Hoe maak je een inbound marketing website?

Inbound marketing leert ons dat niet alle websites dezelfde insteek hebben en de meeste websites eigenlijk met een totaal verkeerd doel worden gemaakt. Een website die vanuit de inbound marketing gedachte is opgezet, zorgt vrijwel zeker voor meer bezoekers, leads en klanten. Maar hoe bouw je een goede inbound marketing website?

Een inbound marketing website of niet?

Inbound marketing website

Heb ik eigenlijk een traditionele – of inbound marketing website? Denk even na over welke websites je de laatste tijd hebt bezocht. Waarschijnlijk ben je het ermee eens dat de meeste websites simpelweg ontworpen zijn om bedrijfsinformatie te geven aan iedereen die toevallig op die website terecht komt.

Deze websites zijn eigenlijk te zien als elektronische brochures. Bedrijven willen zo veel mogelijk informatie over hun producten, diensten en zichzelf geven. De bedoeling en gedachtegang hier achter is dat de bezoekers door heel de website gaan, een product aanklikken en afrekenen. Dit is absoluut niet altijd zoals het gaat en ik zal je vertellen waarom.

Er moet emotie inzitten

Binnen 6 seconden bepaalt een bezoeker of de website interessant is. Je moet dus binnen die 6 seconden de aandacht trekken. Als je boodschap en bedrijfsverhaal geen enkele emotie bevatten, dan is je bezoeker gelijk weg. Waarom denk je dat de meeste websites een bounce rate van 50% hebben?

Iemand heeft wat ingetypt in de welbekende Google zoekmachine, vond zo jouw website, klikte erop en kwam op jouw pagina. Die persoon wil misschien wel wat jij aanbiedt, maar je spreekt hem of haar niet op de juiste manier aan en hij/zij is gelijk weer weg. Speel in op de emotie van je bezoekers. Vertel ze het verhaal achter je bedrijf, het waarom en geef ze een websitebeleving. Een Inbound SEO of inbound marketing website investeert niet alleen in het gevonden worden door Google, maar in de juiste beleving voor de bezoeker en dat zal veel kwalitatieve leads genereren voor je bedrijf.

Het gaat  niet allemaal om jouw bedrijf, maar om je bezoekers

inbound marketing website

Als ik jou vraag naar je kinderen, dan kan je waarschijnlijk urenlang blijven praten. Maar zodra ik ga praten over mijn kinderen, dan luister je waarschijnlijk uit beleefdheid een paar minuten geïnteresseerd maar de aandacht wordt steeds minder. Mensen praten nou eenmaal graag over zichzelf.

Dat is ook precies wat er op jouw website gebeurt. Het is makkelijk om ellelange verhalen te plaatsten over jouw bedrijf en producten, maar dat interesseert de bezoekers niet zozeer. Ze willen alleen weten hoe jij ze kan helpen. Voor een inbound marketing website moet je zorgen dat duidelijk is welke waarde jouw bedrijft heeft voor potentiële klanten. Wanneer de voordelen van jouw bedrijf voor bezoekers duidelijk is, zal je veel meer bezoekers, leads en klanten realiseren!

Houd rekening met de ‘buyer’s journey’

Je websitebezoekers kunnen allemaal in een verschillende fase zitten van het aankoopproces. Zo zitten sommigen al ver in de beslissingsfacse, terwijl anderen nog maar net hun opties aan het onderzoeken zijn. Je wilt je bezoekers op de juiste manier door de website begeleiden. Op welke pagina’s moeten ze komen? Waar moeten ze op klikken? En welke content wil je dat ze te zien krijgen? Je moet dit goed uitdenken en in de website bouwen. Bepaal waar ze heen gaan en wat ze te zien krijgen, van het begin tot het eind. Dit is de enige manier om van je website een echte leadgeneratie machine te maken!

Leer de persoon achter het vraagteken kennen

inbound marketing website

Leads genereren met je inbound marketing website doe je door informatie te bieden. Informatie voor mensen die in de ‘awareness stage’, ‘consideration stage’ en ‘decision stage’ zitten. Geef ze de informatie die ze op dat moment nodig hebben. Doe je dit op de goede manier dan zal je snel zien dat de beste leads van jouw website komen. Al je website bezoekers zijn anoniem. Het enige wat je in eerste instantie weet is hun IP adres. Met hun IP adres kan je in principe niks. Haal het vraagteken weg en geef ze een gezicht, laat ze vertellen wie ze zijn. Dit is verreweg een van de belangrijkste doelen van je bedrijf: bezoekers omzetten in leads.

Je website moet leads genereren

Je weet dat je een website nodig heeft, maar wist je ook dat leads genereren het enige doel van je website moet zijn en het aantal leads ook de maatstaf is voor jouw succes? Gemiddeld krijgen bedrijven met een inbound marketing website 100 leads per maand via hun website. Sommige krijgen meer en sommige minder, maar als je website niet minstens 50% van de kwalitatieve leads voor je bedrijf genereert, dan is je website niet effectief genoeg. Ga dan snel aan de slag en bouw een inbound marketing website!

Er zit een heel groot verschil tussen een simpele elektronische brochure en een inbound marketing website. Kort gezegd: je wilt meer klanten. Een inbound marketing website helpt je om je investering om te zetten in meer leads voor een groter succes van je bedrijf.

Nu is het moment om te beginnen

Je website omtoveren tot een inbound marketing website kan wat tijd kosten. Je kan er 30 dagen over doen of een half jaar en je kan het zelf doen of met behulp van inbound marketing software. Je bent dit artikel niet voor niks gaan lezen, dus waarschijnlijk heb je al door dat je website misschien een vernieuwing nodig heeft. De eerste stap is dan al genomen en begin vandaag nog!

Analyseer je website, blader door alle pagina’s en vraag je de volgende punten af:

  • Gaat de content op je website vooral over jou of over de problemen van je potentiële klanten?
  • Bevat je website aanbiedingen voor elke fase van het aankoopproces?
  • Is je website gebouwd met die aankoopfases in gedachte?
  • Bevat je verhaal emotie en zorg je het gezicht van je leads leert kennen?
Als je ook op maar 1 vraag nee hebt beantwoord, adviseer ik jou om direct aan de slag te gaan net het bouwen van je eigen inbound website.