Een nieuwe webshop: Lightspeed of Magento?

We merken dat steeds meer webshop-eigenaren die een nieuwe webshop overwegen een afweging maken tussen Lightspeed en Magento. Begrijpelijk, want beide zijn fantastische e-commerce systemen die uitstekend geschikt zijn om online producten te verkopen en de webshop op de markt te zetten door middel van SEO en SEA.

We willen ook niet zeggen dat Magento beter is dan Lightspeed of juist andersom. Dat verschilt namelijk per klant: we hebben klanten waarvoor Lightspeed perfect werkt en we hebben klanten waarvoor Magento de ideale oplossing is. De beslissing hangt namelijk af van allerlei factoren, welke we in deze blog voor je op een rij hebben gezet. Maar, voordat we die behandelen vertellen we graag eerst kort iets over beide systemen.

Lightspeed in het kort

Lightspeed is een E-commerce platform in een SaaS-oplossing. Dat betekent dat je Lightspeed afneemt in abonnementsvorm, waarbij de hoogte van het abbonementsgeld afhankelijk is van het aantal producten, functionaliteiten, talen en urls. Vergelijk het met een tv-abonnement van KPN: wanneer je meer zenders of interactie tv wilt, dan zit daar een meerprijs aan gebonden.

Lightspeed begint vanaf € 79,- per maand. Voor dat bedrag heb je een werkende webshop, maar onder andere de domeinnaam-registratie en e-mailhosting komen daar nog bij. Wanneer je gebruik maakt van een payment-provider zodat mensen kunnen betalen in de webshop en een verzend-provider zodat de pakketjes door een vervoerder worden opgehaald dan heb je bij die partijen ook een abbonement nodig. Voor de meeste providers biedt Lightspeed een plug and play optie aan. Technisch onderhoud aan de webshop zit bij de abonnementsprijs inbegrepen.

Lightspeed is een gesloten systeem. Dat betekent dat niet altijd alles mogelijk is in het systeem of bepaalde functionaliteiten door Lightspeed zelf ontwikkeld zouden moeten worden. Maar, met een breed scala aan Lightspeed Apps zijn heel veel functionaliteiten gewoon mogelijk.

Magento in het kort

Magento is een open source E-commerce platform dat sinds mei 2018 in handen is van Adobe (bekend van onder andere Photoshop). Magento wordt aangeboden in een gratis variant (Magento Open Source) en een betaalde variant (Magento Commerce).  De Magento Open Source variant kun je dus gratis downloaden en op een webserver hosten. Wij hosten onze websites bij onze hostingpartner Byte waarbij de hosting begint vanaf € 69,- per maand. Technisch onderhoud aan de webshop en een test-omgeving om updates veilig te kunnen doorvoeren zit niet standaard bij deze hosting inbegrepen. Voor basis Magento-webshop inclusief test-omgeving en onderhoud moet je daardoor rekening houden met zo’n 200 tot 300 euro per maand. Daarbij dien je, net als bij Lightspeed, apart een abonnement voor de payment-provider of verzend-provider af te sluiten.

In tegenstelling tot Lightspeed is Magento een open source systeem. Dat houdt in dat het eenvoudiger is om bepaalde functionaliteiten of wijzigingen door te voeren. Om een concreet voorbeeld te noemen: bij Magento is het eenvoudiger om de winkelmand een eigen indeling te geven, waar dat bij Lightspeed lastiger is.

De afwegingen

Er zijn dus verschillende afwegingen die uiteindelijk bepalen of Lightspeed of Magento voor jou het meest geschikt is. Om de verschillende afwegingen te beschrijven maken we gebruik van het fictieve bedrijf John Doe’s kleding-boutique.

Fysieke kassa in de winkel

Eén van de grote voordelen van Lightspeed is dat Lightspeed zowel een webshop als een fysiek kassasysteem bevat. Dat betekent dat wanneer er in zowel de fysieke winkel als online gebruik gemaakt wordt van Lightspeed alle producten en voorraden centraal beheerd kunnen worden.

Wanneer je echter gebruik maakt van een ander kassasysteem (denk aan StoreInfo, ACA of CashR) dan dien je  – om de voorraad te kunnen beheren – voor zowel Lightspeed als voor Magento een koppeling tussen de kassa en de webshop te realiseren. Voor bepaalde systemen zijn er kant en klare koppelingen beschikbaar, waarbij het aanbod voor Magento iets groter is dan voor Lightspeed. Een koppeling kan ook altijd op maat gemaakt worden, maar dat is wel een flinke investering.

Meertaligheid en meerdere urls

Stel dan John Doe voor schoenen, broeken en jassen een andere webshop wil gaan gebruiken (johndoeshoenen.nl, johndoebroeken.nl en johndoejassen.nl) en hij deze wil beheren vanuit een centrale database dan kan dat vanuit Magento relatief eenvoudig gerealiseerd worden. Voor Lightspeed zou je dan gebruik moeten maken van meerdere losse webshops waarbij de webshops los van elkaar beheerd worden. Een voorraad-synchronisatie is dan in principe wel mogelijk.

Hetzelfde geldt voor een meertalige webshop, bijvoorbeeld johndoekleding.nl en johndoekleidung.de. Binnen Lighspeed kun je eenvoudig de url’s johndoekleding.nl en johndoekleding.nl/de realiseren, maar voor een unieke url per taal heb je ook twee pakketten nodig.

Look and feel

Natuurlijk wil je voor je eigen webshop een unieke look and feel. Binnen Lightspeed is er een breed scala aan gratis en betaalde thema’s waar je uit kunt kiezen waarbij je relatief snel de webshop een eigen look and feel kunt geven. Het is daarbij – in tegenstelling tot Magento – wel iets lastiger om van dit standaard stramien af te wijken.

Magento wordt veel meer van scratch gebouwd. Dat betekent enerzijds dat je veel meer mogelijkheden hebt voor een uniek design (denk aan de positie van het filter, de plaats van de productbeschrijving en het wel of niet tonen van producteigenschappen), maar dat er ook veel meer tijd gemoeid gaat met de implementatie van het design. Natuurlijk kun je binnen Magento ook gebruik maken van de standaard thema’s zoals het RWD thema (Magento 1) of het Luma thema (Magento 2), maar die keuze is iets beperkter.

Aantal producteigenschappen / productvelden

Afhankelijk van de producten die je verkoopt zijn er verschillende producteigenschappen/velden die voor jou en/of bezoekers interessant zijn. Voor de kleding van John Doe is dat niet alleen de productnaam, artikelcode, beschrijving, maat, prijs, merk en afbeelding, maar ook de kleur, productlijn, het seizoen, de ontwerper, geadviseerde kledingcombinatie zijn relevant.

Lightspeed en Magento verschillen op dit gebied flink van elkaar.  Waar je in Lightspeed naast de bestaande velden op algemeen niveau drie extra velden aan kunt maken (dit zijn dan ook de velden die te koppelen zijn met bijvoorbeeld een kassa-systeem of een extern verkoopkanaal) is het aantal velden binnen Magento in principe onbeperkt. Daarbij kun je in Magento kiezen voor eigenschappen per productgroep, zodat je bij schoenen een veld “Kleur veters” hebt en bij T-shirts een veld “Wasvoorschrift” kunt toevoegen.

Bovenstaande is ook mogelijk in Lightspeed, maar dan werk je met specificaties per product of productgroep. Aan de voorkant heb je dan redelijk hetzelfde effect, maar aan de achterkant werkt het iets minder gebruiksvriendelijk. Bovendien zijn dit ook géén waardes die je bijvoorbeeld met een koppeling kunt vullen of uitlezen.

Filters

Binnen een webshop heb je in het overzicht met producten vaak een filter staan. Door middel van dit filter kun je de producten filteren op bijvoorbeeld artikelgroep, prijs of kleur. Binnen Lightspeed zit hier de volgende beperking in:

  • Er kan op maximaal zes waardes worden gefilterd. Deze waardes gelden voor de gehele webshop.
  • Er kunnen per filter maximaal 15 waarden worden getoond. Dat betekent dat je bijvoorbeeld maximaal 15 kleuren of 15 productlijnen kunt onderscheiden.

In Magento geldt deze beperking niet. Bovendien kun je binnen Magento het filter per pagina aanpassen waardoor je per categorie andere waarden toont.

Verzend- en betaalmogelijkheden

De verzend- en betaalmogelijkheden worden in principe niet bepaald door Lightspeed of Magento, maar door de opties die de verzend- en payment-provider bieden. PostNL maakt bijvoorbeeld gebruik van andere afhaalpunten dan UPS of DHL. Daarnaast ondersteunt ook niet elke payment-provider betalen via Afterpay of een Fashioncheque.

Hoewel de wensen met betrekking tot verzenden en betalen dus niet direct invloed hebben op de keuze voor Lightspeed of Magento, is dit dus wel iets om rekening mee te houden.

Extra integraties

Integraties met bijvoorbeeld een nieuwsbrief-module, review-portaal of chatfunctie zijn binnen zowel Lightspeed als Magento goed mogelijk. De meeste nieuwsbrief-applicaties (MailChimp, Spotler), review-portalen (Feedback Company, Kiyoh) en chatfuncties (Tawk.to, Zopim) zijn beschikbaar voor zowel Lightspeed als Magento.

Geavanceerdere opties

Afhankelijk van de markt waarop je actief bent zijn er verschillende geavanceerdere functies die je mogelijk wilt implementeren in de webshop. Denk daarbij aan een specifieke prijs per productgroep, het wel of niet tonen van producten per klantgroep of prijzen enkel tonen wanneer iemand is ingelogd. Binnen Lightspeed zijn de mogelijkheden daarin iets beperkter dan Magento, hoewel wederom de App Store van Lightspeed heel uitgebreid is.

Kopen of huren?

De laatste afweging is wellicht meer een principiële afweging: wil je het systeem huren of kopen? Wanneer je een Lightspeed webshop gebruikt dan blijft de webshop van Lightspeed en kun je alle aanpassingen die zijn gedaan alleen binnen Lightspeed gebruiken. Omdat Magento open source is heb je daarbij in feite een “pakketje met code” welke echt van jou is. Die afweging hangt dus echt af van jouw voorkeur.

Tot slot

We gaan ervanuit dan bovenstaande je een iets beter beeld van Lightspeed en Magento heeft gegeven, maar we weten ook dat je na het lezen van deze blog nog allerlei vragen hebt. We nodigen je dan ook graag vrijblijvend bij ons uit om deze vragen te beantwoorden, waarbij wij direct voor jou ook een paar vragen hebben. Zo kunnen we samen bepalen of Lightspeed of Magento het beste systeem voor jou is. Neem dus contact met ons op een afspraak te plannen!