Magento SEO 101: Voorkomen is beter dan genezen [URL’s]

Magento is één van de meest populaire E-commerce platformen dat vandaag de dag beschikbaar is. Dit heeft Magento te danken aan de uitgebreide functionaliteiten, zoekmachinevriendelijkheid en de grote community die het platform heeft omarmt. Maar er zijn ook een aantal valkuilen om rekening mee te houden. Dat Magento zoekmachinevriendelijk is, betekend niet dat alles ‘out of the box’ ook optimaal is ingesteld.

Om het maximale uit je Magento webshop te halen, is het belangrijk om de basis goed in te stellen. Begin je met een nieuwe webshop? Zorg dan dat je een sterke start maakt door de basis goed in te richten, voordat je de shop live zet en laat indexeren.  Dit voorkomt dat je in een later stadium tegen problemen aanloopt en pijnlijke beslissingen moet maken om problemen aan te pakken.

Magento SEODe mogelijkheden voor Magento SEO zijn groot. Daarom zal ik de belangrijkste onderwerpen behandelen in een serie artikelen. In deze eerste blog neem ik je mee door de basis settings voor URL’s in Magento die er voor zorgen dat je shop daadwerkelijk zoekmachinevriendelijk is en hoe je het maximale hieruit kan halen.

Magento SEO begint met de inrichting van je URL’s

De meeste Magento shops zullen dit op orde hebben dankzij de installatiepartner, maar ik noem hem toch omdat dit de basis is die elke shop moet hebben. De standaard URL’s van Magento voor producten en categorieën zien er als volgt uit:

catalog/product/view/id/177

catalog/category/view/id/3

Dit zijn niet de meest begrijpelijke URL’s voor je bezoekers en ook niet voor zoekmachines. Indien je deze URL structuur hebt, is het noodzaak om deze URL’s gelijk om te zetten naar beschrijvende zoekmachinevriendelijke URL’s met de eigen URL rewrite engine van Magento.

Ga naar Systeem => Configuratie => Algemeen => Web.  In het tabje Zoekmachine-optimalisatie (SEO) zet je vervolgens de optie ‘Gebruik webserver-rewrites’ op “Ja”.

magento seo webserver rewrites

Magento SEO URL rewrites

Met de webserver-rewrites aan, gebruikt Magento de titels van je producten en categorieën als URL key. Zo heb je controle over de leesbaarheid van je URL’s. Plus je kunt de URL key en titel los van elkaar aanpassen als je dat wenst.

Je URL voor bijvoorbeeld een categorie heren sneakers ziet er nu zo uit:
/heren/schoenen/sneakers/

Veilige en onveilige URL’s in Magento

Nu je in de web configuratie zit, zie je direct de volgende optie voor het gebruik van extra parameters voor je winkel. Deze kun je het beste op “Nee” zetten om je URL’s zo kort en leesbaar mogelijk te houden, tenzij de parameters nodig zijn voor analytics doeleinden.

Voor je webshop kies je een voorkeurs basis URL met of zonder www. Deze voorkeur stel je in Webmaster Tools in, maar dient ook in je Magento installatie te worden gekozen. De voorkeurs URL vul je in zowel als veilige als onveilige basis-url. Zo dwing je Magento om alles over de voorkeur URL te laten lopen.

magento seo url's

Magento veilige & onveilige URL’s instellen

Zo heb je het eerste risico op duplicate content alvast getackeld. Kies je voor een SSL beveiligde site, dan is het belangrijk dat je deze settings ook aanpast naar https als veilige en onveilige URL.

De juiste URL structuur kiezen

Als je URL’s zoekmachinevriendelijk zijn, is de volgende stap om de categorie en product URL vorm in te stellen. Deze vind je onder Systeem => Configuratie => Catalogus => SEO.

Hier zit opnieuw een gevaar voor het genereren van duplicate content verstopt.  Je wilt de optie ‘Categorieënpad voor product-urls gebruiken’ op “Nee” zetten. Hiermee voorkom je dat producten die in verschillende categorieën vallen, vindbaar zijn via meerdere URL’s. Dit is één van de meest voorkomende oorzaken van duplicate content binnen  e-commerce sites.

Magento SEO opties

Magento SEO catalogus opties

Hier vind je ook de optie voor de URL toevoegingen. Kies voor producten als achtervoegsel voor .html en gebruik voor je categorieën /. Op deze manier zorg je ervoor dat je URL’s ‘afbreekbaar’ zijn en de categorie URL’s makkelijker te onthouden zijn.

Zorg dat permanente URL-herschrijving aan staat zodat er automatisch redirects worden aangemaakt wanneer je een categorie of product aanpast. Hiermee voorkom je 404 errors en wordt de linkwaarde netjes mee verhuist naar de nieuwe URL met een 301 redirect.

Canonical URL’s instellen

Last but not least: zorg dat de opties voor canonical links voor producten en categorieën aan staat! Deze vind je ook onder het tabje SEO. Een canonical link is bedoeld om zoekmachines te leiden naar de juiste versie van de pagina, wanneer er meerdere versies bestaan. Hiermee zorg je ervoor dat Google de juiste versie toont in de index en overige kopieën herkent en niet indexeert.

Over het vermijden en oplossen van duplicate content is te veel te schrijven. Dat pak ik graag in een volgend artikel op. Voor nu is het belangrijkste dat je basis goed staat en dat je snapt wat het voor je doet.

Canonieke URL’s voor categorieën behoeden je voor een grote hoeveelheid duplicate content. Wanneer je gebruik maakt van paginering, sortering of filters, zal Magento extra parameters toevoegen aan je URL.  Zo zal je bijvoorbeeld de volgende URL’s krijgen:

/heren/schoenen/ sneakers/

/heren/schoenen/ sneakers/p=2

/heren/schoenen/ sneakers/sort-by/price/sort-direction/asc/

En zijn nog veel meer variaties op basis van door de gebruiker ingegeven variabelen voor sorteren en filteren. Het is hierdoor  niet ongewoon is dat een Magento shop al snel 100.000 pagina’s bevat.

Zolang je canonical goed staat ingesteld zal elke pagina een canonical URL bevatten die verwijst naar de originele pagina /heren/schoenen/sneakers/. De pagina’s zullen hierdoor niet worden aangemerkt als webspam en niet geïndexeerd worden.

Site structuur

Als je al deze instellingen goed hebt overgenomen, heb je in elk geval goed leesbare URL’s en belangrijke stappen gezet in de strijd tegen duplicate content.

Daarnaast is het de uitdaging om je navigatie en categoriestructuur zo overzichtelijk mogelijk te houden. Een goede vuistregel hierin is om niet meer dan 3 categorieën te gebruiken. Te lange URL’s zijn niet zoekmachinevriendelijk. Ook wil je proberen je belangrijkste zoekwoorden zo dicht mogelijk op je basis URL te plaatsen ipv. te begraven achteraan een lange URL met meerdere keywords er in.

Dit waren de belangrijkste instellingen voor URL’s in Magento.  In een ideale situatie stel je dit voor livegang direct goed in. De praktijk wijst uit dat dit bij veel Magento installaties niet optimaal is ingesteld. Dit recht trekken is een ingrijpende oplossing die resulteert in nieuwe URL’s, redirects en mogelijke canonieke missers. Heb jij vragen over hoe je dit het beste op kan lossen? Neem dan contact op met één van onze SEO consultants.  Wij helpen je graag verder met Magento SEO vragen.