Inbound marketing – Een kijkje in de glazen bol voor 2015


Inbound-marketing-2015De dagen buiten zijn maar kort, het wordt langzaamaan echt winters weer en de feestdagen staan weer voor de deur. Binnenkort zit jij waarschijnlijk bij vrienden of familie thuis om een nieuw jaar te vieren. Maar dat betekent ook dat je marketingplan voor 2015 vorm gekregen moet hebben. Het is tijd om je bedrijf klaar te stomen voor volgend jaar. Ik raad je aan om daarin zeker inbound marketing mee te nemen. In deze blog bespreek ik daarom een aantal belangrijke voorspellingen omtrent inbound marketing in 2015.


Marketing moet steeds persoonlijker

We willen steeds persoonlijker benaderd worden. Kijk maar naar Albert Heijn die bonusaanbiedingen doet op basis van je voorgaande aankopen in de supermarkt. Online is dat niet anders. Daarom is het ten eerste belangrijk om je buyer persona goed neer te zetten (download hier de buyer persona template). Maak je e-mails, content, en ja zelfs je calls-to-action zo persoonlijk mogelijk, gebaseerd op je buyer persona en daadwerkelijke contacten. Systemen als SharpSpring lenen zich zelfs voor contextual targeting waarmee je bijvoorbeeld op basis van de leadstatus van je websitebezoeker andere content kunt laten zien. Hoe persoonlijker je communicatie, hoe meer je tussen je concurrenten op zult vallen.

Content blijft de motor achter de zoekresultaten

Zoekmachines, en niet alleen Google, zetten ook steeds meer in op contextual search. Dat betekent dat ze steeds slimmer worden en begrijpen waar de bezoeker echt naar op zoek is. Daarnaast gebruiken elektronicabedrijven zoals Apple voice-command-technologie waarvoor content contextueel geïndexeerd moet kunnen worden. Dus als je wilt dat jouw prospects je in 2015 online zullen vinden, moet je erop voorbereid zijn om content te creëren die zowel op belangrijke zoekwoorden als je buyer persona’s vragen zal worden geïndexeerd.

Leadgeneratie wordt nog steeds gedreven door content

Bezoekers converteren over het algemeen niet al de eerste keer dat ze jouw website bezoeken. Nee, ze bezoeken je website meerdere keren voordat ze iets downloaden, aanvragen of contact opnemen met je. Onder het mom van inbound marketing is het dus van belang dat je creatieve, educatieve en interactieve content op je website plaatst. Daarnaast helpt het ook om die content up-to-date te houden of uit te breiden met nieuwe content voor een verbeterde leadgeneratie. Ook thought-leadership en engagement via content zijn een belangrijk onderdeel van je marketingplan in 2015.

Social media nemen een steeds belangrijkere rol in

inbound_marketing_-_social_mediaHet gebruik van social media groeit als een malle. Zelf ben ik een grote fan van Facebook en LinkedIn om mijn favoriete merken te volgen, maar Google+ en Twitter moet je ook zeker niet vergeten. Daarnaast verdienen de (nu nog) kleinere social platforms de nodige aandacht in je inbound marketing strategie. Denk bijvoorbeeld aan SlideShare, Pinterest en Instagram, visueel wordt steeds meer gewaardeerd door zowel Google als de bezoeker.

Doelstellingen formuleren zal belangrijk zijn om écht goede inbound resultaten te behalen

Iedereen kan een inbound marketing plan opstellen, maar als jij boven de gemiddelde resultaten uit wilt steken, zul je moeten meten en analyseren. Stel een 30-dagen plan op en analyseer de resultaten. Bekijk trends. Wat werkt wel en wat werkt niet? Met de juiste SMART doelstellingen (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden), kom je er wel.

Inbound marketing budget stijgt

Inbound marketing werkt. Daarom neemt het enthousiasme ervoor toe. We zullen daarom ook zien dat steeds meer bedrijven meer budget vrij maken voor deze relatief nieuwe manier van marketing. En niet alleen marketeers worden hiervoor ingezet, ook de salesafdeling zal steeds meer betrokken worden in het uitvoeren van de inbound strategie. Inbound marketing wordt namelijk het beste uitgevoerd wanneer de mindset van de hele organisatie inbound-gericht is.

Heel kort gezegd: zorg ervoor dat je marketing persoonlijk is, schrijf goede content die gericht is op je buyer persona voor een groei in je leadgeneratie, deel die content via social media (ook de kleinere kanalen wanneer relevant), stel SMART-doelstellingen en maak genoeg inbound marketing budget vrij. Dan kan je plan voor 2015 bijna niet meer misgaan.

Wil je meer weten over hoe je inbound marketing succesvol inzet om je bedrijf te laten groeien in omvang en omzet? Neem dan contact op.

Welke voorspellingen heb jij nog op het gebied van inbound marketing voor 2015? Plaats jouw verwachtingen in een comment onder deze blog…