Leadgeneratie toepassen: 3 effectieve methodes voor meer leads!

Wat is leadgeneratie? En wat is een lead?

Leadgeneratie toepassen doe je voor het genereren van kwalitatieve leads. Om wat dieper in te gaan op de term leadgeneratie dan dat, kun je zeggen dat het niets anders is dan het verzamelen van gegevens over je potentiele klant, ook wel prospect genoemd.  Het doel van leadgeneratie toepassen is om ervoor te zorgen dat je uiteindelijk (meer) producten en diensten verkoopt. Met leadgeneratie zorg je ervoor dat prospects gegevens achterlaten in de vorm van een naam of emailadres. Zodra zij dit voor het eerst gedaan hebben, heb jij een (anonieme) websitebezoeker geconverteerd naar lead. Er zijn verschillende methodes om leadgeneratie toe te passen om dit voor elkaar te krijgen.

leadgeneratie toepassen - meer leads

Leadgeneratie toepassen tip #1: content marketing

Wij zijn van mening dat kwalitatieve content de basis om leadgeneratie toe te passen. Maar wat is content marketing en hoe genereer je hiermee leads? Laten we beginnen met een definitie van content marketing.

“Content marketing is het maken, aanbieden en verspreiden van content die aansluit op een vooraf geïdentificeerde behoefte om zo nieuwe relaties aan te gaan en bestaande relaties te versterken. [J. Bruijntjes]”

Wanneer we denken aan content dan denken we vaak aan blogs. Maar content kent meerdere vormen zoals: e-books, guides, casestudies, templates checklist, video’s, podcasts, webinars en nog veel meer. Een belangrijk punt voor content is dat het waardevol en relevant moet zijn.

Hier zijn een aantal manier hoe je met content marketing leads genereerd:

  • Het zorgt voor merkvoorkeur en beïnvloed toekomstige aankopen;
  • Het creëert brand awareness;
  • Het creëert social media shares, en inbound links;
  • Het brandstof is voor de zoekmachine (SEO);
  • Je zet meer bezoeker om in een leads.

Hoe maak ik mijn content nu effectief voor het genereren van leads?


Bepaal de algemene doelstelling van je content strategie

Vraag jezelf af, hoe zal content marketing mijn bedrijf laten groeien? Focus je daarbij op een doelstelling die haalbaar is zoals: het genereren van meer kwalitatieve leads voor sales en marketing.

Bepaal jouw doelgroep

Wie wil je dat jouw content gaat lezen? Het voor de hand liggende antwoord is jouw doelgroep. Een beter antwoord zou zijn jouw ideale klant, ook wel buyer persona genoemd.

leadgeneratie toepassen - contentmarketingBeslis wat je wilt schrijven en waarover

Zoals velen zullen zeggen, schrijf over iets wat je veel vanaf weet. Om dit duidelijk te krijgen dien je antwoord op deze vragen te moeten geven:

  • Wat is mijn vakgebied?
  • Wat is de core business van mijn product of dienst?
  • Wat wordt er volgens de doelgroep gezien als waardevol?

Onderscheid jezelf van de concurrent

Je zult namelijk niet de enige zijn die over hetzelfde onderwerp schrijft, je zult je dus moeten onderscheiden. Geef een eigen touch aan de inhoud van je verhaal.

Ontwikkel content met topics die aansluiten bij de doelstelling, jouw publiek en de kernboodschap

Je heb uitgevogeld waar je over gaat schrijven. Nu zal je met specifieke ideeën en topics moeten komen. Deze topics moeten aansluiten bij de doelstelling en de kernboodschap. Ze moeten ook gericht zijn op je doelgroep, bij voorkeur verschillende segmenten op basis van buyer persona en de customer journey.

Identificeer een enkel gewenste actie voor elk inhoudelijk stukje content

Definieer een duidelijk doel voor elk stukje content. Vervolgens moet je de juiste call to action vinden om bezoekers in actie te laten komen.

Onderzoek content formats en distributiekanalen.

Achterhaal welke kanalen je kunt gebruiken om content te verspreiden. Achterhaal vervolgens de passende kanalen om (blog, e-mail, nieuwsbrief, downloadbare activa, video, enz.) te verspreiden. Trends spelen hier een belangrijke rol, je zult research moeten doen wat het beste werkt voor jouw doelgroep.

Maak relevante content

Maak content waar iedereen over praat. Maar wat betekend dat? Content is goed als het waardevol, bruikbaar, data-gedreven en goed geschreven is. Het moet de doelgroep aanspreken en de moeite waard zijn om te delen en het email adres van de klant te krijgen. Wanneer de content niet waardevol is dan zal dit een negatief effect hebben op leadgeneratie.

Wees consistent

Definieer een proces. Niets doodt je blog meer dan sporadische berichten of verouderde inhoud. De enige manier om dit te voorkomen is door het opstellen van een proces voor het schrijven, produceren en distribueren van je eigen content. Als onderdeel van dat proces stel je een content kalender op en hou jij je hier aan.

Meten, Meten en nog eens meten

Hoe presteert je content?  Zie je juist een opwaartse of een dalende trend in het aantal bezoeker/leads? Als marketeer zal je minimaal 2 tot 3 keer per week moeten controleren wat de statistieken zijn. Zo kun je aanpassingen doen en bijsturen.

Leadgeneratie toepassen tip# 2: website en SEO

Ga je leadgeneratie toepassen? Dan hoef jij je niet af te vragen of je website een belangrijke rol speelt hierin. Dit is namelijk heel belangrijk! Je hebt niets aan een website die niet gevonden wordt door je doelgroep. En dat is waar zoekmachineoptimalisatie (SEO) om de hoek komt kijken.

Leadgeneratie toepassen - more leadsHier zijn een aantal voorbeelden hoe je met een website leads kunt genereren.

  • Ranken hoger in de zoekmachine resultaten;
  • Pakt de aandacht van de prospect als ze naar de website gaan;
  • Maakt gebruik van formulieren die bezoekers bereid zijn in te vullen;
  • Krijg geldige en voldoende informatie van de bezoekers om waardevolle leads te genereren;
  • Gebruikt een effectieve call to action die bezoekers overtuigen en aanzet tot het nemen van actie;
  • Biedt een blog aan als bron.

Hoe maak ik mijn website effectief voor leadgeneratie?

Pak de aandacht van je bezoekers en zorg voor betrokkenheid

Uit studies van KISSmetrics blijkt dat je 0 tot 8 seconden hebt om je publiek te overtuigen om je website niet direct te verlaten. Maak pakkende titels en content zodat de bezoeker geen enkele reden heeft om weg te gaan.

Gebruik website formulieren die je bezoekers kunnen invullen

Je kunt geen bezoeker omzetten naar een lead als er geen formulier is om in te vullen waar ze hun naam en email achter kunnen laten. Wil je leadgeneratie toepassen, dan moet je formulieren gebruiken. Maar wat maakt een formulier nu goed? En hoe zorg je ervoor dat klanten het hele formulier gaan invullen? Dit doe je door het toepassen van A/B testing. Maak bijvoorbeeld het formulier korter of langer en kijk wat het hiervan effect is. Pas wel de aanpassingen/verbeteringen toe in kleine stappen.

Maak call-to-actions die oproepen tot actie

Een goede call-to-action (CTA) zorgt ervoor dat erop geklikt wordt. Je maakt een effectieve CTA als je antwoord hebt gegeven op de volgende 2 vragen. Waar moet ik klikken? En waarom moet ik daarop klikken? Als je hier geen helder en duidelijk antwoord op kunt geven dan zal de CTA niet voldoende bijdragen aan leadgeneratie.

“Maak pakkende titels en content zodat de bezoeker geen enkele reden heeft om weg te gaan.”

Ontwerp je website voor bruikbaarheid

Leadgeneratie toepassen kan alleen met een juist ontwerp van de website. Het maakt eigenlijk niet uit hoe goed de inhoud is, of hoe effectief je CTA’s zijn, je heb er niets aan als je bezoekers niet de dingen kunnen vinden op je website of niet kunnen lezen wat er staat. Maak je pagina scan baar, gebruik hoofdstukken en opsommingen zodat belangrijke content direct opvalt. Structureer de site-inhoud, vormgeving, navigatie en bewegwijzering, zodat je bezoekers gemakkelijk hun weg kunnen vinden.

Hoe gebruik ik SEO voor het optimaliseren van mijn website?

Dit is een heel belangrijk onderdeel voor om leadgeneratie toe te passen, maar voor nu gaan we hier niet verder op in, want dan komt er nooit een einde aan deze blog J Niet getreurd er zijn genoeg SEO guides waarin deze informatie vermeld staat.

Leadgeneratie toepassen tip #3: e-mail marketing

E-mail marketing lijkt niet helemaal te passen bij de andere methodes. Om een e-mail te versturen moet je eerst een e-mailadres hebben. En is het verkrijgen van een e-mailadres niet de eerste stap van leadgeneratie

E-mail is een belangrijke leadgeneratie methode, vanwege haar vermogen om effectief relaties op te bouwen (e-mail open rates schommelen rond 20%, terwijl die van Twitter zelden boven de 1,5% uitkomt). E-mail is wat dat betreft de perfecte lead nurturing tool.

leadgeneratie toepassen - emailmarketingMaar hoe maak ik mijn e-mail nu effectief voor leadgeneratie?

Timing is alles

Alles komt neer op timing en de levering. Wanneer je leadgeneratie gaat toepassen met behulp van e-mailmarketing is dit net zo belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan de bevestiging-, bedankt-, welkomst- en verjaardagmails. Deze moeten op het juiste moment aankomen. Dit is namelijk bepalend voor de lead conversie. Wanneer dit niet correct wordt uitgevoerd kan dit consequenties hebben voor de conversie.

Je e-mails moeten een call-to-actions hebben

Het is belangrijk om een goede CTA te hebben op een blog die doorstuurt naar een landingspagina, maar dit geldt ook voor e-mail! Maak een duidelijk CTA en maak duidelijk wat de klant kan verwachten als hij op de CTA klikt.

Schrijf pakkende titels voor onderwerp kopjes

Je kunt een hele mooie aanbieding hebben voor je klant, maar wanneer de klant de e-mail niet opent dan zal dat aanbod nooit bekeken worden. Zorg daarom voor een pakkende onderwerp titel!

Maak je e-mail lijst strikt

Het bouwen van een e-maillijst vanuit niets lijkt misschien moeilijk. Je kunt in de verleiding komen om een kortere weg te nemen en er een te kopen. Ik raad het je aan dit niet te doen.

Leadgeneratie toepassen: conclusie

Ik heb in deze blog laten zien welke 3 methodes effectief zijn om leadgeneratie toe te passen voor het genereren van leads en hoe je zelf aan de slag kunt gaan met leadgeneratie. Helaas is dit nog maar een tipje van de sluier wat betreft leadgeneratie. Er is nog veel meer wat bijdraagt aan een effectieve leadgeneratie strategie. Blijf daarom onze blogs in de gaten houden om geen tips te missen omtrent leadgeneratie!