Meta keywords hebben geen SEO waarde meer!

Vandaag een blog over een voor mij wel heel voor de hand liggend onderwerp: meta keywords. Ik moet nog bijna elke week aan prospects uitleggen wat meta keywords zijn, wat ze doen en waarom ze belangrijk zijn. Dus bij deze het antwoord op al die vragen.

Meta keywords zijn onderdeel van metatags. Metatags geven belangrijke informatie door over de inhoud van je website. Het gebruik van metatags is een van de belangrijkste stappen in het optimaliseren van je website of webshop. Deze metatags bestaan uit de onderstaande onderdelen: Meta keywords

  • Meta keywords
  • Meta title
  • Meta description
  • Meta robots

Geen meta’s gebruiken is echt eeuwig zonde. Geen optimalisatie is compleet zonder een complete en juiste invulling van meta tags. Het is zelfs zo, dat wanneer je de meta description niet invult, Google zelf een stuk tekst van je website plukt en dat plaatst als meta description. Dat geeft aan hoe belangrijk meta’s zijn. De reden waarom je zelf je meta description in moet vullen is omdat dit je sales pitch is in de zoekresultaten van Google. Deze verschijnt dus hier:

Meta

Zoals je misschien wel kunt begrijpen levert een goede meta description meer klikken op en dus meer bezoekers. Schenk dus aandacht aan je meta descriptions, anders loop je potentiële klanten mis.

De meta keywords

Sinds 2009 schenkt Google geen aandacht meer aan Meta Keywords. Wat bedoel ik daarmee: het invullen van meta keywords in je CMS (Content Management Systeem) is geen ranking factor meer en heeft dus geen invloed in de ranking van je website. Er werd in het verleden zoveel misbruik van gemaakt van meta keywords dat Google al enige tijd geleden heeft besloten afstand te nemen van meta keywords.

Toch adviseer ik prospects altijd om meta keywords in te vullen. Waarom? Omdat een goede SEO strategie elke pagina optimaliseert voor slechts één zoekwoord. De kans is groot dat jij na vier maanden niet meer weet welk keyword bij welke pagina hoort. Zie meta keywords dus als een geheugensteuntje, zodat jij nooit kan vergeten op welke zoekwoorden je met welke pagina’s gevonden wilt worden.

Google en meta keywords

In Nederland houden we eigenlijk alleen maar rekening met Google. Dat komt doordat de marktpenetratie van Google in Nederland maar liefst 95 procent is. In het buitenland zie je een markt die meer verdeeld is. Niet elke zoekmachine is hetzelfde. Het kan heel goed zijn dat meta keywords voor sommige zoekmachines nog wel een ranking factor zijn.

De kans dat Google meta keywords weer gaat zien als ranking factor is nauwelijks aanwezig. Mochten ze dit toch besluiten, dan heb jij ze in ieder geval al netjes ingevuld. Meta keywords zijn ook reuze handig wanneer je met meerdere mensen aan je site werkt. Wanneer je ze goed en consequent invult hoef jij ze nooit te vertellen op welk zoekwoord de pagina moet ranken, dat zien ze terug in de meta’s van de pagina.  Er is heel veel software beschikbaar om de meta’s van pagina’s te lezen.

Meta Keywords en het CMS

Ondanks dat meta keywords voor de ranking van je pagina totaal nutteloos zijn. Geeft zo een beetje ieder CMS je de mogelijkheid om meta keywords in te vullen.  Ook Yoast heeft nog steeds de mogelijkheid om binnen zijn SEO plugins meta keywords in te vullen. Waarom? Ik weet het ook niet. Maar zoals gezegd, voor intern gebruik zijn er zeker voordelen om gebruik van te maken van meta keywords.

SEO Yoast plugin - Meta keywords

Knipsel van de SEO Yoast plugin

Meta Keywords heten nu gewoon Keywords

Hopelijk zie je nu in dat een meta keyword iets anders is dan een keyword. . Vandaag de dag wordt alles door elkaar gebruikt. Wanneer mijn gesprekspartner het over  “de meta keywords” heeft ga ik er van uit dat hij/zij het gewoon over de zoekwoorden heeft.

Conclusie

Voor intern gebruik nog steeds een prima oplossing. Daarnaast kunnen meta keywords voor sommige andere zoekmachines nog een functie kunnen hebben. Wees niet verrast wanneer je het nog steeds ziet staan in het CMS, wanneer bepaalde software aangeeft dat je een minpunt krijgt wanneer je de meta keywords niet hebt ingevuld. Vooral dat laatste puntje is echt totale onzin.

Wil je meer informatie over het gebruik van meta keywords  of wil je sparren over het invullen van meta keywords? Neem gerust contact met ons op.