Is jouw website mobile proof voor de Google Mobiele Update?



WORLD_YOU_LOVE_1Google heeft zijn algoritme weer eens aangepast en as usual houdt iedereen zijn adem in. Deze Google mobiele update kan namelijk wel eens de grootste Google update tot nu toe gaan worden. 

Om even wat voorbeelden aan te halen van eerdere updates: Toen Google met de Penguin update kwam werd ongeveer 4 procent van alle websites wereldwijd door geraakt. Toen Google met de Panda update kwam werden ongeveer 12 procent van alle websites ” besmet “.

Verschillende trendwatchers, experts en analisten zeggen nu dat het deze keer wel eens heel veel meer websites kunnen zijn die geraakt gaan worden en dat de gevolgen groot zullen zijn. Nooit eerder is er namelijk een update geweest die mobiele websites zo hard gaat raken. Sterker nog, men zegt dat deze update groter zal zijn dan alle Penguin of Panda updates bij elkaar!

De nieuwe Google mobiele update ‘kijkt’ of jouw mobiele website user friendly is. Is die dat niet? Dan kan je wel eens grote problemen gaan krijgen met je mobiele zoekwoordenposities. Mobiele zoekwoordenposities inderdaad, want het is niet de verwachting dat je desktopresultaten hierdoor zullen worden beïnvloed. Althans, dat zegt men… Het gaat dus om de resultaten die je te zien krijgt wanneer je met een mobiel device op Google aan het zoeken bent.

Denk jij dat je dat allemaal onder controle hebt en dat de Google mobiele update geen gevolgen voor je zal hebben dan raad ik je aan om iets anders te gaan doen dan deze blog te lezen. Twijfel je, of denk je dat het slecht gesteld is met jouw mobiele website? Dan raad ik je vooral aan om verder te lezen, want wie weet bespaart dit artikel je straks duizenden euro’s!


Waar gaat de Google mobiele algoritme update nu over?

Google_mobiele_updateWanneer is het de laatste keer geweest dat je op een website kwam die niet geoptimaliseerd was voor mobiel gebruik? Waarschijnlijk niet zo lang geleden (misschien zelfs vandaag nog). Het zit er dik in dat je toen moest zoomen, scrollen of je scherm hebt moeten draaien om de pagina’s op een fatsoenlijke manier te kunnen lezen. Het is zelfs onwaarschijnlijk dat je op diezelfde website of webshop iets hebt besteld of een aanvraag hebt gedaan. Net als heel veel mensen was je er al gelijk klaar mee en ben je op zoek gegaan naar een andere website die wel aan jouw mobiele verwachtingen voldeed. Ergernis alom! Tijdsverspilling voor jou en voor de website eigenaar weer een gemiste kans. En dit alles is toe te wijzen aan een slechte mobiele website, ofwel een user experience die niet aansluit bij de hedendaagse verwachtingen.

Welnu, Google is dezelfde mening toegedaan. Google gaat hier dus wat aan doen en past haar algoritme aan voor de juiste mobiele user experience. Google wil een beter en gebruiksvriendelijker internet voor iedereen. Aangezien er nog geen standaarden zijn over wat een mobiel vriendelijke website is, neemt Google hiermee het voortouw richting een mobiel vriendelijk web.

Men zegt dus dat als je vanaf 21 april via een mobiele device in Google zoekt, dat websites die makkelijk te lezen zijn (zoals websites met een gebruiksvriendelijk menu, geoptimaliseerde afbeeldingen en call-to-actions die aangepast zijn aan jouw vingers) voorrang gaan krijgen in de rankings. Op dit moment geeft Google al bij de zoekresultaten aan of een website mobiel vriendelijk is, maar in een paar weken krijg je dus of een penalty, of zal je beloond worden voor jouw mobiele website. Zoals al eerder geschreven is de roll-out naar de verwachting in de week van 21 april gepland. Is jouw site nog niet mobile proof? Het kan wel even duren voordat de Google’s mobiele update wereldwijd is uitgerold en mogelijk heb je dus nog een paar weken om indien nodig aanpassingen te doen. Om te controleren wat de status is van jouw mobiele website is, vindt je hieronder enkele tools die je hierbij kunnen helpen.

Mobiel vriendelijke testen, 3 tools die je hierbij helpen

Als jouw website responsive is gebouwd hoef je je niet zo druk te maken. Deze zal dan in principe niet worden geraakt door de update. Maar als je niet zeker bent van je zaak dan kan je de volgende tools gebruiken.

Google’s Mobile-Friendly Test

Dit is de belangrijkste tool en is van Google zelf en helemaal geschikt gemaakt voor het toetsen van jouw site aan de Google mobiele update. Voer je URL in de test en Google laat je zien of je een mobiel vriendelijke website hebt.
Google_mobiele_update
Als je website goedgekeurd wordt door Google dan zie je zoals in de afbeelding hierboven de groene tekst verschijnen. Indien je website niet wordt goedgekeurd door Google dan krijg je een rode tekst te zien met “Niet mobiel vriendelijk”.
google_mobiele_update

Waarom is deze website niet mobiel vriendelijk?

  • De tekst is groter dan het scherm op de tekst is te klein en past zich niet automatisch aan.
  • De links staan te dicht bij elkaar waardoor je niet normaal met je handen op links kunt klikken. Je houdt de mobiele telefoon vaak met je linkerhand vast terwijl je met rechts toetst.
  • De viewport voor mobiel is niet goed ingesteld wat zoveel betekent als de breedte van de pagina. Als jouw website een landscape setting laat zien als je de website bekijkt met je mobiele device, dan staan de viewport niet goed ingesteld. Overigens is het zo dat als je je website standaard responsive maakt dat de viewport zich automatisch aanpast aan het device.

W3C mobileOK Checker

Het world wide web consortium (W3C) heeft haar eigen mobiel vriendelijke test die inhoudelijk meer laat zien dan de test van Google. Deze test geeft veel meer technische details en aanbevelingen. Hierdoor is deze test een betere handleiding voor het verbeteren van je mobiele website. Deze test geeft je ook ratings per onderwerp maar je dient wel enigszins technisch onderlegd te zijn om de aanbevelingen te kunnen begrijpen en toe te passen.

Google Pagespeed test

Een 3e tool die vaak vergeten wordt is de pagespeed test checker van Google. Bij de resultaten van de mobiele snelheid vind je onderaan namelijk de resultaten voor gebruiksvriendelijkheid en laten we het daar nu net meerdere malen over gehad hebben in dit artikel. Een slechte mobiele website geeft daar het volgende resultaat.

Zoals je kunt zien weer net wat meer details dan bij de mobile friendly test alleen en nog wat extra informatie die in de W3C tool niet zichtbaar is.


Bottomline…

Je kunt dus het beste de 3 tools gezamenlijk gebruiken en de uitkomst hiervan vast te leggen in een actieplan. Dit plan moet ervoor zorgen dat jouw website in ieder geval niet geraakt zal gaan worden door de update. Ben jij al mobiel proof dan zullen de uitkomsten van deze testen je zeker genoeg houvast bieden om jouw mobiele website verder te optimaliseren.

Is jouw website niet mobile proof of wijzen de tests uit dat jij getroffen gaat worden door de Google mobiele update? Dan wordt het tijd om hier zo spoedig mogelijk verandering in te brengen. Neem dan vooral vrijblijvend contact met ons op.

Heb jij nog ideeën of een mening over Google’s nieuwste update? Laat dan vooral hieronder een reactie achter!

Website redesign werkboek