Jouw website vindbaar maken in de internet jungle

Website vindbaar maken internet jungle

Wat verwachtte jij toen je jouw bedrijfswebsite online zette? Direct meer klanten? Ben jij vol verwachting naast de telefoon gaan zitten met de stille hoop dat je telefoon direct roodgloeiend zou staan? Blijven die resultaten tot nu toe uit? Jouw website vindbaar maken in de internet jungle kan een hele uitdaging zijn.

Geen paniek! Jij bent niet de enige en wij hebben een oplossing voor je.

Wij snappen best dat jij als ondernemer het liefst de hele dag met je vak bezig bent. Of je nou de plaatselijke groenteboer bent, coaching sessies geeft of huizen ontwerpt, je hebt klanten nodig.

Het doel van je website is natuurlijk om online gevonden te worden.  Jouw website vindbaar maken bestaat uit drie stappen:

  1.       Bekend zijn bij je doelgroep
  2.       Top of mind zijn bij je doelgroep
  3.       Gevonden worden door de diensten die jij aanbiedt op je website

Marketing dus.

Maar waar begin je dan met je online marketingactiviteiten? Online Marketing is natuurlijk enorm breed.  Je kan bloggen, aan SEO doen, naar netwerkbijeenkomsten gaan, congressen organiseren, adverteren (online & offline), social media, foto’s, video’s, persberichten, earned media, owned media. De lijst is zo een beetje oneindig.

Om gezien te worden moet je communiceren en gevonden worden!

Zoekmachine marketing is één van de beste manieren om gevonden te worden en dus te communiceren.  Via deze blog geven wij jou 10 praktische tips waar je direct mee aan de slag kunt.

Zoekmachine marketing voor meer bezoekers

Website vindbaar maken zoekmachine

Zoekmachine marketing ook wel search engine optimization (SEO) genoemd  is:

  1.       Zorgen dat alle pagina’s op jouw website gezien en gevonden worden door zoekmachines
  2.       Zorgen dat bezoekers jouw website vinden door gericht content te schrijven
  3.       Omschrijf je diensten in woorden die jouw klanten gebruiken
  4.       Voldoen aan de technische eisen die gesteld zijn door zoekmachines
  5.       Een goede gebruikerservaring bieden aan potentiële klanten

Begin bij je klanten

Ga jij veel op bezoek bij je klanten? Mooi! Dan heb jij sowieso al een streepje voor op je concurrenten en wordt jouw website vindbaar maken een stuk makkelijker.

Klanten vertellen zonder het te weten namelijk een schat aan informatie. Probeer de volgende keer dat jij met een klant praat eens heel goed te luisteren naar hoe hij of zij jouw diensten omschrijft.

De woorden die hieruit voortkomen noemen we in zoekmachine marketing: zoekwoorden. Schrijf deze zoekwoorden op in een lijst, want deze zoekwoorden gaan de basis vormen voor jou hele zoekmachine marketing strategie.

Vraag ook eens waarom hij of zij voor jouw bedrijf heeft gekozen en wat jouw dienstverlening of producten uniek maakt. Een zogenoemde ‘USP’  of een mooie referentie verricht wonderen voor je bedrijf.

Een branche die dit tot in perfectie heeft uitgevoerd is de vliegtuigenindustrie. Wanneer je na een jaar hard werken eindelijk op vakantie kan. Dan wil jij als vakantieganger natuurlijk niet weten wat de technische specificaties van een vliegtuig zijn. Hoeveel piloten ze in dienst hebben en op wat voor kerosine het vliegtuig vliegt.

Je wilt een reis boeken. Je wilt weten wat het je kost, wat de ervaring aan boord van het vliegtuig is en hoe lang de reis gaat duren. Kortom je koopt een ervaring.

Dit klinkt misschien heel erg logisch, maar wij zien nog steeds dat ontzettend veel bedrijven hiermee de mist in gaan.

Combineer zoekwoorden

In de vorige stap heb je een lijst opgesteld van woorden of zoekwoorden die klanten gebruiken om jouw diensten te omschrijven. Nu is het tijd om deze zoekwoorden te combineren.

In zoekmachines is nou eenmaal veel concurrentie. Je bent helaas niet de enige die probeert bovenaan in zoekmachines te komen. Wil je jouw website vindbaar maken? Dan kun je het beste klein beginnen en vervolgens uitbreiden.

Zorg er bijvoorbeeld voor dat je eerst lokaal gevonden wordt of je online specialisatie richt op werkzaamheden binnen een bepaalde sector. Want zeg nou zelf: als jij de eigenaar of manager van een hotel bent en je loodgieterswerk nodig hebt. Dan neem je toch liever een loodgieter aan die gespecialiseerd is in loodgieterswerk bij hotels?

Pak een bad en zet een verticale streep door het midden. Plaats aan de linkerkant woorden die je klanten gebruiken om je diensten te omschrijven. Dit zijn je zoekwoorden. Aan de rechterkant plaats je woorden die wat over je bedrijf zeggen, zoals: locatie, branche, specialisatie etc.

  • Loodgieter  / Amsterdam
  • Loodgietersbedrijf  /  Bedrijven
  • Onderhoud leidingen  /  Noord-Holland

Door deze woorden te combineren krijg je vanzelf meer gerichte ‘zoekwoorden’, waar je veel gemakkelijker mee bovenaan in de zoekmachines kunt komen. Bijvoorbeeld:

  • Loodgieter Amsterdam
  • Loodgieter bedrijven Amsterdam
  • Leiding onderhoud bedrijven Noord-Holland
  • Enzovoorts

Zoals wij al zeiden heeft dit twee grote pluspunten:

  1. Je hoeft minder tijd te besteden om bovenin de zoekresultaten te verschijnen, omdat er minder concurrentie is.
  2. De woorden zijn gerichter en dus zijn potentiële klanten eerder geneigd om contact met jou op te nemen.

Wanneer je op deze woorden goed gevonden wordt en je logischerwijs de smaak te pakken hebt gekregen, kun je gaan proberen om je horizon te verbreden.

 SEO pakketten - vindbaar in google

Kijk naar je concurrenten

Door woorden te combineren en daar gerichtere zoekwoorden van te maken, heb je al een stuk minder last van concurrentie in de zoekmachine. De volgende stap is een stukje marktonderzoek.

Type de zoekwoorden die je in de voorgaande stap hebt bedacht in bij Google. De concurrenten die als eerste naar voren komen, zijn de bedrijven waarmee jij moet gaan concurreren binnen de zoekmachines.

Zoek concurrerende websites die al goed gevonden worden. Combineer en verbeter dit. Je hoeft echt niet alles zelf te verzinnen.

De content schrijven

website vindbaar maken resultaten

De woorden/zoekwoorden die je in de volgende stap hebt verzonnen, kun je nu gaan verwerken in de tekst. Probeer je zoekwoord tussen de 1 en 3 procent van de tijd terug te laten komen. Dus bij een tekst van 500 woorden komt je zoekwoord 5 tot 15 keer terug.

zoekmachines bekijken pagina’s op basis van onderwerpen. Elke pagina kun je zien als een apart hoofdstuk in een boek. Elk hoofdstuk heeft natuurlijk zijn eigen onderwerp. Dus elke pagina heeft ook één onderwerp.

Net als dat een hoofdstuk in een boek een eigen titel heeft, heeft elke pagina ook een eigen titel. Het is een absolute must om je zoekwoord terug te laten komen in de titel van je pagina. Zo weten zoekmachines in één opslag waar je pagina over gaat. Vergeet niet kwalitatief goede content te schrijven, want een website vindbaar maken zonder goede content is onbegonnen werk.

Technische eisen

Zoekmachines doorzoeken iedere dag miljarden en miljarden websites. Zoekmachines geven voorrang aan websites die ze makkelijk kunnen doorzoeken. Het is dus super belangrijk dat je website goed doorzocht kan worden.

Zoekmachines gebruiken voor het doorzoeken de linkjes die op je website staan. In principe gebruiken ze de navigatie op jouw website, om alle pagina’s te scannen.

Zorg ervoor dat alle linkjes op je website naar bestaande pagina’s gaan.

Website vindbaar maken 404pagina

Je hebt ze vast weleens gezien. Van die vervelende ‘oeps, deze pagina bestaat niet’ pagina’s.

Wanneer een zoekmachine tijdens het doorzoeken dit soort pagina’s terecht komt, is het alsof de zoekmachine tegen een muur loopt. Hij komt vast te zitten en kan niet verder. Zoekmachines zijn allergisch voor dit soort pagina’s en dit soort pagina’s zorgen dan ook voor een lagere positie.

Site snelheid

Zoals beschreven scannen zoekmachines miljarden pagina’s per dag. Dan is het natuurlijk logisch dat zij willen dat websites zo snel mogelijk laden. Dit kun je hier checken. Plaats in de zoekbalk met de tekst: ‘Geef een webpagina-URL op’ jouw website adres. Klik vervolgens op analyseren.

Website vindbaar maken sitespeed

Lage score? Nog geen reden voor paniek! Probeer de verbeterpunten uit te voeren die naar voren komen. Zijn ze te technisch voor jou? Neem dan contact op met je websitebouwer.

Succes!

De eerste stap om hoger in de zoekresultaten te komen en jouw website vindbaar maken is gezet . Zoekmachine marketing is natuurlijk niet uit te leggen in één blog. Heb je de smaak te pakken gekregen? Download dan ons e-book zoekmachine marketing, hét perfecte naslagwerk waarmee jij gegarandeerd plaatsen gaat stijgen in zoekmachines.

Of lees onze blog het opzetten van een meesterlijke contentstrategie.

cta-seo-checklist