Op de voorpagina van de inbound marketing Fabeltjeskrant


Op_de_voorpagina_van_de_FabeltjeskrantInbound Marketing is een zeer effectieve aanpak voor het genereren van kwalitatieve leads voor jouw organisatie. De inbound methodiek is afgestemd op het benaderen en bereiken van de juiste prospect, jouw buyer persona’s. Deze gerichtte werkwijze zorgt er niet alleen voor dat je meer leads genereert, maar ook dat je website beter zichtbaar is in de Google zoekresultaten. Daarnaast werk je met inbound marketing aan je (online) reputatie en zijn de uiteindelijke kosten per lead een stuk lager dan bij outbound marketing.

Ondanks alle positieve effecten die inbound marketing teweeg brengt, bestaan er nog steeds een hoop onwaarheden hierover en dat is jammer. Daarom zal ik mij in deze en aankomende blogs gaan richten op de onwaarheden die rondzingen en ze naar het rijk der fabelen verwijzen.

Inbound marketing is onder te verdelen in 4 fasen, namelijk: attract, convert, close en delight. Vandaag ga ik mij richten op de fabels die horen bij de attract-fase, de fase waarin je onbekende prospects naar je website probeert te krijgen. Het zelfde wat je probeert te doen met je voorpagina nieuws, lezers aantrekken!


Inbound Marketing Fabels #1: “Inbound  marketing, content marketing en SEO zijn concurrerende ideologieën”

inbound_marketing_fabels

Laten wij dit fabeltje maar voor eens en voor altijd ontkrachten.

Content marketing is de creatie en verspreiding van kwalitatieve content voor een duidelijk gedefinieerd publiek. Content marketing zit daarom ook integraal verweven in elke fase van de inbound marketingmethodologie: aantrekken van bezoekers, converteren van leads en het sluiten en verblijden van je klanten. Je kan gerichte content gebruiken voor elk van deze fases.

Maar content marketing is slechts één onderdeel van de inbound marketingformule. Zoekmachine optimalisatie (SEO) is weer een ander onderdeel. Met behulp van SEO maak je het eenvoudiger voor je doelgroep om jou online te vinden en de content die je beschikbaar stelt, wat vooral voor de attract fase goed van pas komt.

Kortom, deze fabel gaat ervan uit dat het bij inbound marketing gaat om-het-één-of-het-ander aanpak en dat is onwaar. In de realiteit is het zo dat content marketing en SEO beide een belangrijk onderdeel zijn van de inbound marketing aanpak. Inbound marketing is namelijk een holistische aanpak die verschillende marketing onderdelen combineert.

Fabel #2: “Inbound marketing en traditionele marketing kunnen niet samenspelen”

Wij spreken al tijden over de negatieve eigenschappen van traditionele ‘outbound’ marketingstrategieën. Het is opdringerig, niet doelgericht, vaak irrelevant en het is niet geschikt voor een lange termijn aanpak.

Met inbound marketing werk je op een natuurlijke wijze aan een groeiend organisch publiek die ervoor zorgt dat je sales funnel gevuld blijft met kwalitatieve leads voor de komende jaren. Met traditionele marketing betaal je eigenlijk voor een tijdelijk publiek, een publiek dat minder waarschijnlijk converteert.

Dit betekent echter niet dat traditionele marketing niet nuttig kan zijn. Zeker als je net begonnen bent met het uitvoeren van een inbound marketingstrategie kan het inzetten van outbound marketing effectief zijn om alvast bezoekers en naamsbekendheid te genereren. Het duurt namelijk even voordat jouw website en content zichtbaar wordt in de zoekresultaten. Outbound strategieën zorgen er dan in ieder geval voor dat je zichtbaar bent.

Fabel #3: “Inbound marketing is een hype”

Inbound Marketing Fabels
Gangnam style was een hype, Tamagotchi’s waren een hype en uiteindelijk Flippo’s ook. Ze waren allemaal kortstondig immens populair, totdat er weer iets nieuws voorbij kwam of ze te vervangen.

Zelfs als je de cijfers negeert die de adoptie van inbound marketing door een breder publiek laat zien, dan nog is inbound marketing geen hype of eendagsvlieg. Om te beginnen, inbound marketing is geen speelgoed of een dansje. Maar bovenal is inbound marketing geen op zichzelf staande tactiek, met het is de fundering die onder een meervoud van tactieken en strategieën ligt. Zelfs als een methode niet effectief blijkt te zijn, dan zal de rest van de onderliggende methodologie hetzelfde blijven. Tot slot zal inbound marketing altijd meegroeien met de ontwikkelingen.

Fabel #4: “Niemand zal de content die ik produceer gaan gebruiken”

Als je het nog nooit hebt gedaan, dan kan het maken van content – en het consequent publiceren ervan – voelen als op enorme uitdaging. Deze inbound marketing fabel is dan het perfecte excuus om te gebruiken: “waarom zal ik mijn tijd verdoen aan het schrijven van blogposts? Ik durf te wedden dat niemand het leest”.

Maar het zit zo: als jij interessante content creëert voor een specifieke doelgroep en geoptimaliseerd is voor de zoekmachines, zal jij lezers aantrekken. Als jij daarnaast ook actief bent op social media, heb je zelfs nog meer mogelijkheden om mensen in contact te laten komen met wat jij maakt.

Uiteraard wil jij niet dat iedereen jouw content leest, maar vooral die groep mensen die uiteindelijk klant bij jou kan worden. Ook deze uitdaging is perfect te tackelen als jij je richt op je ideale klant, jouw buyer persona.

Fabel #5: “Bloggen is tijdsverspilling en zal nooit nieuwe klanten opleveren”

Inbound Marketing fabelsSterker nog, cijfers wijzen keer op keer uit dat hoe vaker je blogt, des te vaker je jouw klanten terug kan herleiden naar jouw blogs.

Uit onderzoek naar de staat van inbound marketing in 2014, komt duidelijk naar voren dat de marketeers die bloggen prioriteit hebben gegeven binnen hun organisatie, positieve ROI’s zien van wel 1300%!

Dus deze fabel kan ook in de prullenbak, bloggen zorgt voor meer klanten!

Inbound Marketing Fabels #6: “De beste dag voor het publiceren van een social media post is op dag X om X uur”

Ja, het klopt dat verschillende studies en analyses laten zien dat er bepaalde tijden en dagen zijn waarop je social media berichten blootgesteld worden aan een breder publiek en meer shares en likes krijgen. Maar, waar al deze cijfers geen rekening mee houden is jouw doelgroep, jouw buyer persona!  Al deze cijfers geven een algemene richtlijn, maar zijn niet afgestemd op wie jij wilt bereiken.

Fabel 6# is dus plausibel, mits jij eerst onderzoek gedaan hebt naar wanneer jouw publiek het beste te bereiken is via social media!

Fabel #7: “SEO is oplichting. Het kan mij nooit helpen met het aantrekken van de juiste bezoekers naar mijn site”

SEO heeft een beetje een slechte naam gekregen hier en daar en dat komt voornamelijk door de zogenoemde cowboy partijen en black hat praktijken. Bedrijven die jou een nummer 1 positie beloven binnen een week voor slechts €100,- vallen vrijwel altijd in deze categorie. Zij houden zich bezig met het kopen van links, keyword stuffing en andere zaken die Google tegenwoordig hard afstraft.

Inbound Marketing fabels

Moderne SEO houdt zich helemaal niet meer bezig met deze shady praktijken. Moderne SEO focust zich meer en meer op de zoeker en niet meer alleen op de zoekmachine. Het doel is niet meer het bedotten van de zoekmachine, maar het bedienen van de consument. De focus ligt dus op mensen via het aanbieden van kwalitatieve content waarop mensen willen klikken.

Organische zoekmachine leads blijven nog steeds de hoogst converterende leads die er zijn. Dus een goede SEO strategie is belangrijk. Alleen de focus van deze SEO stragie heeft een andere insteek, namelijk de zoeker/consument/klant/prospect etc. en niet de zoekmachine zelf!


Voor meer informatie zie pagina…

In deze blog heb ik mij gericht op de fabels die bestaan omtrent inbound marketing en zich voornamelijk richten op de attract-fase in dit proces. In mijn volgende blog zal ik dieper ingaan op de fabels die er zijn omtrent de convert, close en delight fasen.

Ben je al meer overtuigd van de kracht van inbound marketing? Vraag dan een gratis en vrijblijvend inbound SEO consult aan. Wij vertellen je graag meer over deze effectieve werkwijze en ontkrachten graag andere fabels die je voor ons hebt.

Inbound marketing en leadgeneratie gaan hand in hand. Meer weten over leadgeneratie? Download dan ons gratis e-book: een introductie in leadgeneratie.

601df229-3bb1-42ea-9ec6-68219c4b8163