Leadgeneratie met SharpSpring: breng je bezoekers in beeld!

Als webshop is het niet lastig om te meten hoe succesvol je website is. Aan het einde van de maand zie je hoeveel producten je hebt verkocht, en wanneer dit aantal overeenkomt met je doelstellingen dan kan je stellen dat je deze maand succes hebt gehad.


Voor een website waar niet direct producten of diensten worden verkocht is het meten van succes een stuk lastiger. Je weet namelijk wel hoeveel bezoekers er op je website zijn geweest en je weet hoeveel producten er in een periode verkocht zijn, maar uiteindelijk weet je niet hoeveel uiteindelijke kopers beïnvloed zijn door je website.

Daarnaast lijkt het proces tussen het eerste bezoek van je website en de uiteindelijke aankoop lastig te beïnvloeden te zijn, maar dat is niet helemaal waar. Leadgeneratie kan je namelijk helpen om je bezoekers in beeld te brengen en leadnurturing helpt om hen richting een daadwerkelijke aankoop te te sturen. In deze blog vertel ik je daar graag iets meer over.

Leadgeneratie met HubSpot

Website doelstellingen

Voordat ik meer vertel over leadgeneratie, wil ik eerst even kort kijken naar de verschillende doelen van een website. Google stelt dat een website vijf verschillende doelstellingen kan hebben. Dit doel bepaalt voor een groot deel hoe de website is ingedeeld en hoe het succes van de website wordt gemeten.

  • E-commerce pagina’s zoals de pagina’s op Bol.com en Coolblue zijn gericht op het genereren van omzet. De hele website is ingericht om de bezoeker uiteindelijk een product in zijn winkelmandje te laten stoppen.
  • Contentpagina’s zijn ontworpen op betrokkenheid en terugkerend bezoek te generen. Een website als Nu.nl of Dumpert plaatst regelmatig nieuwe (en soms verrassende) inhoud, waardoor bezoekers regelmatig terugkomen op de site.
  • Informatie/support pagina’s zijn vooral bedoeld om mensen die al een keer een product of dienst hebben afgenomen te ondersteunen.
  • Een merkpagina is vooral ontworpen om naamsbekendheid, betrokkenheid en binding te creeëren. Denk bijvoorbeeld aan de website van Nike of Mc Donalds.
  • Tot slot bestaan er zogenaamde leadgeneratie pagina’s. Leadgeneratie pagina’s zijn niet ontworpen om direct een product of dienst te verkopen, maar om een bezoeker in beeld te brengen en in stapjes steeds dichter naar de uiteindelijke aankoop te trekken.

Leadgeneratie doelstellingen

Een leadgeneratie pagina is in eerste instantie dus bedoeld om je bezoeker bekend bij jouw organisatie te maken. Wanneer je als keukenhandelaar ziet dat je elke maand 1.000 bezoekers op je website hebt, heb je daar in eerste instantie namelijk niet zo heel veel aan.

Je wilt namelijk in beeld brengen wie die bezoeker is en welke informatie deze bezoeker zoekt. Je hoeft echter géén online marketing specialist te zijn om te bedenken dat niet heel bezoekers uit zichzelf naar de pagina ‘Contact’ of ‘Afspraak maken’ zullen gaan. Maar dat betekent niet alle bezoekers die niet meteen contact met je opnemen niet interessant zijn. Sterker nog, deze bezoekers zijn ook gewoon potentiële klanten en verdienen ook aandacht. Maar dat vergt een iets andere aanpak!

Leadgeneratie met HubSpot

Leadgeneratie met SharpSpring

SharpSpring helpt je om zoveel mogelijk informatie te winnen over je (latent zoekende) bezoekers. Door het gebruik van unieke informatie, calls-to-action en landingspagina’s worden de onbekende bezoekers omgezet in leads en kan je hen gaan benaderen. Laten we dit verduidelijken met het voorbeeld van de keukenhandelaar.

Bezoekers vinden de website van de keukenhandelaar omdat ze op zoek zijn naar specifieke informatie. Iemand die op zoek is naar een nieuwe keuken zou bijvoorbeeld in Google kunnen zoeken naar ‘Keuken kopen plaats X’ en komt daardoor op de website van keukenhandelaar Y terecht. Hij zal zich met behulp van deze site gaan oriënteren op het aankoopproces en onder andere gaan nadenken over de indeling, de kleurkeuze en de inbouwapparatuur.

Wanneer je als website géén aandacht besteedt aan leadgeneratie zal de bezoeker na het lezen van deze informatie de site weer verlaten en wellicht weer een keer terugkomen. Of hij belandt de volgende keer dat hij informatie zoekt op de site van de concurrent en koopt uiteindelijk daar zijn keuken.

Call to action

Call_to_actionAls website moet je er dus voor zorgen dat de bezoekers op één of andere manier hun contactinformatie achterlaten. Over het algemeen doen zij ook iets voor deze informatie terug krijgen.

Hoevaak zie je géén actiecodes of aanbiedingen waarvoor jij eerst je e-mailadres in moet vullen? Datzelfde concept werkt ook voor informatie. Het gaat bij de keukenhandelaar alleen niet om aanbiedingen om kortingen, maar om bijvoorbeeld een folder met alle mogelijke inbouwapparatuur of een tool waarmee de kleurkeuze getest kan worden.

Om bezoekers aan te sporen om bepaalde informatie op te vragen wordt gebruik gemaakt van zogenaamde calls-to-action. Dat zijn teksten en/of knoppen die de bezoeker te laten weten dat jij informatie hebt die aansluit bij de informatie op de pagina. Wanneer een bezoeker bijvoorbeeld de pagina of de kleurkeuzes bekijkt, dan zou er onderaan deze pagina een call-to-action om de kleurkeuze tool te downloaden kunnen staan.

Landingspagina

Een call-to-action leidt rechtstreeks naar een landingspagina. Dit een soort formulier met eigenlijk maar één doel: ervoor zorgen dat de bezoeker zijn informatie achterlaat. Een goede landingspagina bevat zo weinig mogelijk afleiding en zorgt eigenlijk maar voor één ding: zoveel mogelijk contactgegevens van je website bezoekers.

Follow-up

Nadat je de contactgegevens van je bezoekers hebt verzameld wordt het tijd voor de follow-up: ervoor zorgen dat deze bezoekers zoveel mogelijk voorzien blijven van waardevolle informatie. Maar let op: leadgeneratie is echt maatwerk. Bij succesvolle leadgeneratie worden niet alle bezoekers op dezelfde manier behandeld, maar krijgt elke bezoeker zoveel mogelijk gepersonaliseerde en voor hem geoptimaliseerde informatie.

 SharpSpring_#1_marketing_platform

En dat is ook weer iets waar SharpSpring waardevol voor kan zijn. SharpSpring is namelijk een gecombineerd content management system (CMS) en customer relationship management (CRM) systeem in één oplossing.

Leadgeneratie met SharpSpring zorgt er zo voor dat je je content (webpagina’s, blog’s, social media berichten en/of e-mails) kunt creeëren en deze kunt verspreiden onder je doelgroep.

SharpSpring helpt je in beeld te brengen welk effect je content heeft gehad en op wat voor manier je je doelgroep verder van dienst zou kunnen zijn. Hoe je dat het beste aanpakt kan je lezen in ons e-book ‘In 4 stappen naar een effectieve Inbound SEO strategie’.

Optimalisatie door middel van SharpSpring

SharpSpring helpt je dus om de nodige tools voor leadgeneratie in te zetten, maar SharpSpring helpt je ook om deze te optimaliseren. SharpSpring maakt bijvoorbeeld inzichtelijk hoe vaak een bepaalde pagina en/of call-to-action bekeken is, hoeveel mensen hun gegevens op jouw landingspagina hebben achtergelaten en hoe goed de follow up presteert. Hierdoor kan je je campagne steeds verder fine tunen en er zo uiteindelijk voor zorgen dat bezoekers van jouw website ook uiteindelijk bij jouw hun aankoop doen.

Kortom, SharpSpring zorgt ervoor dat je als leadgeneratie website online succes haalt. En dat is belangrijk, want aan alleen bezoekers heb je niets.

Wil je rustig meer lezen over leadgeneratie via websites? Download dan gerust ons E-book: in vier stappen naar een effectieve inbound SEO strategie.

Klik hier voor jouw e-book: in vier stappen naar een effectieve inbound SEO strategie