In 7 stappen naar een contentkalender voor jouw contentstrategie


De laatste stappen voor het opzetten van een effectieve contenstrategie!

In mijn vorige blog heb ik het gehad over de eerste stap die je moet nemen voor het opzetten van een effectieve contentstrategie. Ik heb toen uitgelegd dat de basis voor elke contentstrategie gebouwd wordt rondom de buyer persona’s van jouw organisatie. Wie is jouw doelgroep? Waar zijn zij te vinden? Welke problemen hebben zij en hoe en waar gaan zij op zoek naar een oplossing voor die problemen? Mocht je mijn vorige blog gemist hebben lees deze dan gerust hier nog een keertje na:

Een meesterlijke contentstrategie opzetten voor jouw organisatie!

In deze blog vertel ik je over de vervolgstappen die nodig zijn om uiteindelijk te komen tot deze meesterlijke strategie die jouw organisatie gaat helpen in het aantrekken van meer bezoekers, het verkrijgen van meer leads en uiteindelijk meer klanten!

Stap 1: Stem je content af op het aankoopproces van je prospect

Content speelt een cruciale rol in elke fase van ieder marketingproces. Of het nu gaat om het creëren van naamsbekendheid voor jouw bedrijf of het het converteren van leads naar klanten. Content is hierbinnen één van de bepalende factoren. Maar de content die je moet gaan produceren om deze verschillende doelen te bereiken verschilt nogal van elkaar. Dit betekent dat je ervoor moet zorgen dat je passende content moet gaan maken voor elke fase in het aankoopproces. Ter illustratie hieronder de verschillende fasen in een aankoopproces:

  • Awareness/bewustwordingsfase: De prospect begint bekend te raken met jouw merk of begint zich te realiseren dat hij of zij behoefte heeft aan jouw diensten of producten.
  • Onderzoek/zelfstudie fase: In deze fase heeft je prospect verschillende problemen geïdentificeerd en gaat hij of zij op zoek naar potentiële oplossingen, waaronder jouw producten of diensten.
  • Vergelijking/validatie fase: Nu je prospect onderzoek heeft gedaan en bekend is met de verschillende mogelijkheden begint hij met het opstellen van een lijst met mogelijke leveranciers die hem kunnen voorzien in een oplossing voor zijn probleem.
  • Decision stage/aankoop fase: Jouw prospect heeft alles op een rijtje gezet en gaat nu beslissen waar en bij wie hij de benodigde producten/diensten gaat afnemen.

Stem je content af

De volgende stap is nu het bepalen welke type content en welke verkoopkanalen het beste werken voor het benaderen van jouw prospect (oftewel je buyer persona) in de verschillende fasen in het aankoopproces. Uiteraard kan het zo zijn dat jouw prospect bepaalde kanalen blijft gebruiken gedurende het gehele aankoopproces, zoals het lezen van blogs, het volgen van jouw social media kanalen etc. Desondanks hebben verschillende marketingstudies laten zien dat bepaalde typen content het beste werken en daarmee een belangrijke rol spelen in de verschillende fasen van het aankoopproces. Hieronder zie je een schema die je kan gebruiken voor het afstemmen van je content binnen de verschillende fasen:

Aankoop-procesStap 2: Stel een contentkalender op voor het inplannen van je content

Zodra jij je buyer persona hebt opgesteld en de content die je wilt gaan produceren hebt afgestemd op de verschillende fasen in het aankoopproces, wordt het tijd om te bepalen waar en wanneer jij je content uiteindelijk gaat delen.

Een effectieve manier om dit te doen is door het opstellen van een contentkalender. Een contentkalender is als het ware een roadmap voor de content creatie, die je laat zien welke content je moet maken, welke onderwerpen je moet behandelen, op welke buyer persona’s jij je gaat richten en hoe vaak jij het beste content kan publiceren voor jouw marketingstrategie. Hieronder zijn een zevental handige suggesties die je kan volgen voor het maken van jouw contentkalender:

  1. Maak een Google calander of een spreadsheet in Excel aan voor het vastleggen van jouw planning. Idealiter zou zijn als jij een planning kan maken voor de komende drie maanden, maar dat is uiteraard gemakkelijker gezegd dan gedaan. Probeer in ieder geval ervoor te zorgen dat je je content zoveel mogelijk vooruit inpland.
  2. Werk van voor naar achteren. Begin bij je marketingdoelen die je wil bereiken en werk van daaruit terug. Kijk naar hoeveel websiteverkeer, hoeveel leads en hoeveel klanten je wilt verkrijgen gedurende de tijdsplanning van jouw contentkalender. Het maakt niet uit of dit nu voor een week, maand of kwartaal is. Het analyseren van je voorgaande marketinginspanningen kan jou helpen met het bepalen van hoeveel content jij moet produceren en publiceren om die marketingdoelen te bereiken.
  3. Vul verschillende data’s en specifieke taken in, in je kalender. Zoals het dagelijks updaten van je blogposts en jouw social media kanalen. Schrijf voor elke datum het onderwerp, de titel van de content en de persona die je wilt bereiken op. Het doel is het realiseren van een mooie mix tussen verschillende content types, onderwerpen en persona’s om er zeker van te zijn dat je verschillende doelgroeppen benaderd.
  4. Let op je SEO zoekwoorden, de fase in het aankoopproces, de benodigde call-to-actions en andere (inbound) marketingdoelen die elk ype content moet gaan aanspreken.
  5. Maak aantekenen voor belangrijke data (feestdagen, lancering van nieuwe producten etc.) die goed zijn om op in te haken met verschillende soorten content. Bijvoorbeeld, retailers zouden belangrijke feestdagen kunnen highlighten zoals kerst, sinterklaas, moederdag en content kunnen produceren die de verschillende seizoenen aanspreken. B2B marketeers kunnen belangrijke industrie gerelateerde data aangrijpen, zoals evenementen en hun blogs daarop afstemmen of videos en samenvattingen daarvan propluceren.
  6. Kijk naar mogelijkheden voor het hergebruiken van content. Bijvoorbeeld de publicatie van een nieuwe white paper of een onderzoeksrapport kan voldoende informatie bevatten voor het genereren van verschillende blogposts voor meerdere weken, waarin elke blogpost een klein onderdeel of detail bespreekt.
  7. Maak verschillende tabs aan voor elk type content dat je produceert, zoals blogs, video’s, e-books etc. Op deze manier kan je er zeker van zijn dat je voldoende variatie in je content publiceert en tevens dat je deze content op de juiste wijze afstemt op je persona’s en fasen in het aankoopproces.

Om je een idee te geven van hoe contentkalander eruit ziet, zie onderstaande afbeelding:

contentkalendervoorbeeld

Het opzetten van je contentkalender

Aan het eind van dit proces heb je als het goed is gemerkt dat je het meerendeel van jouw kalender hebt gevuld met gedetailleerde informatie voor het plannen van je content. Deze planning zal jou gaan helpen met het voorkomen dat je uren per dag kwijt bent aan het plannen van je content, doordat je nu eenvoudig je contentkalender kan volgen.

Mochten er nog wat gaten in je kalender zitten is dat geen probleem. Je wilt altijd ruimte bewaren voor het kunnen opnemen van nieuwsitems of andere hot topics die zich plotseling voordoen gedurende het jaar. Voor die andere weken dat je een gebrek aan inspiratie hebt, bijvoorbeeld voor het schrijven van een blog, kan jij je kalender tevoorschijn halen om te zien welke onderwerpen je al behandeld hebt en welke onderwerpen je nog wilt behandelen de komende maanden. Dit helpt je in ieder geval met het maken van een shortlist van opties die je wilt gaan behandelen.


Conclusie & Samenvatting

Je hebt dus nu alle nodige informatie om een contentkalender op te zetten voor jouw contentstrategie. Samengevat doorloop je de volgende fasen voor het komen tot een contentkalender:
  • Stel als eerste een buyer persona op. Maak hiervoor gebruik van gedraskenmerken en demografische gegeven over jouw prospects voor het samenstellen van jouw buyer persona’s, gebaseerd op hun interesses en behoeftes. Zorg dat jij je content afstemd op de verschillende kenmerken.
  • Stem je content af op het aankoopproces om er zeker van te zijn dat jij content produceert die goed werkt voor je doelgroep en gebaseerd is op de fase waarin zij zich bevinden.
  • Stel een contentkalender op om een gedetailleerde agenda te maken voor het creëren en publiceren van je content.

Je kan dus nu aan de slag gaan en nieuwe prospects, leads en klanten aantrekken met jouw killer contentstrategie! Ik wens je veel succes en als je vragen hebt, ondersteuning kan gebruiken dan kan je uiteraard altijd contact met ons opnemen!


Zoek je nog wat meer handvatten voor afstemmen van je content op jouw prospects voor het genereren van leads? Download dan ons handige e-book: een introductie in leadgeneratie via onderstaande button.

E-book introductie in Leadgeneratie