Leadgeneratie met een onmisbare indruk

Als je mij een jaar geleden had gevraagd om een blog te schrijven dan had ik je raar aangekeken. Opgevoed als verkoper zag ik daar geen nut in. Ik had nooit gedacht dat ik bij leadgeneratie meteen aan woorden als content, bloggen en vindbaarheid zou denken.

Nu ik een aantal maanden werkzaam ben bij IQ Leads is mijn beeld van leadgeneratie 180 graden gedraaid. Waar ik in mijn vorige baan gedrild werd met push marketing, koud bellen en adressen opkopen draait het nu ineens om waar de klant naar op zoek is. Een ontwikkeling die voor de klanten die ik benader erg prettig is. Om anderen binnen mijn werkgebied te behoeden voor de fouten die ik heb gemaakt, heb ik een lijstje gemaakt met de benodigdheden voor leadgeneratie die door prospects gewaardeerd wordt.


Zorg dat jij bent, waar de prospect naar op zoek isleadgeneratie2-1

Hoe cliché het ook klinkt, als de prospect niet op zoek is naar wat jij aanbiedt, zal je nooit binnen komen. Zorg ervoor dat je iets bijdraagt aan het probleem waar iemand tegenaan loopt en richt je daarop. Koud bellen wordt vaak gezien als een must bij leadgeneratie, maar in de tijd die je kwijt bent aan iemand overtuigen van jouw product of dienst had je ook makkelijk iemand kunnen binnen halen door het juiste advies te geven op het juiste moment.

Inbound marketing geeft jouw standaard leadgeneratie een volledig andere wending. Het zorgt voor beschikbare content die ervoor zorgt dat mensen oprecht geïnteresseerd raken in jouw product of dienst. Daarna zorgt het ervoor dat je zonder te veel te pushen mensen langzaam naar de aankoop leidt. Een prettig proces wat de last van de schouders van een verkoper haalt en de kansen in de handen van de marketeer legt. Behalve de morele redenen om af te stappen van de traditionele leadgeneratie zijn er ook nog commerciële overwegingen die je als bedrijf moet maken. Zo kosten inbound leads gemiddeld 61% minder dan outbound leads (bron: HubSpot).

Goede leadgeneratie maakt verkopen leuker

Natuurlijk hou je ook bij de nieuwe vorm van leadgeneratie een grote verantwoordelijkheid als verkoper. Hoewel de marketeer ervoor zorgt dat je in een warm bad terecht komt, zal je zelf nog steeds je werk moeten doen.

Inbound marketing maakt het leven als verkoper wel een stuk prettiger. Niets is zo erg als een hele dag ‘Nee’ aan de telefoon te horen en de dag negatief af te moeten sluiten.

Ga in plaats van een hele dag koud bellen eens met het team bij elkaar zitten en bespreek de problemen waar jouw product of dienst de oplossing voor kan zijn. Zodra bekend wordt wie jouw prospect is en voor welke uitdagingen hij of zij staat kun je een buyer persona creëren. Dit buyer persona wordt het uitgangspunt van alle content die je voor je leadgeneratie schrijft en uit.

Richt je bij leadgeneratie op je prospects, niet op jezelf

Het gemiddelde bedrijf dat blogt genereert 55% meer website bezoekers (bron: HubSpot). Als bedrijf loop je dus veel kansen mis als je dit niet doet als vorm van leadgeneratie.

Leadgeneratie3

Bij de ouderwetse leadgeneratie ben je gefocust op jezelf, op wat jij als bedrijf wilt uitdragen en wilt bereiken. Dit is niet de weg naar succes. Richt je juist op het gecreëerde buyer persona en op de problemen die hij of zij tegen komt. Op deze manier ben je de oplossing waar iemand naar op zoek is en niet de last. Een prospect die er van overtuigd is dat hij zelf de oplossing heeft gevonden (jouw organisatie, product of dienst) zal veel sneller overtuigd zijn dan iemand die jij belt om te vertellen dat je goed bent in wat je doet. Een snellere en effectievere manier van leadgeneratie bestaat er bijna niet.

Onderschat bij leadgeneratie niet de kracht van SEO

Content creëren en je richten op inbound marketing is goed, maar je bent er nog niet. Je zult namelijk nog moeten zorgen dat alle moeite die je hebt gedaan ook te zien is bij de prospects die voor jou interessant zijn. Moderne leadgeneratie richt zich dus niet alleen op het creëren van oplossingen, maar ook op de juiste manier van de boodschap bezorgen. Geen spam mailtjes in de inbox of flyers door de brievenbus.  Door te zorgen dat jouw blogs, je oplossingen, producten en diensten goed gevonden worden door de prospect met behulp van SEO, zullen ze bovenaan in Google getoond moeten worden. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar niets is onmogelijk. Door een goede online strategie uit te stippelen en deze constant actueel te houden kun je er voor zorgen dat jouw informatie bij je prospect terecht komt zonder dat je weer naar oude leadgeneratie tactieken moet uitwijken.

Mijn advies voor moderne leadgeneratie

IQ Leads maakt de combinatie tussen inbound marketing en SEO en blaast leadgeneratie nieuw leven in met Inbound SEO. Wij helpen klanten om op een goede manier leads te genereren door van hun website of webshop een leadgeneratiemachine te maken.

Met inbound marketing, SEO, SEA, social media en een geweldige website of webshop zorgen wij dat je goed vindbaar bent bij je prospects en een constante stroom aan kwalitatieve leads binnen krijgt.

Mijn advies als groentje in de nieuwe leadgeneratie wereld: geef het een kans. Als je niet hebt gezien wat de mogelijkheden en de uitkomsten zijn kun je ook niet weten of het werkt. Mijn commerciële leven heeft het inmiddels een stuk leuker, levendiger en prettiger gemaakt en ik ga graag met je in gesprek om te kijken of ik jou ook kan helpen.

Meer weten over Inbound SEO voor effectieve leadgeneratie? Vraag dan een gratis consult aan met mij of een van mijn collega’s.