Is B2C inbound marketing jouw gouden ticket?

B2C Inbound marketing iets voor jou? Als ik het met business-to-consumer (B2C) bedrijven heb over inbound marketing volgt er vaak de vraag “Is dat niet iets voor business-to-business bedrijven?”. Begrijpelijk, want de marketingstrategieën van B2B bedrijven verschillen vaak in vergelijking tot B2C bedrijven.

Onderzoek van Webmarketing toont aan dat het belangrijkste doel van B2B bedrijven het generen van leads is. Terwijl het belangrijkste doel van B2C bedrijven het bewustzijn van hun merk verhogen is. Toch is een van de belangrijkste doelstellingen van B2C inbound marketing  het vergroten van de naamsbekendheid en daar vinden deze twee elkaar.

Als het op de juiste manier (de B2C manier) wordt toegepast is inbound marketing net zo effectief voor B2C bedrijven als dat is voor de B2B’s.

Waarschijnlijk vraag je je nu af wat de juiste manier dan is en hoe je überhaupt inbound marketing kan toepassen in jouw branche? Wees gerust, ik help je vandaag met de blog op weg via een paar tips voor het pad naar B2C inbound marketing succes!

B2C inbound marketing

Welke producten zijn geschikt voor B2C inbound marketing?

Van nagellak tot een betonblok en van fysiotherapeuten tot schoonmakers, B2C bedrijven moeten op zo vele mogelijk manieren kennis maken met nieuwe prospects. Sommige producten, waaronder bijvoorbeeld de nagellak hebben een lage drempel en zullen sneller gekocht worden zonder dat het beslissingsproces te lang duurt. Toch is er ook in dat proces vaak een kleine research qua planning en budget. Met zo’n product heeft een inbound marketeer maar een paar kansen om raak te schieten en moet daarom de juiste inbound tactieken toepassen.

Aan de andere kant heb je de situaties waarbij er een kostbare aankoop gedaan moet worden en je een hoge betrokkenheid bij de kopers ziet. Deze koper zal sneller geneigd zijn om op onderzoek uit te gaan voordat zij een definitieve aankoop doen. Van fietsen en auto’s tot grasmaaiers en het plaatsen van een dakkapel, bij aankopen met een hoge betrokkenheid zie je het grootste succes van B2C inbound marketing terugkomen, zelfs als er geen enorme verkoopcijfers zijn.

Ik denk dat mijn product kan profiteren van B2C inbound marketing… Wat moet ik nu?

Wat is het eerste wat je moet doen als je iets gaat kopen wat een investering met zich meebrengt, zoals bijvoorbeeld een wasmachine of een vaatwasser? Juist, dan kijk je op het internet. Waarschijnlijk open je direct Google en ga je op zoek naar recenties, reacties en specificaties van het product. Hierbij ben je niet de enige. Volgens Internet Retailer.com doet ongeveer 83% van de consumenten online onderzoek voordat ze een aankoop doen. Een groot deel hiervan doet vervolgens de aankoop ook online.

B2C inbound marketingDomineer jouw branche

Zorg ervoor dat consumenten bij jou uitkomen als ze op zoek gaan naar informatie over jouw product of dienst. Zorg dat je niet alleen het product te koop aanbiedt, maar dat je er ook demonstratie video’s, gebruikerservaringen en tips op zet zodat jouw koper kan zien welke voordelen er zijn.

Een goede manier om dit te realiseren is het gebruiken van een blog (mits op de goede manier toegepast). Bloggen is een goede manier om nieuwe content te genereren en helpt direct bij jouw online vindbaarheid. Hoe meer je online onderneemt, hoe groter de kans is dat jij voorbij komt tijdens het online onderzoek van de consument. Beter gevonden worden betekent namelijk niet alleen dat consumenten op je site zijn, maar verhoogt ook je naamsbekendheid.

Zorg voor klantenbinding

Social media platforms zoals Facebook en Twitter zijn dé platforms waar jij jouw consumenten kunt leren kennen. Het is een goede plek om kennis te maken met jouw doelgroep door vragen te stellen, hun pijnpunten te leren kennen en ze direct te adviseren door hun probleem op te lossen. Zelfs het monitoren en analyseren van bepaalde topics kan je al meer inzicht geven in jouw buyer persona.

Leent jouw product zich voor visuele ondersteuning? Zoek dan je doelgroep op YouTube, Pinterest en Instagram. Zorg dat je de drempel laag maakt door te laten zien dat er “echte mensen”  achter het merk staan.

Het regelmatig posten van  relevante informatie op verschillende social media kanalen kan niet alleen helpen om de interactie met je doelgroep te verhogen, maar draagt ook bij aan je vindbaarheid. In plaats van constant je producten overal neer te zetten kun je beter relevant nieuws of evenementen delen waar jouw doelgroep in geïnteresseerd is. Deze posts en interacties zorgen ervoor dat jij als expert wordt gezien binnen jouw branche en zorgt ervoor dat je sneller wordt onthouden.

B2C inbound marketingIntegreer jouw traditionele marketing tactieken

Natuurlijk heb je de afgelopen jaren niet stil gezeten en zelf ook al een heleboel marketing tactieken bedacht en toegepast. Waarschijnlijk zijn dit outbound tactieken geweest zoals cold calling, advertenties etc.  De tijd en moeite die je in je huidige marketing hebt gestoken is geen weggegooid goed. Dit kun je juist gebruiken om jouw nieuwe B2C inbound marketing tactiek goed in te zetten.

Je kunt de klanten die je hebt gekregen door jouw outbound marketing leiden naar jouw nieuwe B2C inbound marketing strategie. Zo kun je de betaalde tools en middelen gebruiken om je specifiek te richten op bepaalde groepen consumenten en vervolgens inbound tools gebruiken om ze te enthousiasmeren en er warme leads van te maken.

Is de consument eenmaal binnen als lead? Dan laat je hem of haar langzaam door de buyer journey heen lopen tot zij uiteindelijk de aankoop willen doen.

IQ Leads en B2C inbound marketing

Als je het goed toepast  kan inbound marketing succesvol zijn voor B2C bedrijven. De juiste uitvoering hiervan is de gouden sleutel tot succes. Door gericht te werk te gaan in plaats van enorme overvloeden aan dwingende reclame zorg je er voor dat prospects binnenstromen als leads en nieuwe klanten. Er zijn veel voorbeelden van B2C inbound marketing successen. Je hoeft geen Apple te zijn om succes te bereiken.

Wij laten regelmatig B2C bedrijven zien hoe zij meer winst kunnen behalen met hun huidige marketingactiviteiten en adviseren jou hier ook graag in. Neem contact met ons op en laat je verbazen door de mogelijkheden en de succesvolle verhalen van jouw voorgangers.