Pakkende teksten schrijven een probleem? Nee hoor!

Wanneer je aan de term ‘schrijver’ denkt, zou je een typemachine voor je kunnen zien. Of een man met een pijp in zijn mond omringd door stapels tijdschriften en rapporten. Om hem heen staan mooie houten boekenkasten, tot de nok toe gevuld met klassiekers. Zo’n beeld van een schrijver klopt niet meer.

Iedereen is schrijver

pakkende teksten schrijvenVandaag de dag is iedereen schrijver, en iedereen mag zich ook schrijver noemen. Internet heeft die term voor iedereen beschikbaar gemaakt. Honderdduizenden teksten worden iedere dag het internet opgegooid. Maar er is wel een groot verschil tussen die teksten. Een tekst die je aangrijpt, die je wat doet, een tekst die je aanzet om iets te doen, die vind je niet heel snel. Maar toch zijn pakkende teksten niet zo heel moeilijk te creëren.

Mensen die vanuit eigen ervaringen schrijven, zoals Facebookverhalen of een blog, vertellen een verhaal zoals zij het zien. Maar vaak vertellen ze het ook zoals zij het zelf graag zouden willen lezen.

Maar jij bent niet jouw lezers. De kunst is dan ook je te verplaatsen in wat de ander wil weten. Een pakkende tekst is dan ook gericht op jouw specifieke lezer. Die tekst zal niet voor iedereen op aarde even interessant zijn, maar dat hoeft ook helemaal niet! Vooral voor ondernemers is bloggen een prima manier om bezoekers hun kant op te halen en vormt tegenwoordig een belangrijk onderdeel van online marketing.

Het produceren van content, waar we het in dit stuk over hebben, noemen we ook wel content marketing. Wanneer je daar de middelen voor hebt kun je de teksten het best door een professional laten schrijven, vooral ook omdat ze dan op gebied van zoekmachine optimalisatie grote waarde zullen zijn. Maar zelf proberen kan natuurlijk ook. We zullen een aantal tips geven waardoor jouw teksten pakkend worden!

Pakkende teksten voor jouw doelgroep

Pakkende teksten schrijven
Nog voordat jevingers het toetsenbord beroeren, zou je volkomen helder moeten hebben voor wie je schrijft. Hoe oud is je lezer, wat doet je lezer, wat vindt je lezer interessant, waarom zou je lezer jouw stuk lezen? Kortom, je wilt weten wie je doelgroep (ook wel buyer persona genoemd in de inbound marketingtaal) is.  Let er ook op dat je de lezer niet als een klein kind toespreekt. Sommige schrijvers willen nog wel eens een ‘alleswetend toontje’ aanslaan. Verbind de toon van je stuk ook weer aan je doelgroep. Wanneer je dit allemaal op een rijtje hebt, is het een kleine stap naar het volgende punt van je voorbereiding.

Je onderwerp

Je voelt hem al aankomen, je onderwerp moet aansluiten bij je doelgroep. Houd het vooral ook bij één enkel onderwerp. Meerdere onderwerpen werken verwarrend voor zowel de schrijver als je lezers, en pakkende teksten kunnen dat niet gebruiken. Richt je op een onderwerp en doe daar onderzoek naar zodat je weet waar je over schrijft, op die manier voorkom je ook fouten in de inhoud. Je lezer wil natuurlijk wel het gevoel hebben dat jij de kenner bent.

Pakkende teksten zijn niet te lang

Schrijven is leuk, absoluut, maar daar zit ook een gevaar. Mensen die graag schrijven willen nog weleens doordraven. Onthoud dat je voor internet schrijft, niet voor het NRC Handelsblad. Mensen die online lezen, of het nu op een laptop of telefoon is, willen hier niet al te veel tijd aan kwijt zijn. Een volle pagina, meestal zo’n 500 tot 600 woorden, is genoeg voor een blog. Iets langer is natuurlijk niet erg, maar je vindt weinig mensen die tussendoor even drie pagina’s aan blog gaan zitten lezen.

Pakkende teksten hebben geen taalfouten!Pakkende teksten - pandakaas

Je wilt natuurlijk een goede indruk achterlaten bij je lezer. Je wilt de lezer prikkelen. Dan is er weinig zo irritant dan dat de tekst vol fouten staat. Dat is een absolute killer voor pakkende teksten! Niet iedereen is een taalvirtuoos, en dat hoeft ook helemaal niet, maar check je tekst op fouten. Ben je daar zelf geen ster in, laat het een ander eens doorlezen, of nog makkelijker, laat het je computer doen. Maar zorg dat je een foutloze tekst aanbiedt aan je lezer. Een handige methode om de tekst te controleren op fouten is het invoeren van de tekst op Google Translate en deze tekst dan laten voorlezen. Je hoort dan direct welke zinnen niet helemaal lekker lopen of in welke zinnen er net een woordje teveel staat.

Het schrijven van pakkende teksten is geen hogere wiskunde, maar vereist wel enige oefening en voorbereiding. Neem bovenstaande tips mee, houd ze in gedachten en waarschijnlijk leven je teksten er absoluut van op! Tenzij je natuurlijk al  een man met een pijp bent, dan valt er weinig meer te leren.

Wil je meer weten over pakkende teksten, of andere aspecten zoals SEO gerichte content of vraag je je af of jouw content strategie wel werkt? Download dan onze SEO content checklist of neem contact met ons op! Wij kunnen je hier alles over vertellen.

file-1940121258