Laat je bedrijf groeien met Google Analytics

Untitled design

Op het moment van schrijven gebruiken zo’n 30 miljoen websites Google Analytics. Jij hebt waarschijnlijk GA ook al op je website geïnstalleerd. Maar wat doe je ermee? Hoe kan je de verzamelde data gebruiken om je website te laten groeien?

Waarom gebruik je Google Analytics?

Google Analytics is het meest populaire web analytics pakket ter wereld. Mensen kiezen voor GA om de volgende redenen:

  • Het is zeer uitgebreide en krachtige software.
  • De standaard versie is gratis.
  • Google’s cloud infrastructuur zorgt ervoor dat ze enorme hoeveelheden data snel kunnen verwerken.
  • Het heeft een mooie, simpele, en gebruiksvriendelijke interface.
  • Ze data driven willen werken.

Het laatste punt is het belangrijkste. Data op zichzelf is niet zoveel waard, maar op de juiste wijze gebruikt, laat het je zien wat werkt, wat niet werkt, en wat je volgende keer moet doen.

Waar begin ik?

Een van de grootste uitdagingen voor nieuwe gebruikers van Google Analytics is het vinden van een goed startpunt. Mensen zien een enorme hoeveelheid data en gegevens en hebben geen idee waar te beginnen.

Het klinkt misschien gek, maar je kunt de data beter even achterwegen laten. Begin met het stellen van vragen!

De enorme hoeveelheden data zijn er om je vragen te beantwoorden. Dat betekent dat je de juiste vragen moet leren stellen. Vervolgens is het natuurlijk belangrijk dat je een idee krijgt hoe je in GA navigeert. In deze blogpost leggen we je kort en duidelijk uit waar je op moet letten en hoe je meer inzicht krijgt in het bezoek op je website.

ABC

Google heeft een handig geheugensteuntje in GA gebouwd wat het makkelijk maakt voor nieuwe gebruikers. De ABC’s van Acquisition, Behavior, en Conversion. Of in het Nederlands, Acquisitie, Gedrag, en Conversies.

  • Acquisitie > Hoe krijg je nieuwe bezoekers? Hoeveel zijn het er? Waar komen ze vandaan?
  • Gedrag > Hoe gedragen bezoekers zich op je site? Welke pagina’s bezoeken ze?
  • Conversies > Vinden er conversies plaats? Worden er producten verkocht?

Doelen

Voordat je in Google Analytics duikt, is het belangrijk dat je de doelstellingen van je bedrijf bepaalt. Wat is het doel van je online aanwezigheid? Het doel van je website/webshop? Het idee achter je verschillende marketingactiviteiten? In GA kun je verschillende doelen instellen die inzicht geven in de prestaties van je verschillende online activiteiten.

In de meeste gevallen betekent dit dat je het aantal bezoekers meet dat het heeft gehaald tot je “bedankt” pagina. Iedere bezoekers die op de URL /bedankt komt heeft als het goed is jou doel bereikt. Of het nou een contactaanvraag is, of een ecommerce transactie.

Let op: voor het meten van ecommerce transacties heb je waarschijnlijk hulp nodig bij het installeren van de juiste tracking. Voor het meten van een simpele contactaanvraag of nieuwsbrief inschrijving kun je de documentatie van Google gebruiken.

Kanalen

Veel mensen gebruiken Google Analytics om te bepalen waar hun verkeer vandaan komt en hoe hun verschillende marketingkanalen presteren.

Het Kanalen rapport vind je onder Acquisitie > Kanalen.

Om inzichten te krijgen in je data is het niet genoeg om naar de top level kanalen te kijken. Je kunt er achter komen hoe je organische verkeer het doet tegenover het sociale verkeer, maar voor echte inzichten zul je dieper moeten graven. Welke advertenties converteren? Welke sociale media werken het beste?

Marketingkanalen

Content

Een van de belangrijkste onderdelen van online marketing is content marketing. Welke content wordt er bekeken? Wordt je content daadwerkelijk gelezen? Welke content zorgt voor terugkerende bezoekers?

Google Analytics heeft twee standaardrapporten die belangrijk zijn met betrekking tot content marketing:

Gedrag > Site-inhoud > Alle pagina’s

Gedrag > Site-inhoud > Bestemmingspagina’s

In de eerste vind je de meest bezochte pagina’s van je website. In het tweede rapport vind je de best presterende landingspagina’s. Welke pagina’s halen bezoekers naar je website? Zorgen zij voor een positieve eerste indruk?

Een belangrijke statistiek voor het bepalen van het succes van een langdingspagina is de bounce rate. Of in het Nederlands, het bouncepercentage. Dit getal geeft aan hoeveel procent van de bezoekers niets meer heeft gedaan na binnenkomst.

In de meeste gevallen is een hoog bouncepercentage een slecht teken. Bezoekers vinden niet wat ze zochten en browsen verder naar een andere site of sluiten de browser. Alleen in het geval van blogs of nieuwssites kan een laag bouncepercentage positief zijn. Kijk wel of er in dit geval veel terugkerende bezoekers zijn. Bezoekers aan blogs en nieuwssites lezen vaak één blog of artikel, maar komen dagelijks terug.

Technologie

Een belangrijk punt voor iedere website is een positieve gebruikerservaring. Wanneer mensen je website als gebruiksvriendelijk ervaren is de kans groter dat zij terugkeren, en sneller converteren.

Een grote uitdaging voor een gebruiksvriendelijke website is de enorme diversiteit in apparaten en browsers. Van smartphones, tot tablets, en desktops. Gelukkig kan Google Analytics ons ook hierbij helpen.

Doelgroep > Technologie > Browser en besturingssysteem

Doelgroep > Mobiel > Overzicht

Het kan zo maar zijn dat je website in bepaalde browsers niet goed wordt weergegeven. Of onleesbaar is op smartphones en tablets. De bovenstaande rapporten vertellen je precies waar je je focus op moet richten en waar verbeteringen nodig zijn.

Conclusie

Google Analytics is een essentiële tool voor het laten groeien van jouw bedrijf. Zonder GA beheer je een website met oogkleppen op. Je hebt geen enkel idee wat werkt en wat niet. Alles is gissen en gebeurt op basis van speculatie.

In deze blog hebben we de volgende belangrijke punten behandeld:

  • Begin met het stellen van vragen en bepalen van doelstellingen. Creëer doelen in GA.
  • Vergelijk de prestaties van je verschillende marketingkanalen.
  • Bekijk de content rapporten om te zien welke pagina’s het meest worden bezocht en welke landingspagina’s het meeste bezoek binnen halen.
  • Kijk goed of je website in alle browsers en op alle apparaten goed wordt getoond.

Wanneer je de aanbevelingen uit deze blog volgt ben je al een eind op weg om meer te halen uit Google Analytics. Je hebt een veel beter beeld van het succes van je marketing, content, en website doelstellingen. Als je nog dieper wilt gaan of misschien uitgebreide ecommerce tracking wilt toepassen, kun je contact met ons opnemen. Wij vertellen je graag wat er nog meer mogelijk is.

Download ons gratis whitepaper: “Google Analytics voor beginners”