Hoe interpreteer je Google Analytics rapporten?

In mijn vorige blog heb je geleerd wat je met Google Analytics kunt en wat de weergavemogelijkheden zijn. Je weet nu wat Google Analytics is en wat het kan, maar nog niet hoe. In deze blog ga ik verder in op Google Analytics en behandel ik het interpreteren van rapporten en gegevens.

Google Analytics en tijdsberekening

Om met de resultaten van Google Analytics ook echt iets te kunnen bereiken, moet je weten wat de gegevens inhouden en hoe Google deze gegevens berekent. Bij tijdsberekeningen zie je verschillende cijfers:

  • Time on page / tijd op de pagina
  • Time on site / tijd op de website
  • Average time on page / gemiddelde tijd op de pagina
  • Average time on site / gemiddelde tijd op de website

Time on page

Voor de tijd op een pagina wordt de exacte tijd op de klok als starttijd genoemd. Je komt bijvoorbeeld om 13:15:08 (13 uur 15 min 8 seconden) op een pagina. De starttijd is dan 13:15:08. Je gaat naar een andere pagina op dezelfde website om 13:16:10. De tijd die je op deze pagina bent geweest is dus 1 minuut en 2 seconden. Echter als een bezoeker van jouw site een half uur geen actie heeft uitgevoerd, dan zal de telling opnieuw worden gestart.

Time on site

Stel: de time on page was voor de eerste pagina die je bezocht 1 minuut en 2 seconden. De eindtijd was 13:16:10. Dit is tevens de starttijd van de volgende pagina. Je verlaat deze pagina weer om 13:17:15. Je bent dus 1 minuut en 5 seconden op deze pagina geweest. Jouw starttijd voor de derde pagina is dan 13:17:15 en je verlaat de site weer om 13:17:18. De tijd voor de laatste pagina die je bezoekt is dan 3 seconden. Het is echter zo dat Google Analytics de tijd op de laatste pagina niet goed kan meten. Als een bezoeker de website verlaat kan er namelijk geen starttijd voor de pagina op de nieuwe website berekend worden. Een exit telt daarom niet mee in de tijdsberekening.

Pagina 1:                  1 minuut en 2 seconden

Pagina 2:                  1 minuut en 5 seconden

Pagina 3:                  3 seconden (wordt niet meegeteld).

———————————————————— +

= Tijd van bezoek = 2 minuten en 7 seconden

Google Analytics Time on site

Average time on site

Bij de average time on page zijn de mensen die direct vertrekken van de site en niet verder hebben gekeken dan een enkele pagina (een bounce) niet meegerekend in Google Analytics. Bij de average time on site worden deze mensen wel meegeteld. De average time on site bereken je door de totale tijd on page te delen door het aantal pageviews min de exits (het aantal verlatingen). De totale tijd on page is bijvoorbeeld 640 seconden, het aantal pageviews is 20 en het aantal exits is 4.

Totale tijd on page = De totale tijd die alle bezoekers op een pagina hebben doorgebracht

Aantal pageviews = Het totaal aantal pagina’s dat door alle bezoekers is bekeken

Exits = De mensen die de site verlaten

De som is dan:

640

———————

16 (20 – 4 )

640 gedeeld door 16 = 40 seconden = average time on site

Google Analytics en content rapporten

Google Analytics geeft content rapporten op verschillende manieren weer. Je kunt klikken op page, dan worden alle pagina’s van de website weergegeven. Als je klikt op page title zie je alle ingevoerde title tags. De title tag is een HTML tag die in de website wordt ingevoerd als naam van de pagina. De title tag is tevens de blauwe regel in de Google zoekresultaten. De content drilldown rapporteert groepen in mappen. Hierdoor ontstaat er in Google Analytics een overzichtelijke lijst.

Google Analytics Bouncerate

De ‘landing pages/landingspagina’s pagina’ binnen Google Analytics rapporteert een lijst van alle pagina’s waar bezoekers op jouw site binnen zijn gekomen. Dit in combinatie met de bounce rate (het aantal bezoekers dat jouw site direct verlaat) geeft je een helder beeld. Als uw bounce rate bij een pagina erg hoog is, dan weet je dat de mensen die via deze landingspagina binnen zijn gekomen niet vonden wat ze hadden verwacht. Dit houdt in dat je de betreffende landingspagina zult moeten onderzoeken in Google Analytics om hier conclusies uit te kunnen trekken.

De navigation summary/navigatie samenvatting van Google Analytics laat zien hoe de bezoekers belanden op een bepaalde pagina van jouw site en waar ze vervolgens heen zijn gegaan. Doordat je in Google Analytics kunt zien welk pad jouw bezoekers volgen, kun je ook zien hoeveel klanten daadwerkelijk klikken op jouw calls to action.

Google Analytics en bezoekersrapporten

Bij traffic sources reports/verkeersbronnen rapporten in Google Analytics kun je zien via welke wegen bezoekers naar jouw site komen. Verschillende verkeersbronnen zijn:

  • Direct Traffic: bezoekers die direct op jouw site arriveren door jouw URL in te typen in de browser
  • Referral Traffic: bezoekers die via een andere website op jouw site komen
  • Search Engine: bezoekers die via een zoekmachine op jouw site komen

Bij source medium kun je deze gegevens op verschillende manieren laten weergeven:

  • In een tabel
  • In een taartdiagram
  • Met een gemiddelde
  • In een woordwolk

Je kunt in Google Analytics zien via welke bronnen de meeste bezoekers naar jouw website komen en hoe hoog de bounce rate van die bezoekers is. Ook kun je zien of dit boven of onder het gemiddelde zit.

Verklarende woordenlijst van het all traffic report:

  • CPC: cost per click = betaalde bezoekers
  • Organic: bezoekers die je hebben gevonden via een gratis plek in de Google zoekresultaten
  • _referrals_ google.com: bezoekers via Google groepen of via andere Google websites op jouw site komen (zogenaamde backlinks)

Bij e-commerce in Google Analytics kun je zelf doelen opstellen en deze doelen vervolgens bijhouden. Ook kun je hier zien welke verkeersbronnen ook daadwerkelijk voor (meer) conversie zorgen.

Tot slot

IQ Leads helpt jou bij de vertaalslag van Analytics rapporten naar een goed werkende en volledig geoptimaliseerde website. Neem gerust contact op om te ontdekken wat wij voor je kunnen betekenen.