Local SEO tips: ben jij al klaar voor 2015?

Local SEO tipsDeze blog is niet voor iedereen die SEO inzet interessant, maar bedrijven die lokaal werkzaam zijn moeten de local SEO tips voor 2015 zeker even lezen! Na Google’s meest recente local algoritme update, zijn de regels namelijk wat veranderd voor local SEO. Ik geef je de beste local SEO tips om je website helemaal klaar te stomen voor 2015!

Tijd voor goede local SEO tips

Het is al weer bijna 2015 en daarom hoog tijd om je online marketing plannen voor 2015 te bespreken. In de local SEO tips vind je informatie over de rankingfactoren die het belangrijkst zijn om mee te nemen. Het ziet er naar uit dat goede local SEO tips steeds meer op de tips voor traditionele ranking beginnen te lijken. Vorig jaar waren Google Places en Citations het belangrijkst, maar dit jaar blijkt dat on page signalen en links het zwaarst wegen.

De verschuiving hierin sluit aan bij de meest recente update van Google: de Google Pigeon update. Veel local SEO’s zeggen niet geraakt te zijn door deze update – maar de kans is groot dat zij de local SEO tips allang toepassen en hun site daarom sowieso al meer autoriteit had.

“Je leidt de nerds van Google echt niet meer zomaar om de tuin”

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je de nerds van Google echt niet zomaar om de tuin kan leiden! Alles wat je doet, on en off page, zou het verhogen van de gebruiksvriendelijkheid als hoofddoel moeten hebben, niet het uithalen van trucjes. Als we alles wat we tot nu toe van de Pigeon update weten, bij elkaar nemen en de resultaten van de local search ranking factoren van 2014 erbij optellen, heb ik 2 simpele local SEO tips om jou te helpen met local SEO in 2015: zorg dat je een goede site hebt en verdien de beste backlinks.

Ja, het zijn echt simpele local SEO tips … maar tegelijkertijd is het niet echt makkelijk voor lokale bedrijfjes. Kijk eens naar je concurrenten in de zoekresultatenlijst – bijna elke website heeft dezelfde, of soortgelijke content en de meeste sites hebben niet echt veel inbound links.

Local SEO is echt de moeite waard

Als jij een lokaal bedrijfje runt kun je echt niet om local seo heen. Uit onderzoek van searchengineland blijkt dat 50% van de mobiele zoekopdrachten een fysiek bezoek aan de winkel opleveren. Daarnaast heeft meer dan 60% lokale informatie uit advertenties op een bepaalde manier gebruikt. Zo wil 67% van de smartphone gebruikers advertenties die aangepast zijn op de postcode van hun locatie.

“5,8 procent van de lokale zoekopdrachten zorgen voor een aankoop binnen dezelfde dag”

Maar liefst 3,88 procent van alle gebruikers vertrouwd online reviews even veel als persoonlijke aanbevelingen. Ook blijkt dat er bij lokale zoekopdrachten het eerst gezocht wordt naar data als bedrijfsadressen en locaties. Maar liefst 5,18 procent van alle mobiele en lokale zoekodprachten zorgen voor een aankoop binnen dezelfde dag. Zorg als laatste dat je een website hebt die geoptimaliseerd is voor local seo. Uit hetzelfde onderzoek blijkt namelijk dat 50 procent van de gebruikers liever een website gebruikt dan een mobiele applicatie.

Daarom als eerste geen specifieke seo local tips, maar wel belangrijke punten voor een goede website

Local SEO tipsHet beste wat je kan doen voor local SEO succes in 2015, is om alle energie die je stopt in het misleiden van Google, nu te stoppen in het verbeteren van je website. Kijk eens heel goed naar je eigen website en kijk vervolgens naar de websites van je concurrenten. Wat kan jij beter doen? Je weet dat je potentiële klanten naar verschillende websites gaan kijken, dus zorg ervoor dat jouw site de beste is in het rijtje! Zorg ervoor dat je in ieder geval de meest voorkomende fouten vermijdt – de local SEO tips lijken heel simpel, maar er zijn nog genoeg sites die deze fouten maken:

Fout 1. Geen content op de homepage

Je bezoekers (en zoekmachines) moeten weten wat jij precies doet. Als je homepage alleen een banner en een paar zinnen bevat, dan moet je nu, per direct, meer informatieve content plaatsen.

Fout 2. Enkele zinnen op een pagina

Je bezoekers (en zoekmachines) kijken of je website bruikbaar is en relevante informatie bevat. Als je een product of dienst aanbiedt moet je niet simpelweg zeggen:  “Wij verkopen product X, dus neem contact op voor meer informatie!” De kopers van deze tijd willen direct informatie, dus je moet elke pagina volstoppen met handige en bruikbare content.

Fout 3. Keyword stuffing

Dit wordt helaas nog veel te veel gedaan. Je komt niet hoog in de zoekresultaten te staan omdat je op je homepage 100 dezelfde keywords naast elkaar hebt staan met alleen een komma ertussen. Geeft die enorme lijst nuttige informatie voor je bezoekers? Nee. Helpt het voor je plaats in de zoekresultaten van Google? Zeker weten van niet! Een hoge keyword density is nergens goed voor dus haal al die rommel van je website af en vervang het met relevante en informatieve content.

Fout 4. Verschrikkelijke Title tags

Je hebt ongeveer 500 pixels in de breedte voor je title tags, alles wat langer is zal afgekapt worden in de zoekresultaten. De title tag moet in het kort zeggen waar de pagina over gaat – het moet dus geen hoopje zijn van keywords waar je op wilt ranken. Zet je belangrijkste keyword vooraan en zet je bedrijfsnaam op het einde. Als je 100 keywords in je title tag hebt gepropt, dan zie je er gewoon wanhopig uit.

Nu de specifieke local SEO tips

Local SEO tipsMet de on page signalen die nu zo zwaar mee gaan wegen, is het belangrijker dan ooit om je local SEO goed op orde te hebben. Het heeft geen enkel nut om je site met duizend zoekwoorden te bombarderen wanneer je site geen van de local signalen bevat die Google verwacht te zien. Nogmaals, dit zijn de basics die al lang bekend zijn, maar er zijn weinig websites die de local SEO tips ook daadwerkelijk toepassen.

  • Voeg je stad/provincie toe aan je title tag.
  • Voeg je stad/provincie toe aan H1.
  • Voeg je stad/provincie toe aan je content.
  • Voeg je stad/provincie toe in de ALT-teksten van afbeeldingen.
  • Voeg je stad/provincie toe in je URL. Belangrijke tip: als je de URLs  gaat aanpassen, zorg dan dat je 301 redirects op zet zodat het oude adres altijd doorverwijst naar het nieuwe adres.

Het zijn allemaal redelijk simpele local SEO tips, maar wel ontzettend belangrijk. Als je ze goed uitvoert, dan weten zowel je bezoekers als Google in welke locatie jij actief bent. Dit zijn een aantal specifieke local SEO tips die helpen met het bereiken van je hoofddoel: het maken van een topsite! Neem de local SEO tips mee en denk na over hoe je jouw website de beste in je niche kan maken. Op die manier zal uiteindelijk je website hoger ranken en meer bezoekers trekken.

Local SEO tips gevolgd, en nu?

Met de local SEO tips krijg je meer bezoekers, maar nu moet je er nog klanten van maken! Je bezoekers moeten eerst leads worden, om ze vervolgens om te zetten in klanten. Wil je leren wat leadgeneratie is en hoe dat moet? Lees dan ons e-book: “Introductie in Leadgeneratie”.

601df229-3bb1-42ea-9ec6-68219c4b8163