Op bezoek bij marketingsoftwaregigant Copernica

Sinds een aantal maanden is IQ Leads partner van Copernica. De marketingsoftware van Copernica maakt het mogelijk om gemakkelijk professionele marketingcampagnes op te zetten. Aan de hand van het online multichannel platform segmenteer je jouw database, creëer je dynamische content en automatiseer je marketingactiviteiten voor e-mail, web, mobile, social en print.Copernica

De voordelen en mogelijkheden zijn oneindig. Zo zien wij kansen voor een van onze opdrachtgevers met een webshop die op zondag gesloten is. De wens is om automatisch mailings te versturen, maar niet op zondag. Door de juiste selecties te maken door middel van met de hand gemaakte filters in Copernica, is dit heel goed mogelijk.

Een tweede voorbeeld van een organisatie waarvoor Copernica interessant is, is een van onze nieuwste opdrachtgevers met een fashionwebshop. Deze organisatie wil e-mailmarketing inzetten om leads aan zich te binden. Heeft een bezoeker bijvoorbeeld een broek aan een winkelmand toegevoegd, maar heeft hij deze vervolgens niet gekocht? Dan is het interessant om na een aantal dagen een e-mail te sturen met het product dat nog in de winkelmand zit. Hiermee kan je het aantal abandoned carts aanzienlijk terugdringen en dus je conversies verhogen.

Om meer te leren over deze uitgebreide mogelijkheden, nodigde Copernica onze trainees uit. Afgelopen week maakten zij dan ook kennis met de marketingsoftware tijdens een training waar werd ingegaan op e-mailmarketing.

Training bij Copernica

Woensdag 29 juli staat voor de trainees in het teken van Copernica. Een deel van de ochtend is ingepland om de introductietraining individueel te volgen. Deze introductietraining bestaat uit 21 korte online video’s waarin een medewerker van Copernica ingaat op de basisprincipes van de marketingsoftware. Denk hierbij aan het aanmaken van een database, het aanmaken van profielen en subprofielen die hierin hangen en het maken van templates en documenten.

Om half twaalf worden de trainees verwacht in het gebouw van Copernica, wat zich op nog geen vijftien minuten loopafstand van het Centraal Station in Amsterdam bevindt. Op de vijfde verdieping wacht Marketing Executive Ralph van den Broeck de trainees op en begeleidt hen naar glazen vergaderruimte. Terwijl de kersverse online marketeers genieten van een prachtig uitzicht over het IJ en een broodje, stelt Ralph zich voor. ‘Zijn er vragen over de video’s?’, vraagt Ralph daarna. Als iedereen ontkennend antwoordt, begint hij zijn verhaal.

Copernica

De uitleg van Ralph sluit perfect aan op de online training die de trainees eerder die ochtend volgden. Door zelf aan de slag te gaan met de software, hebben de trainees de handelingen snel in de vingers. En hoewel ze nog niet eerder met Copernica gewerkt hebben, wordt de kennis vlug opgepikt en begrijpen ze binnen de kortste keren wat de mogelijkheden van Copernica zijn.

Zo leren zij een win back campagne op te zetten. Door een selectie te maken met daarin alle klanten die het afgelopen jaar actief zijn geweest (zij hebben bijvoorbeeld een aankoop gedaan), en door vervolgens een e-mail te sturen naar alle klanten die niet in deze selectie zitten, kan een organisatie heel gemakkelijk alle contacten bereiken die al een lange tijd niet meer in contact zijn geweest met de betreffende organisatie. Maar ook felicitatiemailings voor de verjaardag van klanten blijken met Copernica gemakkelijk te zijn om op te zetten.

De blijvende magie van e-mailmarketing

Waarom wij onze trainees naar deze training stuurden? Omdat wij geloven in de blijvende magie van e-mailmarketing. We horen vaak dat deze manier van marketing niet meer hoort bij de nieuwe inbound marketingbenadering. Maar waarom gebruiken dan ook de grootste, meest succesvolle merken e-mailmarketing? De merken die prijzen binnenslepen voor hun innovatieve social mediacampagnes? Omdat e-mailmarketing nog steeds werkt als je het op de juiste manier inzet.

Neem bijvoorbeeld Bol.com. Heb jij je gegevens achtergelaten bij de succesvolle webshop? Dan krijg jij op je verjaardag een cadeaubon. De bon is 2,50 euro waard, maar hé, het is gratis en je voelt je jarig. Dus je kijkt of de website iets leuks voor jou te bieden heeft. Voor je het weet maakt de klant een nieuwe aankoop, die uiteraard meer waard is dan die 2,50 euro.

Copernica

Een ander voorbeeld is de moederdagactie in de vorm van een e-mailcampagne van Cheap Tickets. De reisorganisatie gebruikte daarvoor een cliché schoonmoedergrap: Geef je schoonmoeder een enkele reis naar Verweggistan. De meest originele inzending wint een waardecheque ter waarde van 250 euro. Hét bewijs dat humor werkt voor naamsbekendheid, ook in een e-mailcampagne.

Copernica

De juiste ondersteuning

Hoe origineel en grappig je mailing ook is, het is altijd belangrijk dat je een goede selectie maakt van de juiste ontvangers én dat je e-mail duidelijk te lezen is. Daarom biedt Copernica verschillende aanvullende producten en diensten aan.

Zo is ResponsiveEmail.com onderdeel van Copernica. Dit is een online service waarmee je gemakkelijk responsive HTML e-mails kunt maken.

Met MailerQ kun je die responsive e-mails vervolgens snel, flexibel en efficiënt verzenden. De Mail Transfer Agent (MTA) is speciaal ontworpen voor het versturen van grote hoeveelheden e-mails zonder dat je daarbij snelheid  verliest. Het algoritme dat achter ResponsiveEmail.com zit, is in MailerQ geïntegreerd.

Heb je hulp nodig met Copernica? Dan kun je gebruikmaken van de uitgebreide supportmogelijkheden op de website van Copernica. Deze bestaat uit helpdocumentatie, een forum en de videotrainingen waar ook onze trainees kennis mee hebben gemaakt. Aanvullend kun je regelmatig evenementen van Copernica bijwonen. Zo vindt in september de Copernica Summit 2015 plaats, waar verschillende sprekers kennissessies geven en waar je mee kunt doen aan een van de gebruikerstrainingen.

Waardevolle mailing verzenden?

Wil jij beginnen met het verzenden van waardvolle e-mails naar je leads en klanten? Of doe jij dit al, maar heb je hier nog geen goed platform voor? Neem dan eens contact met ons op. Als partner van Copernica hebben wij verschillende experts in huis die jou graag helpen met het opzetten van fantastische e-mailcampagnes met behulp van Copernica.