Opbouw van een perfecte blog post: Een kijkje achter de schermen…

seoPerfecte blog post

Weet jij hoe je de Perfecte blog post schrijft?

Ben jij blij met de ROI van jouw (blog) artikelen?

Brengen deze artikelen jou genoeg bezoekers, leads en verkoop?

Ik denk niet dat we hier ooit genoeg van kunnen hebben.

Dus, ik ben onze eigen blogs gaan analyseren, Wij postten met grote regelmaat, maar eerlijk is eerlijk, ik vind de ROI bedroevend.

Via  Google Analytics heb ik gekeken om te zien hoeveel invloed onze artikelen hadden op het maandelijkse verkeer.

En ik was geschokt.

55%

De top 10 van bestemmingspagina’s over de maand juni waren blog artikelen en samen waren ze goed voor 55% van al het verkeer deze maand. Bloggen heeft dus echt zin, maar daar is iedereen het volgens mij wel over eens.

Perfecte blog post

Mijn punt is; al dat bloggen kost tijd en dus geld. Hoe haal ik daar mijn ROI uit? Want dat is wel duidelijk, al dat bloggen leverde mij/ons niet direct sales op.

Nu is er al heel wat geschreven over ROI en ook een oudere blog van Cor Hospes leverde heel wat engagement op, maar die kant wil ik niet op gaan.

Mijn punt is eenvoudig.

“Ieder artikel dat je schrijft moet een zichtbaar effect hebben op je resultaten, anders zou deze niet geschreven moeten worden.”

Als je het met me eens bent, lees dan verder…

Bezoekers, Leads, Sales – dit zijn de zaken waarvoor je je artikelen schrijft

De meeste mensen schrijven blogs en investeren tijd in het updaten hiervan omdat ze een online zaak willen bouwen en hier hun brood mee verdienen.

(Als je niet een van deze mensen bent en je blogt ‘alleen voor de lol’ (of iets dergelijks) dan ben ik bang dat deze blog niet voor jou is weggelegd.)

Maar op de een of andere manier denk ik dat de ruime meerderheid van deze blogs niets doet in de loop der jaren.

Zij publiceren nieuwe artikelen regelmatig, een oogje houdend op de trends en doen wat iedereen doet – maar leveren de blogs wel hun ROI op?

En dus stoppen ze, denkende dat ze gewoon niet het geluk hebben om te slagen.

Naar wie moet ik kijken, wie verdient er geld met zijn artikelen? En zoals Cor Hospes beschrijft:

Wat heb je aan die softe KPI’s, wanneer je die niet koppelt aan harde KPI’s!

Ik ben dus gaan kijken naar onze blogs om er achter te komen waarom men ze wil lezen. Ik ben gaan vergelijken, ik ben gaan kijken naar anderen en met deze blog maak ik eigenlijk mijn eigen case study.

  1. Begin met een idee.
  2. Doe onderzoek en laat data zien.
  3. Maak het artikel visueel, Gebruik afwisselende lettergrootte
  4. Optimaliseer de blog natuurlijk voor Google
  5. Overtuig de lezer dat ze verder moeten lezen en maak het ook de moeite waard.
  6. Omschrijf een probleem
  7. Wees de case study

Al deze punten worden hieronder verder omschreven.

Laat het me weten als je waarde hebt gehaald uit het lezen van deze blog.

Hoe schrijf je de Perfecte blog post of artikelen die voor meer bezoekers zorgen?

Een artikel moet waarde hebben voor de ander. Ons beste artikel (Juni 2015) gaat over een instelling in Facebook, zodat je geen uitnodigingen ontvangt over spelletjes.

Een piek van 300% !

 Perfecte blog post

Dus de vraag is: hoe schrijf je een goed artikel of beter nog de perfecte blog post?

Ik had een post gezien op Facebook waar iemand de oplossing beschreef en deelde dit met onze groep van Trainees op kantoor. Jordi volgde direct mijn stappen op en deed de suggestie om er een blog over te schrijven.

De vraag was nog wel even, is dit wel waar wij over bloggen? Is dit wel inhoudelijk genoeg? Natuurlijk hebben we een strategisch content plan, maar waarom zouden we daar niet tussendoor ook andere zaken kunnen omschrijven.  Voldeed deze blog aan mijn lijstje van punten die in een artikel naar voren moesten komen, NEEN…………….

Dat hoefde ook niet, er was geen doel aan gekoppeld, anders dan onze lezers te tippen op deze optie. Hmmmmm.

Het artikel voegde duidelijk waarde toe.

Zoals eerder genoemd, moet een perfecte blog blijkbaar aan bepaalde zaken voldoen. Ik gebruik in deze blog dezelfde titel als de blog van Kevan Lee, een titel met Maximaal 6 woorden.

Stap 1: Begin met een idee

Als je blogt in de internet marketing niche, dan raad ik je aan om vooral in Inbound.org rond te spitten. Dit zijn niets anders dan goudmijnen vol met goede ideeën.

In het geval dat je niche wat anders is, ben ik er vrij zeker van dat er op zijn allerminst één community/ forum is waar mensen openbaar discussiëren waar zij zich aan storen.

Google gewoon dingen als dit:

  • Beste posts 2015 “zoekwoord”
  • Beste van “zoekwoord”
  • Top posts “zoekwoord”

En je zult gigantisch veel beheerde content vinden waar andere bloggers de juweeltjes al hebben uitgepikt.

Stap 2: Verbeter dat idee

Content recycling, content curation zijn zaken die vele schrijvers doen. Je hebt dat vanuit je studie al mee gekregen. Doe onderzoek en maak iets beter.

Perfecte blog postIn hoeverre slaat dit op jouw artikel?

  • Jouw artikel moet slim in elkaar zitten, zodat mensen die het delen er slim uitzien
  • Het moet originele ideeën bevatten, zodat mensen die het delen worden gezien als insiders, mensen die altijd bovenop de nieuwste topics zitten
  • Het moet ook praktische waarde hebben, zodat degenen die het delen verantwoordelijk kunnen zijn voor het helpen van anderen

In andere woorden: je moet het soort content maken waar mensen graag mee geassocieerd worden.

Hieronder vertel ik je precies hoe je dat moet doen:

a) Doe grondig onderzoek

Lees ieder artikel dat rankt op de eerste pagina van Google voor zoekwoorden die gerelateerd zijn aan jouw onderwerp.

Het is dan jouw taak om een stuk te schrijven dat meer waarde bevat dan alle artikelen die al bestaan.

Mijn allereerste gast blog artikel was een hit!!!  Een HOMERUN………..

Perfecte blog post

Ik schreef een blog over linkbuilding bij Frankwatching. Een echte hit. Nu 2 jaar later staat het nog steeds op de eerste pagina in Google.  Niet alleen het artikel was blijkbaar goed, het zette mensen aan tot reactie (engagement) en dat is wat mensen willen. De ROI, naast exposure, pagina 1 positie op een relevant keyword heeft het ook enorm veel backlinks opgeleverd. Meer dan 7.000 stuks.

 b) Sta achter je beweringen

De meeste bloggers gaan niet verder dan algemene tips zoals “meng jezelf in jouw gemeenschap” of “schrijf hoogwaardige content”- en dat is waar je juist kan uitblinken!

c) Deel jouw eigen resultaten

Veel mensen krijgen tonnen publiciteit door hun publiek te vertellen wat anderen doen.Nogmaals, deze blog is ook een case study. In praktijk brengen wat ik in de afgelopen tijd heb geleerd. Delen van insights. De blog van Jordi raakt een andere doelgroep dan waar we normaal voor schrijven. Het is meer B2C. Feit blijft dat het nu het meest gelezen blogartikel is. Heeft het naast views iets anders opgeleverd, iets concreets, een lead, omzet?

Neen.

Eerlijk is eerlijk. We hebben geen telefoontjes gehad naar aanleiding van het artikel, maar daar was het ook niet voor bedoeld. Daar is dit artikel wel voor bedoeld. Niet zo zeer telefoontjes, maar wel leads. Leads die interesse hebben om copywriting uit te besteden. Die hun content marketing willen uitbesteden, die een workshop, of cursus willen volgen, die hun online marketing willen uitbesteden.

Ja ik schrijf niet voor niets, passie is één, maar absoluut een commerciële insteek. Dus mijn perfecte blog post is pas perfect wanneer deze meer leads oplevert.

Stap 3: Maak je artikel visueel

Mensen houden van visuals. Een artikel met een paar afbeeldingen erin ziet er een stuk verleidelijker uit dan een artikel zonder afbeeldingen.

Maar iedereen kan een relevante afbeelding plaatsen tussen paragrafen in een tekst. Dus hoe onderscheid je je van de rest?

Je zou je eigen afbeeldingen moeten maken om de punten waar je over praat te illustreren!

Bekijk deze blog van Quiksprout maar eens.

  • Foto’s van relevante/interessante mensen, plaatsen, dingen, evenementen, concepten;
  • Tabellen en grafieken om de cijfers achter een verhaal of fenomeen te illustreren/ uit te leggen.
  • Visuals die concepten vertegenwoordigen, processen of elementen die zorgen het sneller/duidelijker begrijpen van de tekst.
  • Comics, illustraties of storyboards die een verhaal visueel vertellen.
  • Screenshots met notities/uitleg/voorbeelden van wat te doen/hoe te gebruiken/wat het betekend etc.

De ROI van onze blogs zijn ook te vertalen in de volgende afbeelding. Is onze bounce goed of slecht? De duur vind ik kort, maar dat is logisch als de gemiddelde blog even lang is. Deze blog wordt een stuk langer. Maar de ROI hiervan kan ik natuurlijk nog niet delen. Wel als jullie reageren hierop, dan kan ik straks weer cijfers publiceren.

Analytics blogDus bij deze reageer, want ik wil graag de data met jullie delen.

Mijn vraag is dan ook: Is het nog steeds interessant, lees dan verder, heb je feedback, laat dan een reactie achter. Wil je straks ook meer weten van de ROI van dit artikel, laat dan een reactie achter.

Een blog waar ik veel meer van had verwacht, was een blog over het halen van het Analytics examen. Deze behaalde in totaal in drie maanden tijd maar 68 lezers.

Nu hadden we nog een vergelijkbare blog (zelfde onderwerp, andere schrijver.)

Perfecte blog post

Perfecte blog post

a) Foto’s: 

Nu heb ik nog geen blog geschreven waarbij ik een echte foto heb gebruikt. Een foto met mij erin heeft weinig te maken met Online Marketing. Mijn foto’s met Al Pacino en Sylvester Stallone waren wel een hit op Facebook.

Perfecte blog postPerfecte blog post

b) Tabellen en grafieken: 

Dit spreekt denk ik wel voor zich. Grafieken en/of tabellen geven snel en in één opslag weer wat de resultaten of bevindingen zijn.

c) Comics. Vertel mij maar wat een comic daadwerkelijk toevoegt aan een blog? Humor verkoopt, maar alleen wanneer deze relevant is voor het onderwerp. Sluit onderstaande voldoende aan?

Perfecte blog post

d) Screenshots Maak je niet druk als jouw visuals niet perfect of professioneel zijn. Een artikel met niet-professionele visuals is altijd beter dan degene zonder. En volgens een onderzoek gedaan door Moz, trekken posts met visuele content meer links:

Perfecte blog post

Dit is waarom je zou moeten investeren in zelfgemaakte visuals

Gebruik copywriting technieken

Hetzelfde verhaal kan compleet anders klinken, op basis van wie het vertelt.

Sommige mensen hebben een buitengewoon talent om te praten over de meest saaie dingen op een enorm boeiende wijze.

Maar als je niet een van deze getalenteerde jongens bent, maak je geen zorgen. De meeste van hun trucjes zijn grondig bestudeerd en samengeperst in de praktijk, onder de naam Copywriting.

Hier zijn een paar hoofd technieken die je zou moeten toepassen in je artikelen om deze laten schijnen:

a) Schrijf virale titels

Een slechte titel kan gemakkelijk het beste artikel in de wereld verpesten.

Denk er eens over na.

Je hebt een geweldig artikel gevonden en gedeeld op Twitter. Welk deel van het artikel zien jouw volgers?

De titel!

En als het saai is, zal géén van jouw volgers hier op klikken en daadwerkelijk het artikel bekijken.

HubSpot beweert dat 50% van de tijd ligt in het bedenken van de titel en 50% van de tijd in het schrijven van de inhoud van de blog.

Ik kijk heel vaak naar andere titels. Ik ben zelf geen goede schrijver, althans ik schrijf niet makkelijk. Dus input voor mij is heel handig. Vandaar ook de titel van deze blog, kort en krachtig:

Opbouw van een perfecte blog post

b) Vertel verhalen

Mensen lezen graag verhalen in plaats van een opsomming van droge feitjes en weetjes. Ben jij in staat om een onderwerp beet te pakken en deze in een boeiende verhaalvorm te vertellen aan je publiek zodat je hun aandacht niet verliest? Dan is er een verhoogde kans op engagement, meer kans op delen en waarschijnlijker dat je volgers krijgt. Want wie leest er nou niet graag een leuk verhaal?

C) Vraag je lezers om te delen

Je zult versteld staan hoeveel mensen je artikel zullen delen, slechts omdat je het hen hebt gevraagd.Volgens een onderzoek van Dan Zarrella, heeft het vragen om te delen op Facebook een positief effect op het aantal keer dat jouw artikel gedeeld wordt.

Perfecte blog post

Raad eens, het werkt exact op dezelfde manier als blog artikelen.

Dus gebruik de laatste regels van je artikel om je lezers te vragen om jouw artikel te delen en ze zullen het voor je doen.

Wil je een stap verder gaan en gebruik maken van de menselijke psychologie om jouw verzoek te versterken?
Probeer deze tactieken:

Het principe van wederkerigheid
Herinner je lezers eraan dat je zojuist een ton aan nuttige dingen met hen hebt gedeeld, voor niets. En het enige wat je er in ruil voor vraagt van hen, is een klik op de deelbutton.

Volgens de onderzoeken van het boek van Robert Cialdini genaamd ‘’Influence: The Psychology of Persuasion’’ zullen mensen zich verplicht voelen om aan jouw verzoek te voldoen.

De kracht van het geven van een reden.
Er was een amuserend experiment in datzelfde boek, waar in een meisje probeerde verder in de rij te komen voor de Xerox Machine.

“Excuseer mij, ik heb vijf pagina’s. Zou ik de Xerox machine mogen gebruiken?”

Dit basis verzoek werkte in 60% van de gevallen.

“Excuseer mij, ik heb vijf pagina’s. Zou ik de Xerox machine mogen gebruiken want ik heb haast?”

94% van de mensen zeiden ‘’ok’’ op deze vraag, wat duidelijk de kracht van het geven van een reden illustreert.

En nu naar het meest amuserende gedeelte:

“ Excuseer mij, ik heb vijf pagina’s. Mag ik de Xerox machine gebruiken om een aantal kopieën te maken?”

93% van de mensen waren daar ok mee, terwijl hier geen echte reden voor was.

Onthoud dit, wanneer je je lezers vraagt om jouw artikel te verspreiden.

d) Maak gebruik van quotes

Waarom houden we zoveel van quotes van bekende mensen?

Mensen houden ervan om deze kleine berichtjes van wijsheid te delen op sociale netwerken.

Doe een zoekopdracht in Pinterest naar ‘’quotes’’ en je zult zien hoeveel aandacht een super simpel plaatje met wat tekst kan krijgen.

Maar quotes van bekende mensen zijn niet het enige wat je kunt gebruiken in je artikel om je shares een boost te geven.

Hierbij mijn favorieten:

Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg. En deze in het Engels:  We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them.
 

Stap 4: Optimaliseren voor Google

Google kan een solide bron van verkeer zijn als je weet hoe je de juiste zoekwoorden moet kiezen en je artikelen moet optimaliseren voor deze zoekwoorden.
 Perfecte blog post

Ik zal niet te veel in detail treden over SEO hier, want dat zal deze blog tweemaal zo lang maken.

Dus in plaats daarvan ga ik mijn exacte proces laten zien van hoe ik Google geoptimaliseerde artikelen schrijf.

a) Kies relevante zoekwoorden

Zodra ik heb besloten om een bepaald onderwerp te gebruiken in mijn blog ga ik naar de Google Zoekwoorden Planner en brainstorm ik over mogelijke zoekwoorden waar mensen op zoeken.

b) Optimaliseer het artikel

Verder gebruiken we de Yoast SEO plug-in om er zeker van te zijn dat onze artikelen perfect geoptimaliseerd zijn voor dat zoekwoord:

Perfecte blog post

Dat is het!

Stap 5: Gebruik een ‘’content upgrade’’

Onlangs werd ik uitgedaagd door een relatie over zijn leadgeneratie tactiek en was ik verrast door zijn behaalde resultaten. Zij gebruiken Lead Pages daarvoor. Wij gebruiken HubSpot  daarvoor.

Deze tactiek staat bekend als ‘’content specifieke bonussen’’ of ‘’content upgrades’’ (ik geef de voorkeur aan de laatste).

Dit heb ik nog niet eerder gebruikt. Gezien de case study moet ik dit dus ook verwerken in deze blog.

  1. Als lezer van deze blog nodig ik je uit voor onze seoscan of,
  2. maak je een PDF van deze blog als naslagwerk.

Maar dit is eigenlijk geen content upgrade, dit is meer een sale. Maar goed zoals ik zei ik schrijf niet voor niets.

Stap 6: Identificeer een probleem

Allereerst, moet je een probleem dat je hebt identificeren en er zeker van zijn dat jouw publiek hiermee worstelt. Bedenk wat jouw lezers willen en wat in hun weg staat.

Hier is een lijst van dingen die bijna iedereen wil (zo uit mijn hoofd):


  • Meer geld verdienen;
  • Minder werken;
  • Gelukkiger zijn;
  • Gezonder zijn;
  • Productiever zijn;
  • Slimmer zijn, etc.
  • het krijgen van meer email abonnees;
  • het krijgen van meer volgers op Twitter;
  • het krijgen van meer klanten;
  • je website mobiel-vriendelijk maken;
  • in contact komen met invloedrijke mensen;

Dat zijn grote dingen. Maar je kunt dieper gaan en komen met een lange lijst van kleinere dingen zoals:

Perfecte blog postZodra je het probleem van je publiek hebt geïdentificeerd, dan is dit hoe je hen de oplossing verkoopt.

Stap 7:  Word een case study voor wat je verkoopt

Laten we een kleine samenvatting houden.

Om iets te verkopen, moet je mensen onderwijzen, laat hen de precieze getallen zien en illustreer je punten met afbeeldingen.

Hoe krijg je dat alles samen?

Gebruik gewoon het product en deel je ervaring!

  • Op deze manier ben je in staat om mensen te laten zien hoe het product werkt en jezelf te positioneren als expert;
  • Je hebt veel precieze getallen tijdens het gebruiken van het product;
  • Je kunt veel foto’s en screenshots maken gedurende het gebruik.

Demonstreer enorme waarde

Hoe biedt je mensen een korting zonder ze werkelijk een korting te bieden?

Verwarrend?

De truc is hen te laten zien dat het product enorm waardevol is, waardoor de werkelijke prijs erg goedkoop lijkt.

Hier is een voorbeeld.

Je verkoopt een trainingscursus voor €97, wat voor sommige mensen als duur wordt gezien.

Laten we nu zeggen dat je uurloon als consultant €50 is en je cursus 10 uur aan video’s bevat die je zelf hebt gemaakt.

Nu klinkt 10 uur training voor €97 niet zo duur meer he?
Houd dat in gedachte bij de volgende keer dat je iets verkoopt. Probeer mensen te laten zien dat de werkelijke waarde van het product veel hoger is dan de prijs waarvoor jij het verkoopt.

Wat ga je nu doen?

Dus… wat is het plan? Wat ga jij doen met deze informatie over het schrijven van de perfecte blog?

Deze blog is bijna 3.000 woorden lang, wat betekent dat je zojuist behoorlijk wat tijd hebt gestoken in het lezen hiervan.

Wat ga je doen met alles wat je zojuist hebt geleerd? De perfecte blog post schrijven?

Het vergeten en verdergaan met het schrijven van artikelen op dezelfde manier zoals je voorheen deed? En daarmee blijven hangen op hetzelfde niveau waar je al was?

…of…

Al deze tactieken samenvoegen en in actie komen en daarmee de resultaten krijgen die je altijd al wilde hebben?

Vertel me of deze blog jou heeft geïnspireerd om jouw schrijven op een hele andere manier aan te gaan pakken.

En zou je me een kleine gunst willen doen? Door deze blog te delen met anderen opdat het een goede kans is dat het hen zal helpen met hun blogs.

Eric Bakker

Online marketing  bracht mij op het podium met JT Foxx en Sylvester Stallone

Perfecte blog post