Nieuwste Google update voor pagina titels

Zeer recentelijk heeft Google een grote update uitgevoerd die gevolgen heeft voor de ranking van je zoekwoorden in Google. Op het eerste gezicht is er nagenoeg geen verschil; maar schijn bedriegt.

Google Update

Google heeft namelijk de lettergrootte veranderd. Met een groter lettertype past de paginatitel niet meer op dezelfde regel. Google gebruikte eerst het lettertype 16px Arial en heeft dit veranderd in 18px Arial. Hiermee verlies je dus maar liefst 12,5% breedte op je paginatitel!

Doordat er grotere letters worden gebruikt passen er nu dus minder leestekens in de titel die wordt weergegeven in de zoekresultaten. Waarom dat vervelend én ook enigzins schadelijk is voor je rankings zal ik hieronder uitleggen.

De paginatitel is het eerste wat je ziet in de Google zoekresultaten. De paginatitel moet dan ook direct aangeven wat jouw mogelijke bezoekers (dus potentiële leads) kunnen verwachten op deze pagina. Hoe concreter de paginatitel is, hoe meer deze aan de verwachtingen zal voldoen en des te hoger het doorklikpercentage zal zijn. Jouw paginatitel moet dus gewoon een goede, korte en krachtige zin zijn die niet wordt afgebroken door drie puntjes.

Google update pagina titel

Hier ziet u een voorbeeld van de nieuwe layout van een paginatitel in Google:Google update

Wat vrijwel direct opvalt is de frisse nieuwe lay-out. Grotere letters, zonder de streep eronder, zoals we die van eerder kennen. Een stuk leesbaarder, vind je ook niet?

Maar wat is dan nu het verschil?

Tot voor kort was het advies om voor de paginatitel een lengte aan te houden van maximaal 70 karakters. Dit was in de loop van de tijd al wat terug gebracht naar 60 karakters en in vele plugins, onder andere in de WordPress plugin van Yoast, staat dit nog zo vermeld.
Mocht je nog geen aanpassing hebben gemaakt dan ziet jouw paginatitel en metadescription er waarschijnlijk als volgt uit:
Google update
Zoals je kunt zien wordt de paginatitel afgekapt door deze nieuwe Google update.

Andere gevolgen

De update heeft niet alleen betrekking op je paginatitel, de update heeft ook betrekking op de meta description. Waar de paginatitel van belang is voor Google is de meta description van groot belang voor uw portemonnee. De meta description bepaalt namelijk of jij (of diegene die de zoekopdracht uitvoert) op een website klikt of niet!

In het eerste voorbeeld zie je een goede paginatitel en een goede lengte van de meta description. Beiden worden door Google niet afgekort. Wanneer Google iets afkort zul je puntjes zien, zoals bij onderstaand voorbeeld.

Maar hoe kort mag die paginatitel nu zijn dan?

Mijn advies is kort en krachtig. Gebruik niet meer dan 55 karakters. Houd hierbij rekening met de volgende zaken die ook invloed hebben op het aantal karakters dat je kunt gebruiken:

  • Hoofdletters zijn grotere letters en gebruiken daarom dus meer pixels.
  • Doordat de woorden uit de zoekterm vetgedrukt worden neemt het aantal pixels toe.

Maar how about the meta description? Ook hier is de lengte veranderd. Mijn advies is dan ook om 125-135 karakters aan te houden. Tegelijkertijd geldt ook hierbij dat het gebruikte aantal pixels uiteindelijk zal bepalen hoeveel karakters je kunt toevoegen. Net zoals met zoveel dingen is het dus van belang om ook hierbij goede testen uit te voeren en niet zomaar wat aan te passen.

De Google updates van dit jaar

Google is nu al flink bezig in 2014 met het uitvoeren van updates. In de eerste maanden van het jaar zijn er al meer updates geweest dan heel 2013 bij elkaar:

  • In januari          2 updates
  • In februari         8 updates
  • In maart            4 updates

Als inbound SEO bureau zitten wij er dan ook boven op en houden wij alle updates nauwlettend in de gaten. Het effect van de ene update heeft niet altijd evenveel effect op jouw positie in Google als de andere update. Deze update is zo vers, dat alle software tools er nog niet op hebben ingespeeld. Een dezer dagen zal dat wel gaan veranderen.
Maar ook wanneer zij zijn veranderd, zullen zij je het werk niet uit handen nemen. je dient een nieuwe korte krachtige commerciële tekst te schrijven, een tekst waar  naar in Google zoeken, de tekst waarmee je gevonden wilt worden.

Als laatste tip, gebruik zowel in de titelpagina als in de metadescription het belangrijkste zoekwoord waarop je gevonden wil worden. Per definitie staat deze vooraan in de zin. Hoe dichter bij het begin hoe beter het is.

Mocht je na het lezen van deze blog nog vragen hebben, of wil je weten wat wij van IQ Leads als Google expert voor jou kunnen betekenen? Neem dan zeker contact met ons op! Naast partner van Google zijn wij ook experts op het gebied van content marketing en HubSpot. Dus aarzel niet en bel ons op!