IQ Leads traineeship Online Marketing: 2 maanden onderweg

Traineeship Online MarketingWat doe je als je net bent afgestudeerd, nóg meer wilt leren, maar wel graag aan het werk wilt? Dan zoek je waarschijnlijk naar een opleiding die ruimte biedt voor een baan ernaast. Of je zoekt naar een baan waarbij je een opleiding krijgt aangeboden. En als je dan ook nog eens geïnteresseerd bent in online marketing, dan kom je al snel bij IQ Leads uit.

Op maandag 30 maart arriveerde dan ook een groep nieuwe gezichten op het kantoor van IQ Leads in Alphen aan den Rijn. Acht trainees met verschillende achtergronden hadden hun eerste dag van het traineeship Online Marketing. Het doel van het traineeship? Binnen zes maanden zoveel mogelijk leren over online marketing, om uiteindelijk een baan te bemachtigen binnen deze branche.

Traineeship Online Marketing tot nu toe

De eerste maand spendeerden de trainees vijf dagen in de week in de beroemde ‘bunker’ van IQ Leads. In de bijeenkomstruimte kregen ze iedere dag workshops van directeur Eric Bakker. Soms was de eer aan een van de andere medewerkers, zoals een cursus linkbuilding van een ervaren inbound SEO consultant Vincent of een training WordPress van zijn collega Bart. Naar aanleiding van deze workshops, cursussen en trainingen gingen de trainees zelf aan de slag met linkbuilding, het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek of het schrijven van een adviesrapport voor een van de opdrachtgevers van IQ Leads. Altijd onder de professionele begeleiding van de IQ Leads medewerkers.

Nu, twee maanden en het behalen van verschillende certificaten later, zijn de trainees aan de slag als online marketeer bij IQ Leads of bij een van de opdrachtgevers van IQ Leads. Elke woensdag komen de trainees terug. Woensdag is eigenlijk een soort studiedag, maar dan leuker. Want hoe leuk is het om na een maand bij elkaar in de ‘klas’ te hebben gezeten, elkaar weer te zien en ervaringen uit te wisselen?Traineeship Online Marketing

De terugkomdag van het traineeship Online Marketing is meteen een mooie gelegenheid om de trainees eens uit te horen over wat ze tot nu toe hebben geleerd, wat ze van de eerste maand van het traineeship Online Marketing vonden en hoe hun nieuwe stek (bij de opdrachtgever) hun bevalt. Daarom stelden we drie vragen aan de online marketeers in de dop.

1.      Wat heb je tot nu toe geleerd?

Thomas studeerde Sportmarketing en wilde graag meer leren over online marketing. ‘Ik heb in de twee maanden dat ik bij het traineeship Online Marketing volg, heel veel geleerd’, vertelt hij. ‘Eind maart wist ik vrij weinig over online marketing in de praktijk. Nu kan ik zeggen dat ik veel wijzer ben geworden. Van Magento en WordPress tot Google Analytics en AdWords. Ik weet nu hoe deze programma’s in elkaar steken. Dat is belangrijk, want op deze manier kan ik aan praktijkcases werken’, aldus Thomas.

Els is afgestudeerd in Kunst- en Cultuurwetenschappen en is kort en krachtig over de geleerde aspecten. ‘Zo ongeveer alle basics van de online marketing denk ik? En oja, als content king is, is context queen!’

Lars studeerde Media, Informatie en Communicatie en koos voor een minor Online Management. Hij wist dus al het een en ander over online marketing, en daar is het traineeship een mooie aanvulling op, zo vertelt hij. ‘Ik wist dat er allerlei verschillende tools bestaan om meer verkeer naar je website te genereren, maar ik had geen flauw idee hoe je die tools kan toepassen. Ik was als een soort zeevaarder die weet hoe de zee eruit ziet, maar er nog nooit op heeft gevaren. Door het traineeship Online Marketing weet ik nu hoe ik de golven de baas kan zijn. Dikke kans dat ik alsnog per ongeluk in Amerika uitkom, maar dat heeft met ervaring te maken.’ De zelfbenoemde internetjunkie is momenteel druk bezig om die ervaring op te doen.

“Ik had geen flauw idee hoe je online marketingtools toepast”

Als iemand een brede interesse heeft, dan is het Jordi. Zijn ‘roots’ liggen in het onderwijs, maar hij vond het online landschap ook erg interessant en kwam via via bij IQ Leads terecht. ‘Wat ik tijdens het traineeship Online Marketing heb geleerd is heel breed’, vertelt hij. ‘In een korte tijd heb ik alle aspecten van Google Analytics, HubSpot, Google AdWords, maar ook copywriting en zoekmachineoptimalisatie geleerd. Met deze kennis ben ik klaargestoomd om de online marketingwereld te betreden.’

2.      Bij welke opdrachtgever werk je nu?

Els is door haar werkzaamheden bij opdrachtgever UNC Plus Delta eigenlijk van trainee online marketing getransformeerd tot trainee content marketing. De Brabantse houdt zich daar namelijk vooral bezig met content creatie.  ‘Momenteel zijn we een seminar aan het organiseren dat in oktober plaatsvindt. Content was een bottleneck, die ik hopelijk ga oplossen. Daarnaast word ik opgeleid tot Green Belt in Lean Six Sigma. Echt een hele gave manier om de filosofie en producten van het bedrijf te leren kennen’, vertelt ze enthousiast.

“Content was een bottleneck, die ik ga oplossen!”

Naast Els heeft ook Hessel een wetenschappelijke achtergrond. Hij studeerde Sociologie en online marketing heeft volgens hem alles te maken met dit vakgebied. ‘Je hebt niets aan content als het niet bij jouw doelgroep terechtkomt’, legt hij uit. Hessel is bij IQ Leads zelf terecht gekomen. ‘Hier houd ik mij bezig met een aantal websites uit eigen beheer, waaronder fysiotherapieinformatie.nl en tandartsinformatie.nl. Ik vind het leuk om een aantal websites onder mijn hoede te hebben waar ik zelf beslissingen over mag maken. Het is een uitdaging om meer bezoekers naar de websites te trekken.’

Ook Lars is bij IQ Leads aan de slag gegaan. De belangrijkste Google AdWords certificaten heeft hij al te pakken. ‘Ik ben hier professioneel overwerker, fastfoodeter en bierdrinker’, vertelt hij met een knipoog. ‘Daarnaast word ik vooral ingezet voor het beheer van de AdWordscampagnes.’

“Ik word ingezet voor het beheer van Adwordscampagnes”

Manon studeerde Communicatie en heeft een grote liefde voor alles wat met schrijven te maken heeft. ‘Ook ik ben bij IQ Leads aan het werk. In tegenstelling tot de jongens houd ik me vooral bezig met het contentgedeelte. Ik schrijf blogs, controleer webteksten en hopelijk behaal ik binnenkort mijn tweede HubSpot certificaat.’

Thomas en Jordi werken allebei bij Van Kooten Tuin & Buiten Leven. ‘We zitten nu in de startfase van het hele project’, vertelt Thomas. ‘Dat betekent dat ik nu meewerk aan de ontwikkeling van de nieuwe websitestructuur. Daarnaast houd ik me momenteel bezig met de optimalisatie van de meta descriptions en met contentcreatie op categorieniveau.’ Jordi voegt daaraan toe: ‘Het werk dat hiervoor geleverd moet worden is behoorlijk veel, maar wel heel leuk. Het is belangrijk dat ik een vaste collega op kantoor heb bij wie ik kan aankloppen indien nodig.’

3.      In het algemeen: wat vind je van het traineeship?

Hessel heeft het naar eigen zeggen erg naar zijn zin. ‘Het traineeship Online Marketing sluit goed aan op mijn interesses en ambities en de diversiteit spreekt mij aan.’ Hij heeft bovendien nog een tip voor degenen die het traineeship Online Marketing in de toekomst overwegen te volgen: ‘Dit traineeship past bij jou als je creatief en nieuwsgierig bent ingesteld. Je moet het een uitdaging vinden om over de gekste onderwerpen een aantrekkelijk stuk te schrijven. Van LED-verlichting tot zonwering. Daarnaast is het belangrijk dat je graag in jezelf investeert. De online marketingwereld verandert iedere dag. Om dat bij te kunnen houden, wordt van jou dezelfde flexibiliteit verwacht.’

“De online marketingwereld verandert iedere dag”

Traineeship Online Marketing

Ook Manon is positief over het traineeship Online Marketing. ‘Ik heb binnen zeer korte tijd al zó veel geleerd over online marketing. Door mijn opleiding wist ik wel de basisprincipes van SEO en SEA, maar Eric gaat er veel dieper op in. Ik heb nu het gevoel dat ik echt een meerwaarde kan zijn voor een organisatie, omdat ik meer kennis en meer vaardigheden heb ontwikkeld. Daarnaast vind ik IQ Leads gewoon een fijne organisatie met een ongedwongen sfeer. Als je een vraag hebt, is iedereen bereid die te beantwoorden.’