In drie fases meer Leads genereren

leads genereren

Bij het horen van het woord ‘leads’ zie ik Sherlock Holmes voor me. Veel mensen, vooral in de commerciële wereld, zullen echter een ander beeld krijgen. Zo niet; eigenlijk komt het neer op wat Sherlock ook deed. Een aanwijzing zoeken die naar een persoon toe leidt, en dan op de persoon af gaan. Dat noemen ze dus leads genereren. In Sherlocks geval ging het er aan het eind van het proces alleen wat minder vriendelijk aan toe dan wat wij bedoelen.

Leads genereren als uitgangspunt

Binnen inbound marketing is een lead een mogelijke nieuwe klant. De (toekomstige) klant wordt online benaderd via content (alle soorten informatie die je op een website zet). Wanneer die persoon daar op ingaat, en daarmee aangeeft eventueel geïnteresseerd te zijn in jouw product of dienst, kun je van een lead spreken.

Het is de kunst bij leads genereren om van die lead een klant te maken. Dit doe je stap voor stap, wat ook wel de ‘sales funnel’ genoemd wordt, maar daarover later meer. De principes van meer leads genereren zijn eigenlijk vrij simpel. Je moet zorgen dat je met de juiste content, de juiste mensen naar jouw site haalt. Toch heeft dit proces wat meer om het lijf. We geven een aantal handvatten die je kunnen helpen bij het genereren van leads, om ze uiteindelijk jouw klant te kunnen maken.

Buyer persona’s essentieel voor leads genereren

Dit is jouw ideale klant. Op deze persoon ga jij al je content afstellen. Dit is niet iemand die je van de straat af trekt en vervolgens als jouw ideale klant bestempelt. Een buyer persona is een fictief persoon, gebaseerd op echte gegevens. Gegevens die je aan de hand van interviews met personen uit jouw doelgroep vergaard.

Deze gegevens bevatten informatie over demografische ontwikkelingen, problemen en wensen. Het is noodzakelijk dat je een buyer persona samenstelt. Een valkuil van veel ondernemers is denken dat zij hun doelgroep wel kennen, vaak is dit totaal niet het geval. Wanneer je interviews houdt met jouw doelgroep zal je achter voor jou verrassende zaken komen. Al die gegevens kunnen jou als ondernemer helpen je content nog beter af te stemmen en jouw lead management proces optimaal in te zetten.

Leads genereren in drie stappen

Zoals hierboven aangegeven gaat leads genereren in stapjes. Het succesvolle Amerikaanse marketingbedrijf SharpSpring noemt dit de ‘buyer’s journey’. Er zijn drie fases die hierin centraal staan:

1. Awareness stage

In deze fase leert iemand je bedrijf kennen, omdat hij een probleem heeft maar dat probleem nog geen naam heeft weten te geven. Hij is op zoek naar informatie. Blogberichten werken goed in deze fase. Daarin kun jij de bezoeker informeren, dingen aanreiken. Ook kun je in een blog je mening ventileren, zorg dat je mening altijd onderbouwd is met kennis en data. Zo krijgt de bezoeker een goed beeld van jou en waar je bedrijf voor staat. Focus je niet teveel op je eigen bedrijf, zorg dat je het probleem van de bezoeker oplost, dan wordt deze bezoeker vanzelf klant.

Content die goed werkt in deze fase is: White papers, e-books, video’s, checklists en blogs

2. Consideration stage

In deze fase heeft de bezoeker zijn probleem een naam gegeven. Hij twijfelt alleen nog over welke oplossing zijn probleem het beste kan oplossen. Zorg er dus voor dat je alle content inricht met dit doel in je achterhoofd. Bedenk je goed dat jij wilt aantonen dat alleen jij de oplossing in huis hebt.

Content die goed werkt in deze fase is: Webinars, case studies, proefmonsters 

3. Decision stage

Deze fase komt echt direct na de consideration stage. De bezoeker staat op het punt een beslissing te nemen, maar is nog niet 100% zeker. kortom hij moet overtuigd worden.Hij is op zoek naar een argument om voor jouw product of dienst te gaan. Indien je de beschikking hebt over sales medewerkers kunnen zij de toekomstige klant wellicht overtuigen. Ook kunnen kortingen en acties van pas komen om hem over de streep te trekken. Daarnaast werken demo’s, gratis trials of consultaties erg goed.

Content die bezoekers overtuigd in de descision stage: Korting, acties, demo’s, trials of consultantie sessies

Een band opbouwen belangrijk voor leads genereren

Yes! Je hebt er een klant bij. Maar het is nog geen tijd om achterover te leunen en je bankrekening te bekijken. Eén van de beste manieren om nieuwe klanten te krijgen, is door je al bestaande klanten te gebruiken als doorgeefluik. Zij kunnen anderen vertellen hoe geweldig het product of de dienst was die ze bij jou hebben afgenomen. Onderhoud daarom je al bestaande klanten! Voorzie ze van extra informatie zoals handleidingen, blogposts en/of speciale campagnes.

Zoals je ziet heb je niet zomaar een nieuwe lead binnen. Natuurlijk zou je dit allemaal zelf kunnen doen als ondernemer, maar dat gaat veel tijd kosten. IQ Leads is gespecialiseerd op dit gebied en een officiële SharpSpring partner. Lees in ons e-book over SharpSpring meer over hoe dat gerealiseerd kan worden of neem direct vrijblijvend contact met ons op om te bespreken hoe we voor jouw bedrijf meer leads en klanten kunnen realiseren.