10 tips voor succesvolle fashion webshop

Maak je fashion webshop succesvol met deze 10 beautytips

Volg jij de nieuwste trends? Niet alleen op het gebied van fashion, maar ook van online marketing? Pas onze 10 beautytips toe om weer een up-to-date webshop te hebben.

In de modewereld gaat het altijd om de laatste trends. Modehuizen en retailers zijn continu bezig met het bedenken en creëren van nieuwe collecties. Wie innoveert er en wie staat stil? Niet alleen de collecties van fashionlabels vragen om innovatie en creativiteit, maar ook het online platform waar zij hun producten tentoonstellen en te koop aanbieden heeft regelmatig een update nodig. Hoe kun je  als modemerk of retailer laten zien dat je vernieuwend en een trendsetter bent met je collecties, als je fashion webshop en -site zijn blijven hangen in de ‘modelook’ van 2021?

Fashion webshop

Voorkom flaters

Elk merk wil zich vanzelfsprekend onderscheiden, maar er zijn een aantal basisregels die bijna op iedere fashion webshop van toepassing zijn. Zie het als de standaard confectiematen van een online look. Zo vertrouwen de meeste fashion webshops op de visuals, de prachtige foto’s van modellen in hun kleding. Maar de gedachte ‘kleding moet zichzelf verkopen’ is niet meer van toepassing als je de items op een verkeerde manier toont aan je doelgroep. Of nog erger, wanneer je nergens op het internet gevonden wordt, waardoor niemand in jouw fashion webshop komt winkelen.

Dus wil jij online geen modeflater slaan? Volg dan de volgende tien tips voor een innovatieve en show-stelende fashion webshop!

1. Gebruik goede foto’s

Het gebruik van foto’s voor je fashion webshop is natuurlijk heel erg belangrijk, want een beeld zegt meer dan duizend woorden. Zorg ervoor dat de foto’s van je kledingstukken niet alleen visueel aantrekkelijk zijn, maar dat ze ook groot genoeg zijn. Je wilt je bezoeker de kans geven om ze uitgebreid te kunnen bekijken. Doe dit bijvoorbeeld door een zoom-functie toe te voegen bij de productweergave.

Een nieuwe trend voor fashion webshops is het tentoonstellen van kleding in videovorm. Hierbij kan de bezoeker de kledingstukken 360 graden draaien of kijken naar een modeshow waar modellen de collectie op de catwalk presenteren. Op deze manier creëer je nog meer beleving.

2. Zorg voor een snelle laadtijd

Voor iedere website of webshop geldt dat een lange laadtijd een slecht teken is. Voor fashion shops geldt al helemaal dat zij zich geen lange laadtijden kunnen veroorloven. Doordat mode webshops vaak veel afbeeldingen bevatten, krijg je bij een lange laadtijd al snel een incomplete website te zien. Dit zorgt voor onnodig veel afhakers. Dat geldt niet alleen voor de homepage, maar ook voor de productpagina’s. Bekijk het zo, zou jij in de winkel lang willen wachten voordat je überhaupt een kledingstuk kan bekijken? Nee toch? Zorg er dus voor dat producten direct getoond worden en investeer in een snelle website met uitstekende hosting.

3. Kies voor een kenmerkende visuele stijl

Is het je al eens opgevallen dat de meeste fashion sites in zwart-wit zijn? Logisch, want je kunt er veel kanten mee op, maar zorg dan wel voor een aantal unieke elementen op je webshop waardoor jouw website opvalt tussen de vele fashion webshops. Ook is het belangrijk om goed te kijken naar je eigen merkidentiteit en je visuele stijl hierop aan te passen.

4. Maak je fashion webshop responsive

Als je online inspanningen op een desktopscherm heel mooi uitpakken, maar niet op mobiel, is dat een gemiste kans. Potentiële klanten die met een smartphone in hun hand op straat een merk willen opzoeken dat net aan ze voorbij flitste in de etalage, willen dit het liefst zo snel en eenvoudig mogelijk kunnen doen. Als ze dan aangekomen op jouw fashion webshop met hun wijsvinger en duim de homepage en/of producten moeten uitvergroten om ze goed te kunnen bekijken, betekent dit dat jouw shop niet responsive is. De kans is dan groot dat je bezoeker afhaakt en verder gaat kijken bij een ander modewarenhuis. Overigens laat Google naar aanleiding van de “mobile-friendly update” niet langer non-responsive websites zien in de zoekresultaten op mobieltjes. Dat maakt een responsive website alleen nog maar belangrijker!

5. Maak gebruik van een overzichtelijke navigatie

Het is belangrijk om aan te geven in je webshop waar jouw klant zich op dat moment bevindt. Zit je klant bijvoorbeeld op de webpagina met ‘broeken’, dan moet er niet bovenin de link ‘t-shirts’ staan. Als je ook nog subcategorieën hebt, bijvoorbeeld onder de hoofdcategorie ‘broeken’ de subcategorie ‘korte broeken’ of ‘jeans’ etc. dan is het handig als de klant binnen 1 klik weer terug kan gaan naar de hoofdcategorie ‘broeken’. Maak dus een overzichtelijke navigatie met home > broeken > jeans.

6. Interactief lookbook

Een goede fashion webshop heeft een lookbook. Dat is als het ware een online inkijkexemplaar van een mode-catalogus waar modellen de nieuwste kledingstukken al dan niet gecombineerd tot een kant-en-klare outfit dragen en  presenteren. Zo’n online lookbook is een mooie gelegenheid om te pronken met je collectie. Bezoekers weten een lookbook dan ook zeker te waarderen, maar willen vaak meteen meer weten over de collecties en setjes die ze zien. Als het voor je bezoeker niet mogelijk is om in het lookbook door te klikken naar de productpagina waar ze meteen een bestelling kunnen plaatsen, missen ze informatie die voor hen belangrijk is. Creëer dus een interactief lookboek, waarbij je je bezoeker meteen door kan sturen naar de productpagina en werk zo aan je conversie optimalisatie.

7. Bloggen

Bloggen is een fantastische manier om je fashion webshop beter op de kaart te zetten. Veel goede content zorgt er immers voor dat Google een website beter indexeert. Veel webmasters maken echter de fout om zich compleet blind te staren op keywords en het aantal woorden van de blog. ‘Gooi zo vaak mogelijk jouw belangrijkste zoekwoorden in een artikel en maak dat artikel minstens 2.000 woorden lang, dan kom jij wel hoog in Google te staan’, is vaak de heersende opvatting over blogs met een SEO-doeleinde. Maar vergeet niet de belangrijkste factor van jouw webshop: je doelgroep! Grote kans dat zij zich rot schrikken van een blog die 2.000 woorden lang is en 100 keer jouw zoekwoordcombinatie ‘leuk jurkje’ bevat. Zorg er dus voor dat je blogs SEO-vriendelijk zijn, maar dat je niet doorslaat in de SEO-gedachte. Een tekst schrijf je bovenal om gelezen te worden door jouw doelgroep.

8. Social media koppelen

Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van social media. Zo zijn er in Nederland bijna 9 miljoen mensen met een Facebook-account en 1,4 miljoen mensen die gebruik maken van Instagram. Dit is dus een enorme doelgroep. Het is dan ook belangrijk om gebruik te maken van social media. En zeker op Instagram en Pinterest, twee socialmediakanalen die helemaal om foto´s draaien. Handig voor jouw nieuwste kledinglijnen! Gebruik visual aantrekkelijke foto’s van je kleding op social media, om mensen te inspireren en te betoveren zodat ze naar je webshop komen om hun eigen collectie aan te vullen.

contentmarketing.

9. Zorg voor goede content

Veel webshops focussen zich voornamelijk op het gebruiken van mooie foto’s en afbeelding. Wat een logische gedachtegang is, want je collecties verkopen zich eenmaal gevisualiseerd beter, dan wanneer je ze alleen met woorden zou omschrijven. Mode is beleving en daar horen afbeeldingen bij. Maar als jij het belangrijk vindt dat jouw webshop ook goed vindbaar is in Google om zo een nog breder publiek aan te spreken, dan is goede tekstuele content ook van groot belang. Zorg daarom dat je voor elk product een goede productomschrijving hebt. Dat is een voordeel voor de koper, want hij of zij weet precies wat zij kunnen verwachten van jouw producten. Maar het is ook voordelig voor jou vanwege de zoekmachineoptimalisatie. Google kan nou eenmaal tekst wel lezen en afbeeldingen niet. Zorg daarom voor een mooie balans tussen visuele en tekstuele content op je webshop.

10. Voeg een interactief element toe

Probeer altijd je bezoekers actief bij je webshop te betrekken. Wees creatief, brainstorm met je team en bedenk een leuke, interactieve toevoeging voor op je website.

  • Spoor bijvoorbeeld je doelgroep aan om creatieve kledingcombinaties te maken met de kledingstukken die je aanbiedt.
  • Verzin een winactie of designeractie.
  • Of laat je websitebezoekers vragen aan je stellen en buig de meest gestelde vragen om in een interessante blog.
  • Geef modetips
  • Lat je licht schijnen over nieuwe collecties, fashionshows en trends die eraan komen.
  • Vraag om feedback van je bezoekers.

Ga lekker los en zorg ervoor dat bezoekers net dat ietsje meer met je website dóén dan alleen shoppen. Dit zorgt voor een bindende factor, het vergroot de kans dat jouw klanten nieuwe shoppers aansporen om langs te komen in jouw digitale winkel en daardoor bouw je een relatie op. Spoor ze vervolgens aan om dit te delen op social media, en je hebt meteen extra promotie voor je website!

Tot slot

Het belangrijkste doel van een fashion webshop is om je bezoekers zo lang mogelijk op je website vast te houden zodat je hen de laatste collecties kunt laten zien. Zorg voor een duidelijke, interactieve en goed functionerende webshop waarmee je dit kunt waarmaken. Als je deze 10 tips niet links laat liggen, dan ben je al een heel eind op weg. Ga aan de slag en maak van jouw fashion webshop de ster van de catwalk!

Jouw webshop optimaliseren?
Onze experts staan voor je klaar