Met social media de klok rond

Social media monitor

Zo’n beetje elk bedrijf gebruikt social media, maar slechts een paar van die bedrijven zijn ook echt succesvol. Wat maakt het ene bedrijf super succesvol en het andere bedrijf totaal niet? Een van die kritieke punten is de tijd van de dag waarop een bedrijf een bericht plaatst. Het uiteindelijke doel is om zoveel mogelijk mensen binnen je doelgroep te bereiken.

Social media is net als internet: ‘jong, maar niet meer uit ons leven weg te denken’. We kunnen ondertussen wel stellen dat het landschap aardig verdeeld is. Een paar grote spelers maken de dienst uit en een aantal kleintjes proberen hun hoofd boven water te houden.

Duidelijke Social media strategie

Eén van de factoren die jouw succes bepaalt op social media is een duidelijke strategie. Hierbij is het super belangrijk dat je een tijd van posten en een perifeer platform uitkiest. Dit zorgt niet alleen voor het grootste bereik, maar ook dat je berichten het best worden gelezen.

Dit komt doordat mensen je content op een bepaald moment van de dag gaan verwachten. Bewust of onbewust zijn mensen dan eerder geneigd even hun social media kanalen te bekijken.

Verschillende social media kanalen, verschillende mensen

Dat Facebook qua bereik boven alle andere social media platformen uit torent wist je natuurlijk allang. Maar dit wil niet zeggen dat de andere social media websites niet belangrijk zijn. Op verschillende social media platformen zitten verschillende soorten mensen. Al die mensen hebben verschillende behoeftes en wensen. Bedenk je daarom goed welk social media platform het beste past bij jouw bedrijf.

Het doel van deze blog is niet de interessekaders van de verschillende social media platformen te omschrijven. Via deze blog wil ik je inzicht geven in de drukste momenten op social media. Waardoor jij een betere kans hebt op een fantastisch presterend social media account.

De drukste momenten

Dus ‘without further ado’: Hieronder vind je een lijst met de drukste momenten van de dag op de verschillende social media platformen. Het schrijven van goede content alleen is niet genoeg. Het delen van deze berichten op de juiste momenten om zoveel mogelijk lezers binnen jouw doelgroep te bereiken is erg belangrijk!

Pinterest

Pinterest logo

Vanaf het moment dat dit social media platform de lucht in ging, groeit het als kool. Op een gegeven moment groeide dit social media platform zelfs sneller dan Facebook en Twitter! Pinterest groeide in 9 maanden uit tot een platform met 10 miljoen gebruikers wereldwijd. Kans is groot dat daar echt wel iemand tussen zit die jouw berichten wilt lezen.

Drukste momenten zijn van 2 uur ’s middags tot 4 uur en van 8 uur ‘s avonds tot 1 uur ’s nachts. De minste activiteiten vinden plaats tussen 5 uur ’s middags tot 7 uur ’s avonds.

Facebook

Facebook logoVan maandag t/m vrijdag zijn er om 11 uur ’s ochtends, 15:00 ’s middags & 20:00 ’s avonds de meeste activiteiten op Facebook. Het drukste moment van de dag is rond 15:00. De rustigste dag in vergelijking met de rest van de week is zondag. Ook is uit onderzoek naar voren gekomen dat berichten die ’s ochtends worden geplaatst 39.7% effectiever zijn dan berichten die ’s middags worden geplaatst.

Twitter

Twitter logoIn Nederland is er weinig informatie wat betreft welke tijdstippen het beste zijn om content te plaatsten op Twitter. Wereldwijd is het zo dat vanaf 11 uur ’s ochtends verkeer begint te groeien op Twitter. Met als drukste periode tussen 13:00-15:00 in de middag. Vermijd het plaatsen van berichten op vrijdag na 3 uur in de middag. Na deze tijd nemen de activiteiten op Twitter af.

Google+

social mediaIn principe is Google+ als social media platform totaal gefaald. Zelfs Google gelooft er niet echt meer in. Toch heeft het altijd zin je content te delen via dit platform. Google indexeert de berichten op Google+ fantastisch en een +1 is een geweldige ranking factor. Voor Google+ geldt ook dat er nog weinig gebruiksdata beschikbaar zijn specifiek voor Nederland. Wereldwijd zijn de drukste momenten tijdens werkuren van 9 uur ’s ochtends tot 5 uur ’s middags.

LinkedIn

LinkedIn logoVoor LinkedIn geldt dat de drukste momenten zijn van dinsdag tot donderdag. Van 7 uur tot 9 uur ’s ochtends en van 5 uur ’s middags tot 6 uur ’s avonds. Tijdstippen om te vermijden zijn van 10 uur ’s avonds tot 6 uur ’s ochtends. LinkedIn wordt grotendeels gebruikt voor business to business (B2B).

Hopelijk heeft deze blog je geholpen bij het aanscherpen van je social media strategie. Voor meer informatie, vragen of hulp kun je vrijblijvend contact opnemen met IQ Leads. Graag nodigen wij je uit om een bericht achter te laten met eventuele opmerkingen of toevoegingen.

Of lees één van onze andere blogs over social media.