Leadgeneratie done right!

inbound leadgeneratie Je herkent het volgende voorbeeld vast wel uit eigen ervaring. Je bent thuis gekomen na een lange dag werken en eindelijk aan tafel geschoven voor die welverdiende avondmaaltijd. Vrouw of manlief heeft in de keuken zijn of haar allerbeste beentje voorgezet om weer wat lekkers op tafel te toveren. Vandaag wordt de Italiaanse keuken geserveerd en als je zintuigen er niet naast zitten wordt het weer genieten geblazen. Je zet je vork in de dampende pasta maaltijd en brengt het volgeladen met spaghetti, saus en gehakt naar de mond. Je smaakpappillen staan al op scherp en je maakt je klaar voor de eerste hap. Maar dan… gaat de telefoon…

“Goedenavond u spreekt met Oscar van [naam energiemaatschappij invullen] en ik bel u in het kader van uw energierekening, ik heb een zeer aantrekkelijke aanbieding aanbod waarmee u honderden euro’s kunt besparen…”.

Deze herkenbare en frustrerende situatie hebben wij allemaal weleens meegemaakt en roept direct weerstand op zodra de intenties van de koud beller duidelijk zijn. Anno 2014 kan dit echt niet meer! Daarom ga ik je vandaag vertellen hoe je wel effectief leadgeneratie kunt inzetten voor je eigen organisatie en daarbij krijg je van mij als toetje nog een gratis handboek over leadgeneratie cadeau toe.


Inbound Leadgeneratie: leadgeneratie die wel werkt!

Hoe moet leadgeneratie dan? Om dit te uit te leggen is het belangrijk om eerst de term lead te definiëren:

Een lead is iemand die op een of andere manier, vorm of hoedanigheid aangegeven heeft geïnteresseerd te zijn in de producten of diensten van je bedrijf

Vanuit de lead is er dus reeds een aanwezige interesse in je producten of diensten. Deze aanwezigheid van interesse betekent dat je niet een ongewenst belletje krijgt van iemand, maar dat als er contact opgenomen wordt er al een basis is gelegd om in contact te treden. Maar hoe ontstaat deze interesse? Door middel van leadgeneratie!

Inbound leadgeneratie

Inbound Leadgeneratie in een notendop

Bij inbound leadgeneratie verkrijgt je door middel van het beschikbaar stellen van een aantrekkelijke aanbod de contactgegevens van een desbetreffende persoon. Dit aanbod kan van alles zijn: een gratis kortingscoupon, een e-book, een demoversie, toegang tot een webinar of iets dergelijks, dit is geheel afhankelijk van uw organisatie. Echter, bij deze vorm van online leadgeneratie moet het aanbod wel zo aantrekkelijk zijn voor iemand dat hij of zij bereid is om via een formulier contactgegevens te verstrekken om dit aanbod te bemachtigen. Na het achterlaten van deze gegevens krijgt iemand toegang tot het aanbod. Zie hier, leadgeneratie in een notendop!

Doordat je iets aanbiedt waarvoor iemand bereid is informatie over zichzelf te verstrekken wordt er een basis gelegd voor een relatie tussen jouw organisatie en de lead. Bij deze vorm van leadgeneratie komt het initiatief vanuit de lead en niet vanuit uw bedrijf. Met de verkregen contactgegevens stel je jouw salesteam in staat om contact op te nemen met iemand die al bekend is met je organisatie, diensten en/of producten en aangegeven heeft hierin interesse te hebben!

Inbound leadgeneratie: wat heeft u nodig?

Om door middel van inbound leadgeneratie contactgegevens te verkrijgen heeft u uiteraard een interessant aanbod nodig die iemand voldoende prikkelt om gegevens achter te laten. Wat dit is, kan ik niet voor u bepalen. Maar u kent uw eigen bedrijf beter dan wie dan ook en weet daarom uitstekend wat uw doelgroep nodig heeft en wat u zou kunnen aanbieden.

De volgende stap voor inbound leadgeneratie is nu het beschikbaar stellen van datgene wat je te bieden heeft. Dit doe je door middel van een landingspagina. Deze landingspagina is volledig ingericht op je aanbod die de bezoeker moet overhalen het contactformulier in te vullen voor het verkrijgen van de aanbieding. Het is dan ook essentieel dat je landingspagina beschikt over een opt-in formulier, anders loopt je gehele inbound leadgeneratie aanpak spaak. Kijk eens naar onderstaand voorbeeld van een goede landingspagina.

Leadgeneratie_done_right_-_Landingspagina_voorbeeld

Inbound leadgeneratie

Je hebt dus nu het aanbod en de plaats waar dit aanbod verkregen kan worden. De volgende stap binnen inbound leadgeneratie is het verkrijgen van bezoekers naar je landingspagina. Hiervoor creëer je een aantrekkelijke call-to-action (CTA) je plaatst op plekken waar jouw doelgroep zich bevindt. Bijvoorbeeld onder een blog, op je website, via een AdWords advertentie, in een nieuwsbrief of in een social media post.

In een notendop heb je nu je inbound leadgeneratie opgezet! Je hebt een aanbod, een plek waar deze verkregen kan worden (landingspagina), een manier om gegevens te verzamelen (opt-in formulier), een manier om deze te verspreiden en een button waarop mensen kunnen klikken die hen naar de goede landingspagina leidt (CTA).

Inbound leadgeneratie: ervaar het zelf!

Bovenstaande is slechts een samenvatting van een beproefde strategie om leads te genereren, welke geen barrières optrekt, maar juist weghaalt. Nu wordt het tijd om zelf je inbound leadgeneratie strategie uit te werken. Om u hierbij te helpen hebben wij een e-book opgesteld aan de hand van onze eigen ervaringen en voor jou beschikbaar gesteld. Je deze als handleiding gebruiken tijdens de totstandkoming van je eigen inbound leadgeneratie kanaal. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is te klikken op onderstaande button en ervaar zelf hoe inbound leadgeneratie werkt in de praktijk… een stuk prettiger toch?

Stel je nu eens voor hoe het telefoontje (op een gepast tijdstip) uit het voorbeeld in de inleiding van deze blog nu was gegaan als het eerste contact was gelegd via een uitgekiende inbound leadgeneratie strategie?