Doe je keyword onderzoek met AdWords zoekwoordplanner

De AdWords keywordtool heet sinds mei 2013 AdWords zoekwoordplanner. Toch verwijzen mensen/ prospects nog vaak de Keyword tool. De AdWords Keywordplanner of in het Nederlands genaamd zoekwoordplanner is al geruime tijd de nieuwe naam en is eigenlijk een vervanging van twee eerder gebruikte tools.

Een account aanmaken in AdWords is geen enkel probleem en je kan de zoekwoordplanner ook gebruiken zonder een enkele betaling aan Google AdWords te verrichten.

Maken van een zoekwoorden onderzoek met de zoekwoordplanner

AdWords zoekwoordplannerDe tool staat onder ‘Hulpprogramma’s en analyse’ en heet ‘Zoekwoordplanner’. Een zoekwoorden onderzoek is de eerste en belangrijkste stap die je zet om de vindbaarheid van je website te verbeteren. Het onderzoek is de basis voor je website en of webshop. Eerst begin je met een zoekwoordenonderzoek, vervolgens ga je pas beginnen met de bouw van je site. Helaas zie ik te vaak dat het zoekwoorden onderzoek wordt overgeslagen.

In deze blog leg ik je uit hoe je een zoekwoorden onderzoek maakt en wat de belangrijkste onderdelen van het plan zijn waar je op moet letten. Met behulp van de AdWords zoekwoordplanner zetten we de zoekwoorden voor jouw website op een rij.

Wat is een zoekwoorden onderzoek?

Een zoekwoordenonderzoek met de AdWords zoekwoordplannerEen zoekwoorden analyse heeft als doel er achter te komen welke zoekwoorden gebruikt worden door (potentiële) bezoekers in de Google zoekmachine. Veel ondernemers hebben vaak een tunnelvisie met betrekking tot de woorden die te maken hebben met hun product of dienst. Met behulp van de Google AdWords zoekwoordplanner kan je erachter komen hoeveel op elk zoekwoord wordt gezocht door Henk en Ingrid (zo noem ik de gemiddelde bezoeker), en de tool genereert daarnaast extra suggesties gebaseerd op dit zoekwoord. De tool geeft dus aan:

  1. Hoeveel volume er op een bepaald woord zit
  2. Hoe groot de concurrentie is
  3. Andere zoekwoordsuggesties

Een goede zoekwoordenanalyse

Een zoekwoordenanalyse is erg uitgebreid en ingedeeld in verschillende categorieën. Willekeurig zoekwoorden invullen in de zoekwoordplanner is natuurlijk ook een optie, maar het best is om eerst zelf na te denken over de zoekwoorden die jij denkt die worden gebruikt door je potentiële klanten. Kijk ook zeker bij de concurrent. Welke woorden gebruiken zij?

Ik adviseer om alle zoekwoorden in een Excel document te plaatsen, tezamen met de volumes, waardoor je een overzichtelijk geheel krijgt van alle woorden. Vervolgens ga je de zoekwoorden plaatsen in categorieën. Deze categorieën kunnen gaandeweg het onderzoek nog veranderen, maar zorg vanaf het begin voor een duidelijke verdeling! Deze orde is belangrijk, zodat je later per pagina weet welke zoekwoorden belangrijk zijn.

AdWords zoekwoordplanner - analyseJe kan in de AdWords zoekwoordplanner ook de locatie en taal instellen. Dit is erg belangrijk om te doen! De fietsenwinkel uit Zuid-Holland is niet geïnteresseerd in mensen uit Engeland die op zoek zijn naar een fietsenwinkel. Definieer je doelgroep en stel dit ook in in de zoekwoordplanner. Wanneer je de zoekwoordplanner aan het werk zet, genereert hij adverentiegroepideeën en zoekwoordideeën.

AdWords zoekwoordplanner - Analyse 2

Omdat je een zoekwoordenonderzoek en geen Google AdWords-onderzoek aan het doen bent, kies je voor zoekwoordideeën. De zoekwoorden waar geen zoekvolume op zit, wis je. Nieuwe zoekwoorden voeg je toe in de juiste categorie in je Excel overzicht. Noteer ook het (lokale) verkeer in de kolom die je leeg hebt gelaten.

Wissel regelmatig tussen ‘brede zoekwoorden’ en ‘exacte zoekwoorden’. Dit kun je instellen met het potloodje rechts van de zoekwoordplanner. Met ‘brede zoekwoorden’ krijg je bredere suggesties rondom jouw zoekwoorden, maar het kan soms ook handig zijn om alleen op ‘exacte zoekwoorden’ te zoeken. Wanneer je op zoek bent naar synoniemen of alternatieven zijn brede zoekwoorden het handigst (heren fiets en of damesfiets). Soms kan het verschil ook maar klein zijn in schrijfwijze maar groot in resultaat:

AdWords zoekwoordplanner - voorbeeld

Los of aan elkaar vast, bijna een factor 8 verschil!

Heb je eenmaal de juiste suggesties gevonden, voeg deze dan toe in je Excel overzicht en verdeel ze onder de juiste categorie. Deze nieuwe zoekwoorden voeg je weer toe aan de AdWords zoekwoordplanner, om zo steeds meer suggesties te krijgen.

Een goed zoekwoordenonderzoek is het halve werk!

Een zoekwoordenonderzoek met de AdWords zoekwoordplanner in enkele stappen

  1. Brainstorm en maak een lijst
  2. Maak een excel document en verdeel deze zoekwoorden in categorieën
  3. Voeg de zoekwoorden toe aan de zoekwoordplanner
  4. Bepaal welke zoekwoorden nuttig zijn en welke niet
  5. Voeg deze nieuwe zoekwoorden toe aan het Excel document, en voeg dit nieuwe lijstje weer toe aan de zoekwoordplanner
  6. Blijf dit herhalen totdat je alles volledig hebt.

Deze stappen zijn de basis voor een zoekwoorden onderzoek. Gaandeweg de analyse zal het Excel document steeds groter worden en krijg je steeds meer inzicht in het zoekgedrag van je potentiële bezoekers. Dit geeft je dus waardevolle informatie om je website beter te optimaliseren (en eventueel te lokaliseren) voor zoekmachine optimalisatie. Wil je graag meer advies of hulp bij het uitvoeren van je zoekwoordenonderzoek met de AdWords zoekwoordplanner? Neem dan contact met ons op.