwaarde voor de potentiële klant in de vorm van content. Bij inbound marketing ben je daarom minder tijd kwijt aan het zoeken van jouw potentiële klant. Je bent des te meer tijd kwijt aan het creëren van de juiste content. Onderschat dit niet, slechte content die geen meerwaarde biedt, keurt de potentiële klant genadeloos af door het weg te klikken. En denk maar niet dat hij dan snel weer bij je terugkomt.

Vraag 2: Wat voegt de SharpSpring filosofie toe aan Inbound Marketing?

Wat ik hierboven vertelde was Inbound Marketing in een notendop. SharpSpring doet daar nog een schepje bovenop en voegt daar nuttige principes aan toe.

Bij het beantwoorden van de vorige vraag hadden wij het steeds over de ‘potentiële klant’. Maar SharpSpring vindt dat organisaties zich niet op iedere potentiële klant zouden moeten richten. Organisaties zouden zich volgens SharpSpring moeten richten op de ideale koper. SharpSpring noemt die ideale koper de ‘buyer persona’. Iedere organisatie zou een uitgebreid onderzoek moeten doen naar de buyer persona door de huidige klanten van de organisatie te onderzoeken. Aan de huidige klanten worden vragen gesteld over hun problemen, behoeften en informatievoorziening en aan de hand daarvan wordt de online marketingstrategie opgezet. De buyer persona speelt bij alle marketingactiviteiten een belangrijke rol.

Nog geen buyer persona opgesteld? Dan hebben wij gratis speciaal voor jou een buyer persona worksheet.

Een andere belangrijke rode draad in de manier waarop SharpSpring vindt dat je Inbound Marketing moet bedrijven, gaat over de buyer’s journey. Dit is het proces dat iedere klant doorloopt. Dit proces begint bij de zogenaamde awareness stage. In deze fase wordt de potentiële klant zich bewust van een probleem. Daarop volgt de consideration stage, waarin de potentiële klant het probleem een naam kan geven en op zoek gaat naar een oplossing. De laatste fase is de decision stage. In deze fase heeft de potentiële klant de verschillende oplossingen (producten en/of diensten) op een rij gezet. Dit is het moment waarop hij een keuze maakt tussen deze verschillende oplossingen.

HubSpot Inbound Marketing

Vraag 3: Wat is de meerwaarde van SharpSpring op Inbound Marketing?

SharpSpring maakt de Inbound Marketing gedachte een stuk duidelijker en zorgt er daarmee voor dat organisaties deze methodiek gemakkelijker kunnen toepassen. Dat houdt niet op bij de aanvullende theorieën die zij hebben over deze gedachtegang. Het hele proces achter SharpSpring is helemaal gericht op inbound marketing. Inbound marketing was jaren slechts een filosofie, maar met de komst van SharpSpring is inbound marketing vetbaarder dan ooit daarvoor!

Vraag 4: Hoe werkt SharpSpring in de praktijk?

Met SharpSpring kun je dus heel veel op het gebied van Inbound Marketing, maar hoe werkt dat in de praktijk? Als je bent ingelogd op de website van SharpSpring, beland je op een uitgebreid dashboard. In de hoofdnavigatie kun je kiezen uit ‘Analytics’, ‘Inhoud’, ‘Automatisering’ , ‘Contactpersonen’ en ‘verloop’. Dit laat meteen zien waar je het dashboard allemaal voor kunt gebruiken.

Analytics gebruik je om inzicht te krijgen in alles wat er op je website gebeurd met betrekking tot inbound marketing. Hierin kun je campagne resultaten zien, website statistieken, e-mail opdrachten, e-mail rapporten en conversies die via een workflow tot stand zijn gekomen.

Bij inhoud vind je alle tools om van jouw website een ware leadgeneratie machine te maken:

  • Formulieren
  • E-mails
  • Media centrum
  • A/B testing
  • E-mail sjablonen

En al deze functies werken super gemakkelijk door de ‘drag-and-drop’ interface van SharpSpring. Onder automatisering stel je workflows in, maak je lijsten en stel je lead scores in. Met workflows automatiseer je super gemakkelijk je hele leadgeneratie proces. Van eerste mailcontact tot het laatste telefoontje waarin je deze lead verwelkomt als klant.

Onder de contactpersonen tab in SharpSpring vind je alle nieuwe leads met daarbij behorende lead score en welke stappen de leads hebben doorlopen op jouw website. Stappen zoals:

  • Formulieren ingevuld
  • Content gelezen
  • Content gedownload
  • etc.

Daarnaast vind je er ook de visitor id tool! Deze tool geeft je inzicht in de bezoekers die op je website komen, zonder dat zij een formulier invullen. SharpSpring gebruikt hiervoor een aantal third party tools. Zo weet je zelfs zonder dat de bezoeker iets op jouw website invult, waar hij vandaan komt en bij welk bedrijf hij of zij werkt.

Ook als CRM-systeem is SharpSpring zeer geschikt. Maak automatische lijsten aan, zie wat afzonderlijke contacten op je website gedaan hebben en zet contacten in workflows.

SharpSpring Inbound Marketing – tot slot

Heb je meer vragen over Inbound Marketing of over SharpSpring? Neem dan gerust contact met ons op! Wij beantwoorden graag al jouw vragen of vraag een gratis SharpSpring demo aan! Druk daarvoor op de grote blauwe knop hieronder!
Ja! Ik wil een gratis SharpSpring demo