Magento SEO: 10 basistips voor jouw eCommerce omgeving

Magento SEOMagento SEO: Bij IQ Leads kun je een webshop laten bouwen op het populaire Magento platform. Op gebied van e-commerce is Magento erg flexibel en compleet schaalbaar, dit komt  onder andere omdat het een open source systeem is. Dit betekent dat iedereen kan helpen het systeem te verbeteren en dat de opstartkosten over het algemeen laag zijn. Een van de belangrijkste punten voor een goede website, of het nu gaat om een webshop of een normale website, is uiteraard de vindbaarheid. In deze blog ga ik het dan ook hebben over Magento SEO en daarbij de 10 belangrijke basistips.

Magento is in de basis een van de meest zoekmachine vriendelijke eCommerce platformen. In principe wijkt Magento SEO niet veel af van bijvoorbeeld WordPress SEO. Het mooie is echter dat alles bij Magento SEO klaar staat, om op de juiste manier te worden toegepast.

Hier volgen 10 basistips voor Magento SEO:

  1. Heading
  2. Page title
  3. Meta description
  4. URL Keys
  5. Teksten
  6. Duplicate content
  7. Schema Opmaak
  8. Sitemap
  9. Robots
  10. Product optimalisatie

Lees verder voor een verduidelijking van deze tips.

1. Headings

Het logo wordt standaard als H1 gebruikt. Voor de homepagina is dit prima maar voor de overige pagina’s zou dit moeten wordenMagento SEO veranderd, zodat de H1 overeenkomt met de titel en het onderwerp van de pagina. Voor categoriepagina’s zal dit de categorienaam zijn en voor productpagina’s de naam van het product. In de Heading sectie kunnen ook heel simpel zaken als canonical URL’s worden ingesteld.

2. Page Title

Hier geldt in principe hetzelfde als voor de Headings, deze punten wegen allemaal mee in Magento SEO voor de indexering van jouw pagina. Hiernaast is het voor de bezoeker natuurlijk handig dat die kan zien op welke pagina die is.

3. Meta Description

De meta-description komt naar voren wanneer iemand jouw website vindt in de zoekresultaten. Dit moet een kort, maar krachtige sales pitch zijn die een potentiële klant ertoe brengt om op jouw website te klikken en niet op die van een concurrent. Deze tekst moet relevant zijn aan de pagina en hier moet het keyword in worden verwerkt.

Magento SEO4. URL Keys

Deze maken het voor Google makkelijker om jouw pagina te crawlen. Hier wordt wederom rekening gehouden met het keyword. Vooral voor meertalige webshops is dit ideaal, aangezien je eenvoudig “NL” voor Nederland of “DE” voor Duitsland kunt verwerken in de URL en direct kunt zien voor welk land de pagina is.

5. Teksten

In veel webshops worden alleen productoverzichten of korte productomschrijvingen getoond op de productpagina’s. Voor Magento SEO is het verstandig om teksten in te voeren, om zo voor de zoekmachines duidelijker te maken waar de pagina’s over gaan. Hiernaast kunt je de bezoeker informeren over een product of service en een persoonlijke touch achterlaten.

SEO pakketten - vindbaar in google

6. Duplicate Content

Vaak zijn pagina’s op verschillende manieren te bereiken op een website, zoals wanneer een product voor komt in verschillende categorieën, zoals hieronder wordt weergeven:

  • domain.com/product.html
  • domain.com/category1/product.html
  • domain.com/catalog/product/view/id/1/
  • domain.com/catalog/product/view/id/1/category/1/

Ook kan de sorteerfunctie ervoor zorgen dat er verschillende identieke versies van pagina’s komen, dit is in Magento SEO gelukkig eenvoudig op te lossen.

7. Schema Opmaak

Via Schema.org kun je de zoekresultaten verbeteren door middel van “Rich Snippets”. Wanneer de juiste waarden worden meegenomen, zullen deze na verloop van tijd worden verrijkt met zaken als beoordelingen, prijzen en overige productinformatie zoals in de afbeelding hieronder te zien:

Magento SEO

8. Sitemap

Voor Magento SEO is het net als bij normale SEO belangrijk om een sitemap.xml bestand te genereren. Hierdoor komen alle pagina’s, de producten, CMS pagina’s, categorieën, etc. in één overzicht, welke de Google spiders gemakkelijk kunnen opnemen zodat de indexering van de website vloeiend kan verlopen.

9. Robots

Het bestandje robots.txt is standaard niet beschikbaar in Magento SEO. Dit is echter eenvoudig toe te voegen door de webbouwer. In dit tekstbestandje staan instructies voor zoekrobots, hierin dient direct te worden verwezen naar de sitemap.xml.

10. Productoptimalisatie

Voor Magento SEO kan worden ingesteld dat bij de producten de paginatitels, meta-informatie en afbeeldingsinstellingen worden ingevuld. Het optimaliseren van afbeeldingen wordt vaak over het hoofd gezien, terwijl dit wel degelijk meetelt op gebied van SEO! Bij Magento kun je dit makkelijk invullen, of automatisch laten invullen voor grote webshops.

Magento SEO: 10 basistips en nu?

Met deze 10 punten is een groot deel van Magento SEO behandeld. Dit is echter alleen de basis, op ieder punt van deze lijst kan dieper worden ingegaan en dit kan verschillend uitpakken voor iedere business.  Wil je meer informatie over onze Magento SEO oplossingen, of ben je geïnteresseerd in onze andere diensten? Neem dan gerust contact met ons op, wij staan je graag te woord.

In de volgende blog zal ik gebruikers-ervaringen in eCommerce behandelen, hoe reeds succesvolle bedrijven innovatieve ideeën hebben toegepast en hoe je dit kunt gebruiken voor jouw eigen Magento webshop!

Nieuwsgierig of jouw Magento webshop volledig SEO proof is? Vraag dan hieronder een SEO audit aan:

Conversieoptimalisatie - SEO Audit