Is het tijd om over te stappen op HTTPS?

Het is al weer meer dan twee jaar geleden (augustus 2014) dat Google aankondigde HTTPS als ranking signaal te gaan gebruiken. Een duidelijke positieve impact op de zoekresultaten zagen we tot op heden nog niet. Sommigen zagen zelfs een daling na de invoering van SSL op hun website. Google blijft echter sterk aandringen op veiligheid en encryptie. Vanaf januari 2017 worden websites die gevoelige gegevens versturen over HTTP in Google’s eigen browser Chrome bestempeld als “Niet veilig”. In deze blog kijken we wat deze verandering betekent voor jouw website, of het tijd is om over te stappen naar HTTPS en welke impact deze overstap heeft op jouw zoekmachine optimalisatie.

Wat is HTTPS?

HTTPS staat voor HyperText Transfer Protocol Secure en is een protocol voor het afhandelen van aanvragen tussen browser en webserver. In het geval van HTTPS wordt data vergrendeld verstuurd. Dit betekent dat het voor een kwaadwillende partij een stuk moeilijker wordt om bijvoorbeeld wachtwoorden of credit card gegevens te achterhalen. Om een website over te zetten van HTTP naar HTTPS dient een SSL certificaat te worden geïnstalleerd. SSL is het meest gebruikte veiligheidsprotocol op het internet. Een website die is voorzien van een SSL certificaat is te herkennen aan een URL die begint met https://.

HTTPS in Chrome

In een nieuwsbericht op hun Security Blog kondigde Google vorige maand aan vanaf januari 2017 websites die wachtwoorden of credit card gegevens versturen over HTTP te gaan bestempelen als “Niet veilig”. In hetzelfde artikel wordt aangegeven dat op de lange termijn alle websites zonder een SSL certificaat bestempeld worden als “Niet veilig”. Een bezoeker krijgt op dat moment onderstaande te zien in de adres balk:

SSL waarschuwing in Chrome
Bron: Google

Op dit moment zijn het vooral de webshops die snel moeten schakelen. Je wilt niet dat bezoekers op jouw shop straks een melding krijgen dat de website onveilig is. Dit zou natuurlijk een enorme conversiekiller zijn. Wil je jouw producten promoten via Google Shopping? Dan is een HTTPS verbinding zelfs al verplicht. Een overstap naar HTTPS brengt natuurlijk ook een aantal voordelen met zich mee. Bezoekers zullen jouw site als veilig beschouwen en sneller overgaan tot aankoop.

HTTPS en SEO

Sinds Google in 2014 aankondigde HTTPS te gaan gebruiken als ranking signaal is er veel discussie geweest binnen het SEO landschap over de werkelijke invloed van HTTPS op de zoekresultaten. SEO gigant Moz zag een week na de update slechts 1% meer HTTPS resultaten in de 10.000 SERP’s die zij bestuderen.

stijging-https
Bron: Moz

Twee jaar later zien we toch duidelijk een graduele stijging. Het aantal HTTPS resultaten in de SERP’s is in twee jaar tijd gestegen van 8 naar zo’n 30%. Als we deze lijn doortrekken dan zal over een jaar zo’n 50% van de SERP’s bestaan uit HTTPS zoekresultaten. Uit alle data blijkt dat een site met HTTP nog niet wordt afgestraft door Google. De stijging die we zien komt vooral doordat bedrijven steeds meer uit eigen wil overstappen om zo een veiligere website aan hun bezoekers te bieden. Google’s mededeling heeft een zichtbaar afschrikwekkende werking, maar qua SEO is er tot nog toe geen reden voor paniek.

De vraag die je jezelf moet stellen is echter; waarom wachten totdat er druk op komt? Wat gebeurt er als Google in januari aankondigt dat de stempel “Niet veilig” ook in de zoekresultaten wordt getoond? Of als wordt bepaald dat je om AdWords te kunnen gebruiken een SSL certificaat dient te hebben? Nu is de tijd om rustig te kijken wat er moet gebeuren, zonder dat er al te veel druk op staat. Wanneer Google of Apple vervolgens aankondigt HTTPS websites voorrang te geven in zoekresultaten of advertentieruimte staat jouw website al vast klaar!

Wat kost een SSL certificaat?

Het overstappen naar HTTPS bestaat uit twee delen: de eenmalige kosten voor de implementatie van het SSL certificaat en de jaarlijkse kosten voor dit certificaat. Bij IQ Leads rekenen we €150,- voor de eenmalige implementatiekosten. Hierbij zorgen wij ervoor dat de technische omgeving geschikt wordt gemaakt voor een SSL certificaat en verzorgen we de aanschaf van het certificaat. Jaarlijkse kosten voor het SSL certificaat zijn afhankelijk van zowel het type certificaat als het aantal domeinen waarvoor het certificaat gebruikt gaat worden.

Hoeveel domeinen?

Allereerst moet je bepalen voor hoeveel verschillende domeinen het certificaat geactiveerd dient te worden. Let erop dat voorbeeld.nl en www.voorbeeld.nl als aparte domeinen worden gezien. Als het goed is wordt jouw website standaard met of zonder www weergegeven. Een bezoeker die voorbeeld.nl intypt wordt als het goed is automatisch doorverwezen naar www.voorbeeld.nl of omgekeerd. Wanneer je enkel HTTPS voor het www.voorbeeld.nl domein implementeert, krijgt een bezoeker die alleen voorbeeld.nl intypt een foutmelding te zien in plaats van dat hij automatisch wordt doorgestuurd naar www.voorbeeld.nl. Dit is een probleem dat door veel mensen over het hoofd wordt gezien.

Daarom is een multi-domain SSL certificaat eigenlijk een must. Deze kun je gebruiken voor twee domeinen: voorbeeld.nl en www.voorbeeld.nl dus. Heeft jouw website meer dan twee verschillende domeinen? Bijvoorbeeld blog.voorbeeld.nl of shop.voorbeeld.nl. Dan heb je een zogenaamde wild-card nodig. Dit SSL certificaat is de meest uitgebreide variant en kan op een onbeperkt aantal domeinen worden toegevoegd.

Simpel of uitgebreid

Naast het aantal domeinnamen worden de jaarlijkse kosten van het SSL certificaat bepaald door hoe “uitgebreid” het certificaat dient te zijn. De meest simpele versie geeft een groen slotje weer in de adresbalk. Het meest uitgebreide certificaat toont de volledige naam van jouw organisatie zoals deze staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Op onze website zie je dit uitgebreide certificaat.

Hulp nodig?

Al met al wordt een beveiligde HTTPS verbinding steeds belangrijker. Niet alleen qua SEO, maar ook voor de gebruikerservaring. Dankzij groot uitgelichte hackschandalen in de media worden internetgebruikers zich steeds bewuster van het belang van een beveiligde website. Of voor jou de tijd rijp is hangt af van jouw specifieke website. Heb je een webshop? Dan adviseren wij in ieder geval dat je zo snel mogelijk overstapt. Wil je hulp bij het bepalen welk type certificaat het beste is voor jouw website of zoek je een implementatiepartner? Wij schieten je graag te hulp!