Je e-mail marketing campagne personaliseren? Gebruik deze 8 SUPER tips!

Al meer dan 20 jaar worden e-mails en e-mail marketing campagnes gebruikt om via het internet met elkaar te communiceren. Echter, sinds 2006 zijn social media applicaties zoals Facebook – en recenter – Twitter, WhatsApp, Instagram en Pinterest een vast onderdeel geworden van het communicatiepalet van de digitale mens. Steeds vaker kun je met een organisaties ‘appen’, het meest recente nieuws volg je op Twitter en voor leuke ideeën voor het interieur van je huis ga je naar Pinterest.

email marketing campagne

We leven in een tijdperk waar mensen geen tijd meer hebben om rustig iets te lezen. De moderne mens verwacht instant de informatie te krijgen waarnaar hij op zoek is. Zo niet, dan is het niet relevant. Je zou haast denken dat de klassieke e-mail zijn nut in deze tijd van instant communicatie heeft verloren.

Dat klopt ook! En wat heeft dit voor effect op de e-mail marketing campagne van bedrijven? Vandaag de dag sturen veel bedrijven generieke massamailings naar al hun klanten om ze over te halen hun producten aan te schaffen. Dit is te vergelijken met een schot hagel waarmee je op een vlucht ganzen schiet. Hopelijk raak je er een paar. Je verstuurt een e-mail met aanbiedingen aan al je klanten in de hoop dat een paar wat bij je zullen kopen. Hierbij wordt weinig rekening gehouden met de interesses van de klant. Verder geldt hier dat hoe meer klanten je bereikt hoe meer klanten eventueel iets kunnen kopen.

Toch heeft het gebruik van e-mail marketing campagne zijn kracht niet verloren. Consumenten vinden het prettig om via de e-mail op de hoogte gehouden te worden van aanbiedingen van voor hun interessante bedrijven. Daarnaast zorgen e-mails voor de hoogste conversie bij de meeste bedrijven.

In deze blog bespreken wij 8 tips om jouw e-mail marketing campagne te personaliseren.

Tip#1: Gebruik gesegmenteerde e-mail marketing

Mensen worden dagelijks overladen met informatie. Hierdoor is het gewoonweg onmogelijk om overal aandacht aan te besteden, laat staan het goed in je op te nemen. Het is dus zaak om te zorgen dat een klant jouw e-mail wil lezen. Zorg ervoor dat de informatie of aanbieding relevant is voor jouw klant.

Om succesvol met je e-mail marketing campagne en relevant te kunnen zijn voor klanten is het van belang dat je weet wat hun interesses en achtergrond zijn. Door het (online) koopgedrag en persoonlijke gegevens van klanten te analyseren kun je segmenten maken in je e-mail marketing campagnes. Vervolgens kun je voor elk segment relevante e-mails en nieuwsbrieven opstellen.

Voorbeeld: je ziet dat een klant regelmatig in de webshop van de Albert Heijn naar luiers en babyvoeding kijkt maar deze niet koopt. Deze gegevens maken het aannemelijk dat deze klant een ouder met baby is. Verder blijkt dat, tijdens een onderzoek onder nieuwsbrieflezers, deze klant heeft aangegeven dat ze biologische producten erg belangrijk vindt. Deze klant is waarschijnlijk wel geïnteresseerd in biologisch babyvoeding. Door een aanbieding hiervan in de volgende nieuwsbrief te plaatsen zorg je als bedrijf voor relevante content.

Tip #2: De onderwerpregel

Behalve dat je content van je e-mails gepersonaliseerd moet zijn, moet de klant in eerste instantie de e-mail openen. Doen ze dit niet, dan heeft super relevante gepersonaliseerde content ook geen zin. Om te zorgen dat je klanten je e-mails openen moet de e-mail een goede onderwerpregel hebben.  Een goede onderwerpregel moet pakkend zijn en de interesse wekken van de klant.

email marketing campagne
Verder is het van belang dat het onderwerp niet te lang is:

  • Niet meer dan 10 woorden
  • Voor mobiele weergave maximaal 35 tekens
  • Voor desktop weergave maximaal 50 tekens

Voorbeeld Albert Heijn klant: “Korting op biologische babyvoeding”

Tip #3: Houd rekening met de buyer’s journey

Door met segmenten te werken in je e-mail marketing campagne zorg je ervoor dat je relevante content aan je klanten kunt leveren. Maar er speelt nog een andere factor een grote rol in het personaliseren van e-mail marketing, namelijk: de buyer’s journey. Dit is een model dat in 3 fases de informatie behoefde van een bezoeker beschrijft:

Awareness: bezoekers die zich in deze fase bevinden willen meer weten over een bepaald probleem en zijn op zoek naar informatie om hun probleem te definiëren.

Voorbeeld: “Mijn computer loopt continu vast en ik krijg een blauw scherm te zien. Wat zou het probleem kunnen zijn?”

Content e-mail: nieuwsbrief of e-mail met een link naar een blog met de top 10 oorzaken waardoor computers vastlopen.

Consideration: bezoekers die zich in deze fase bevinden weten al wat hun probleem is en zijn op zoek naar informatie die een oplossing biedt.

Voorbeeld: “Ah ik heb te maken met een Blue Screen of Death omdat mijn grafische kaart niet goed werk. Wat kan ik nu het beste doen?”

Content e-mail: nieuwsbrief of e-mail met een link naar een blog met tips over wat je het beste kan doen als je grafische kaart niet goed werkt

Decision: bezoekers in deze fase bevinden weten al de beste oplossing voor hun probleem en zijn op zoek naar informatie die hen kan helpen om het juiste product of de juiste dienst te kiezen.

Voorbeeld: “Mijn grafische kaart is doorgebrand en ik wil een nieuwe kopen. Waar kan ik het beste een nieuw grafische kaart kopen?”

Relevante content: nieuwsbrief of e-mail met link naar de productpagina met grafische kaarten. Met beschrijving waarom die grafische kaarten zo geweldig zijn en eventueel kortingsactie of kortingscode.

email marketing campagne

Door rekening te houden met de fase van het koopproces waarin de klant zich bevindt kun je jouw e-mail marketing campagnes nog beter personaliseren door relevante e-mail op te stellen die toegespitst zijn op de vragen die een klant op dat moment heeft.

Tip#4: Automatiseer je e-mail marketing

Het werken met gesegmenteerde e-mail marketing campagnes die ook toegespitst zijn op het probleem waar een klant op dat moment mee zit is zeer effectief. Alleen is dit een vrij lastige en tijdrovende bezigheid. Maak daarom gebruik van geautomatiseerde e-mail marketing. Om relevant te zijn voor je klanten is het belangrijk om op het juiste moment de juiste e-mail te verzenden.

Met automatische e-mail campagnes kun je instellen welk segment welke e-mail krijgt. Verder Is het ook mogelijk om in te stellen wanneer deze e-mails verstuurd worden. Bijvoorbeeld: elke maandag om 20:00 u of als een klant 3 keer heeft weggeklikt op een landingspagina.

Tip #5: Speciale mailings

Met e-mail marketing automation kun je er ook voor zorgen dat je klanten op speciale momenten in het jaar relevante content ontvangen. Hierbij kun je denken aan een e-mailbericht met een kortingscode op de verjaardag van een klant. Ook rond de feestdagen kun je klanten gepersonaliseerde aanbiedingen toesturen om de relevantie voor je klanten te verhogen.

email marketing campagneTip #6: Maak gebruik van Loyaliteitsprogramma’s

Het is belangrijk om extra te investeren in trouwe klanten. Met loyaliteitsprogramma’s kun klanten die vaak iets kopen, regelmatig je content lezen of grote aankopen doen extra belonen. Er worden automatisch punten aan jouw profiel toegewezen of afgetrokken afhankelijk van welke acties je online uitvoert. Trouwe klanten verdienen op deze manier meer punten dan minder trouwe klanten en bedrijven doen er dan ook goed aan om te zorgen dat ze ook nog lang trouw blijven.

Door gebruik te maken van loyaliteitsprogramma’s stimuleer je dat klanten actief worden en blijven bij je bedrijf. Waardoor je uiteindelijk beter in staat bent persoonlijk relevante content aan te bieden aan je klanten.

Tip #7: Adaptive e-mail design

Steeds meer mensen lezen tegenwoordig hun e-mail een smartphone. Het daarom belangrijk dat je e-mail er goed uit ziet op een smartphone. Zorg er daarom voor dat het formaat van je e-mail zich automatisch aanpast aan het device waarop het wordt gelezen.

Tip#8: Real time A/B testen

Aan de hand van segmenten en e-mail marketing automation kun je hele relevante content aan je klanten leveren. Als je echter niet test of het effect heeft laat je kansen onbenut. Je moet constant testen welke e-mails en nieuwsbrieven geopend worden en op welke CTA’s geklikt wordt en wat de hoogste conversie oplevert. Op basis van de laatste resultaten van je A/B tests kun je je e-mail marketing campagne verder finetunen en de relevantie van je e-mail marketing campagnes verhogen.

Maak nu jouw e-mail marketing campagne persoonlijk!

Wil jij ook je e-mail marketing campagne personaliseren? IQ Leads biedt professionele ondersteuning bij al jouw e-mail marketing vragen. Zo zijn wij partner van Copernica en SharpSpring, 2 marketing automation platformen die uitstekend gebruikt kunnen worden voor het automatiseren van je e-mailmarketing activiteiten! Neem voor advies of informatie vrijblijvend contact met ons op en behaal meer omzet met je e-mail campagnes.