Landingspagina tutorial: de perfecte pagina in 4 stappen


Landingspagina’s zijn uitermate belangrijk om je websitebezoekers om te zetten in leads. Het zijn in principe online Sales medewerkers die 24 uur per dag voor je werken. Eenmaal opgezet nemen ze je veel werk uit handen en verzamelen ze informatie over potentiële klanten waarmee jij een grotere kans hebt om de deal te sluiten. Zelf heb ik al heel wat landingspagina’s opgezet. In deze blog deel ik hoe je naar mijn ervaring de beste landingspagina opzet in 4 stappen.


Even tussendoor, hoe werkt het conversieproces?

Ten eerste verleid je de websitebezoeker om op een aantrekkelijke call-to-action te klikken die doorlinkt naar je landingspagina. Door het juiste aanbod, omschrijving en formulier, laat de bezoeker zijn gegevens achter in ruil voor het aanbod (bijvoorbeeld een e-book of gratis proefversie). Nadat  deze het formulier heeft ingevuld, wordt hem of haar een bedankpagina getoond die weer een aantal conversieopties biedt om de nu bekende lead verder te begeleiden in het aankoopproces.

landingspagina_en_het_conversieproces

Een landingspagina maken die converteert

Ik zal voor deze tutorial een voorbeeld pakken van één van onze best converterende landingspagina’s. Op basis van deze pagina spreek ik onderstaande stappen met je door:
  1. Welke buyer persona wil je aanspreken?
  2. In welke fase van het aankoopproces bevindt deze zich?
  3. Wat wil je aanbieden?
  4. Gebruik de best practices om het maximale uit je landingspagina te halen.

Stap 1. Bepaal je buyer persona

Het proces begint niet zozeer bij wat je wilt aanbieden op je landingspagina, maar aan wie je iets wilt aanbieden en waarom. In ons eigen voorbeeld richten wij ons op een van onze buyer persona’s, genaamd President Ibound. Heel in het kort is dit de SEO of Sr. Manager van een middelgrote tot grote high-end leverancier in de B2B of B2C markt. Vanwege zijn positie wordt hij betrokken bij het maken van grote beslissingen en het opstellen van plannen en strategieën. De inkomsten van het bedrijf zijn voor een groot deel afhankelijk van z’n online aanwezigheid. Het bedrijf groeit echter niet verder en President Ibound is op zoek naar een innovatieve oplossing om meer nieuwe leads en dus potentiële klanten binnen te halen.

Onze oplossing hiervoor is Inbound SEO, wat inbound marketing en SEO met elkaar combineert. Voor het inbound marketing gedeelte, bieden wij ter ondersteuning het inbound marketing platform SharpSpring aan.

Stap 2. Bepaal de fase van het aankoopproces.

Niet iedereen die jou online vindt, bevindt zich in dezelfde fase van het aankoopproces:

Buyers_journey

In ons voorbeeld willen we President Ibound kennis laten maken met het inbound marketing concept en SharpSpring. We focussen ons dus op de awareness stage, waarin de buyer persona ervan bewust is dat hij een probleem heeft, maar nog niet weet wat dat probleem precies is en welke mogelijkheden er bestaan op het op te lossen.

Stap 3. Bepaal het aanbod voor op je landingspagina

Hubspot_ebookWe weten nu dat we President Ibound in de awareness fase targeten. We willen hem kennis laten maken met inbound marketing als potentiële oplossing voor zijn probleem (geen groei en weinig nieuwe leads (prospects). In deze fase werken gratis downloads als white papers, e-books, checklists en video’s goed. In dit geval hebben we een informatief e-book geschreven over inbound marketing met behulp van SharpSpring.

Stap 4. Gebruik de landingspagina best practices

Nu ben je klaar om aan je landingspagina te beginnen. Wat moet je vooral NIET doen?
  • Je landingspagina volproppen met te veel informatie en afbeeldingen, waardoor de bezoeker niet meer weet waar hij moet kijken en wat belangrijk is om te lezen.
  • Calls-to-action naar andere landingspagina’s, linkjes of de navigatiestructuur van je website plaatsen. Dit leidt de bezoeker af van het doel van je landingspagina: het conversieformulier invullen.

Hoe ziet een goede landingspagina er dan WEL uit?

  1. Schrijf een overtuigende en actiegerichte kop (H1) met eventueel een subkopje (H2). In ons voorbeeld zetten we de bezoeker direct aan tot actie: ‘Download’. In het subkopje laten we meteen zien wat het voordeel van het e-book is: het optimaliseren van je online marketingactiviteiten en leads omzetten in klanten.
    Landingspagina_-_kopjes
  2. Beschrijf in 2-3 zinnen het nut en belang van je aanbod. Maak kort duidelijk waarom ze jouw aanbod moeten downloaden, what’s in it for them?
    Landingspagina_-_korte_uitleg
  3. Gebruik 3-5 bullet points. Zo wordt de informatie makkelijk scanbaar.
    Landingspagina_bullet_points
  4. landingspagina_formulierBepaal het aantal velden van je formulier. Afhankelijk van de waarde van je aanbod, kun je meer of minder vragen stellen. Hoe meer je aanbod waard is voor de bezoeker, hoe meer informatie deze over het algemeen bereid is te geven. In het geval van een e-book, kun je het aantal velden het best zo beperkt mogelijk houden. Twee tot vier vragen zou ik aanraden. Vergeet niet om sowieso het e-mailadres verplicht te stellen, zodat je de lead op een later tijdstip kunt benaderen. Zet ook in de button (en titel) van je formulier de lezer tot actie aan.
  5. Verwijder de websitenavigatie en voeg geen links toe. Zoals gezegd, wil je maar één ding bereiken met je landingspagina: dat de bezoeker het formulier invult. Leid deze dus niet af met navigatie of linkjes. Wat wel mag, zijn social sharing buttons waarmee de bezoeker de landingspagina kan delen. Zorg ervoor dat dit pop-up vensters zijn, zodat de bezoeker de pagina niet verlaat wanneer deze je aanbod deelt.
    Landingspagina_zonder_afleiding
  6. Voeg een relevante afbeelding of korte video toe.  In ons geval hebben we gekozen om een gedeelte van onze e-book cover te gebruiken, die lekker in het oog springt en het SharpSpring partnerlogo toont. We hadden er bijvoorbeeld ook voor kunnen kiezen om in plaats van een banner, een afbeelding van het e-book te tonen naast de tekst.
  7. Voeg eventuele rewards, industriebadges of testimonials toe. Laat zien wat je waard bent en wat je bereikt hebt voor je klanten. Dit helpt mee om je bezoeker te overtuigen dat jij weet waar je het over hebt en je aanbod het waard is om aan te vragen. In ons voorbeeld hebben we de SharpSpring partnerstatus die IQ Leads heeft verkregen in de banner gebruikt.
    Landingspagina_badges
  8. Zorg ervoor dat al je informatie boven de vouw valt. Laat de bezoeker niet hoeven scrollen om alle informatie op je landingspagina te lezen. Als je je aan bovenstaande regels houdt, dan zul je hier ook geen problemen mee hebben. Wanneer bijvoorbeeld de button van je formulier onder de vouw valt, kan het aantal conversies zomaar veel lager zijn. Houd het kort en duidelijk voor de bezoeker van je landingspagina.landingspagina_boven_de_vouw
En voilá! Je hebt een landingspagina in handen die zal coverteren!
p.s. Vergeet ook niet te experimenteren met je landingspagina’s. Zo zagen wij bijvoorbeeld dat onze Inbound SEO landingspagina ook razend goed converteert, ondanks dat een aantal best practices achterwege zijn gelaten.

De perfecte landingspagina in 113 woorden

We kunnen concluderen dat de perfecte landingspagina en het daarop aangeboden aanbod gericht is op een specifieke buyer persona én zijn fase in het aankoopproces. De landingspagina moet overzichtelijk en actiegericht zijn, met 2-3 zinnen en 3-5 bullet points uitleggen wat het nut van het aanbod is, en een formulier bevatten dat qua lengte overeenstemt met de waarde van het aanbod voor de bezoeker. Een ondersteunende afbeelding of video helpt je aanbod direct duidelijk te maken. Het weglaten van de websitenavigatie en linkjes en het plaatsen van alle informatie boven de vouw van je computerscherm zorgt ervoor dat de bezoeker niet afgeleid wordt van het doel van de pagina: conversie middels het formulier.

Wil je meer weten over het maken van landingspagina’s, calls-to-action en formulieren? Neem dan contact op.