Maak van je evenementen website de toegangspoort voor jouw locatie


evenementen websiteAls eigenaar van een congrescentrum, evenementencomplex, beursgebouw, hotel of wellnesscentrum ben jij overtuigd van de unieke kenmerken en kwaliteiten van jouw (evenementen)locatie. Jij weet het zeker: gasten hoeven maar één stap bij jou naar binnen te zetten en ze zijn direct smoorverliefd op de ambiance die er rondhangt.

Het probleem is alleen dat je deze potentiële klanten eerst zover moet krijgen om überhaupt een stap over jouw drempel te zetten voordat zij dit kunnen ervaren. Je wilt er dus eigenlijk voor zorgen dat zij al in de wolken zijn van jouw locatie voordat ze bij je over de vloer zijn gekomen. Zij moeten de sfeer van jouw locatie al geproefd hebben, zonder dat zij ooit fysiek bij jou zijn geweest. Maar hoe breng je dit gevoel over voordat zij op bezoek zijn geweest?

Bezoekers aantrekken naar jouw locatie

Koud prospects bellen is bijvoorbeeld geen optie. Ten eerste houden de meeste mensen niet van koud opgebeld worden en ten tweede, hoe breng je het gevoel wat zij moeten ervaren over via de telefoon? Een andere mogelijkheid is het versturen van brochures. Hoewel je hiermee al meer kan laten zien van jouw locatie, blijft het een vrij statische oplossing voor het overbrengen van beleving. Je zou ook nog kunnen adverteren. Maar deze oplossing is kostbaar en de mate waarin jij beleving kan overbrengen is weer afhankelijk van het medium (radio, televisie etc.) en zodra de advertentiecampagne is afgelopen zijn mensen je weer heel snel vergeten.

Wat is dan de best passende oplossing? Een interactieve evenementen website! Met een evenementen website (of congreslocatie website etc., afhankelijk van je type locatie) kun je heel goed een sfeer overbrengen, mits je dit op de juiste manier doet. Daarna is de investering van een goede website lager en het effect langduriger zodra je zoekmachine optimalisatie ook de nodige aandacht geeft.

Daarom geef ik je in deze blog 5 tips die jou helpen ervoor te zorgen dat je niet alleen meer leads naar je evenementen website krijgt, maar meer bezoekers en gasten ook naar jouw locatie!

Tip #1: Breng sfeer over via de zintuigen

Sfeer heeft alles te maken met je zintuigen. Onbewust luister je naar de live band die haar jazzy repertoire ten gehore brengt. Op het ritme van de muziek plof je in de stoel die perfect mee veert en je voelt even met je vingertoppen over de zijdezachte stof. Je neemt daarna een hapje van de zojuist geserveerde maaltijd en je smaakpapillen worden gestreeld door de smaak van de ambachtelijke bereidde ingrediënten die je proeft, terwijl je neus geprikkeld wordt door een heerlijke geur van zoetigheid. Je kijkt naar buiten en geniet van het prachtige uitzicht over het strand met een langzaam zakkende zon in de branding. Al deze zintuigen bepalen hoe jij een bepaalde omgeving ervaart.

Helaas is onze technologie (nog) niet zo ver dat we geuren via het internet kunnen verspreiden en ook dingen voelen en aanraken vanachter je beeldscherm gaat lastig. Wat wij in dit geval wel kunnen doen is deze zintuigen omschrijven of ‘laten zien’. Wil jij bijvoorbeeld de smakelijkheid van je gerechten goed communiceren? Plaats dan een mooie afbeelding van een perfect geserveerd gerecht met mooie kleuren in een bijpassende omgeving.

Andere zintuigen laten zich gelukkig gemakkelijker verspreiden. Het uitzicht kan je laten zien met behulp van foto’s, panoramaweergaven of video’s waarin je beeld met geluid kunt combineren.

Wanneer je veel tijd en aandacht besteed aan het communiceren van zintuigen, dan communiceer je daarmee op een rijke manier de sfeer van je locatie. Beleving zit in de details.

Maar wees wel voorzichtig en sla niet door in bepaalde zaken. Niet iedereen zit erop te wachten dat hij of zij een podcast te horen krijgt bij het openen van je website. Wees je er ook van bewust dat het prikkelen van de verkeerde zintuigen een verkeerde sfeer opwekken. Ga bijvoorbeeld na wat het verschil is in emotie van rockmuziek of klassieke muziek op de beleving van jouw locatie.

evenementenlocatie

Tip #2: Gebruik een aantrekkelijke, consequente huisstijl

Je huisstijl vormt indirect de sfeer van jouw locatie. Zorg er dus voor dat deze aantrekkelijk oogt en aansluit op datgene wat jij wilt overbrengen met je website en uiteindelijk aansluit op de ervaring die zij hebben bij jou op locatie. Gebruik je huisstijl consequent op al jouw websitepagina’s.

Er is een grote kans dat je al een bedrijfslogo hebt waar de sfeer van jouw locatie in is verwerkt. Gebruik bij voorkeur de stijl van dat logo als huisstijl voor je website. Dit gaat dus verder dan alleen je logo in de linkerbovenhoek van je website plaatsen. Zorg er ook voor dat kleuren, lettertypen, foto’s, infographics, brochures en meer aansluiten op elkaar én op de sfeer die je wilt uitstralen.

Tip #3: Versla je concurrenten met moordende SEO

toegangspoort-evenement
De online concurrentie is bijna nergens zo moordend als op het gebied van aantrekkelijke evenementenlocaties. Je hoeft alleen maar ‘congreslocatie’ of ‘evenement organiseren’ in te voeren in Google en je krijgt een waslijst aan websites te zien die binnen dit zoekwoord passen. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw website hét antwoord wordt op hun vraag? Door gebruik te maken van een uitgekiende zoekmachineoptimalisatie-strategie.

Dat betekent dat je bovenop je SEO strategie moet zitten en hier continu aandacht aan moet besteden. Google verandert om de haverklap haar algoritme en elke dag komen er nieuwe (online) concurrenten bij. Daardoor kan het zo zijn dat je vandaag bovenaan in Google staan, maar vanwege één of andere update weer tientallen plaatsen naar beneden bent gezakt. Kortom: anticiperen op de grotere Google updates is een absolute must. Zorg dat je kennis op het gebied van zoekmachine optimalisatie up-to-date blijft.

Ga daarom als eerste na waar jouw potentiële klanten naar zoeken op het web, welke zoekwoorden zij daarvoor gebruiken en op welke websites zij dan vervolgens belanden (wie zijn je concurrenten en hoe doen zij het?). Probeer daarnaast te achterhalen wat voor jou de meest aantrekkelijke zoekwoorden zijn en focus je SEO werkzaamheden op het ranken op deze (longtail) zoekwoorden. Zorg bijvoorbeeld dat ze te vinden zijn op de juiste plekken op je website, op een correcte wijze met de juiste content. Maak bovendien gebruik van je locatie-instellingen. Google toont zoekresultaten op basis van de locatiegegevens van de gebruiker. Het instellen van je locatiegegevens maakt dan ook het aantal online concurrenten in de regio direct kleiner.

Ben jij met jouw evenementenlocatie gespecialiseerd in het organiseren van een bepaalt soort evenement of congres, bijvoorbeeld op het organiseren van niche-congressen? Maak dan ook gebruik van zoekwoorden gerelateerd aan deze specialisatie. Misschien zoeken daar minder mensen naar, maar degenen die er wél op zoeken zijn dan waarschijnlijk op zoek naar jou! Omdat je deze specifieke zoekwoorden gebruikt, heb je minder concurrentie in de zoekresultaten van Google dan wanneer jij je op meer algemene zoekwoorden richt. Speel met zoekwoorden en blijf je SEO continu (door)ontwikkelen.

Tip #4: Besteed zorg en aandacht aan goede calls-to-action

toegangspoort-evenement-call-to-actions

Wanneer jij je SEO goed voor elkaar hebt, weten je prospects jouw website te vinden. Maar dat is nog niet voldoende, je wilt graag dat gedroomde evenement of congres voor je gast organiseren! Daarom is het belangrijk voor evenementenlocaties, hotels, en wellnesscentra dat bezoekers niet hoeven te zoeken naar de knop ‘Boek nu’, ‘afspraak maken’ of ‘locatie bezoek’. Zorg Voor goede calls-to-action (CTA) op de juiste plaatsen van je website.

Een goede CTA bevat een beknopte, duidelijke, allesomvattende tekst. De tekst maakt duidelijk wat er gebeurt als je erop klikt en tegelijkertijd nodigt het uit om op die tekst te klikken. Maak dus geen knoppen met vage, nietszeggende teksten als ‘klik hier!’. Ja… En dan?

Een ander belangrijk element is de plaatsing van je call-to-action. Een CTA die de bezoeker tot een boeking wil verleiden, hoort niet thuis in de footerpagina van je website. Hierdoor is je call-to-action te ver weggestopt en onvindbaar voor je website bezoeker. Daarnaast verwachten bezoekers de call-to-action niet op die plek. Die verwachten ze ergens middenin een pagina. Of rechtsboven. Houd daar dus rekening mee, en kijk desnoods hoe en waar je concurrenten hun call-to-actionknoppen aanbieden.

Tip #5: Misleid niet

We kennen ze allemaal: de mooie foto’s van de binnenkant van een te koop staand huis op Funda.nl. Het huis is keurig opgeruimd, de woning oogt groot, met veel lichtinval en het huis heeft prachtig heldere kleuren. En dan kom je binnen… klein, donker, grauw en toch niet zo goed afgewerkt als je dacht. Daar gaat je ideaalbeeld van dat huis!

Daarom is het belangrijk om ook bij het ‘verkopen’ van jouw locatie niet te misleiden. Natuurlijk is het heel verleidelijk en makkelijk om dat wel te doen. Verschuif een schilderij, gebruik Photoshop voor je afbeeldingen of gebruik een bepaalde fotografietechniek en je ruimtes zien eruit als in een droompaleis. Maar onthoud dat jij met je website een beeld wilt geven van de werkelijkheid. Je wilt de werkelijke sfeer overbrengen. Als jouw prospect jouw locatie bezoekt, wil je dat hun stap bij jou over de drempel een bevestiging is van zijn verwachting, en niet een reden om meteen weer rechtsomkeert te maken.

Hulp nodig?

Heb je er moeite mee om met jouw website de juiste bezoekers naar je locatie te trekken of om überhaupt websitebezoekers aan te trekken? Geen nood! Wij denken graag met je mee over hoe jij van je evenementen website een toegangspoort tot jouw locatie maakt. Neem contact met ons op en laat ons jou helpen!

Onze resultaten

Wij snappen dat we jou een heleboel kunnen vertellen over de perfecte online rode loper van jouw evenementenlocatie, maar wanneer je op zoek bent naar een partner waarmee je dit samen gaat realiseren tellen alleen resultaten. Bekijk daarom twee websites die wij bouwden voor twee diverse evenementenlocaties:

Spantcongrescentrum NBC Congrescentrum