Praktische Leadgeneratie tips om direct aan de slag te gaan.

Dit artikel is gericht aan iedereen die (nog) niet heel bekend is met leadgeneratie, of die wel een idee hebben van het concept maar (nog) niet weten hoe zij hier op een praktische wijze invulling aan kunnen geven. Per onderdeel probeer ik in deze blog uit te leggen waarom het onderdeel belangrijk is voor leadgeneratie en vervolgens geef ik een aantal leadgeneratie tips om direct toe te passen.

Introductie in leadgeneratie

Wat is een lead?

“Een lead is iemand die een bepaald niveau van interesse heeft in het product of de service van jouw bedrijf.”

Iedereen heeft er wel eens mee te maken gehad: Het avondeten is klaar, de tafel gedekt. Je neemt net je eerste hap en dan… TRING! TRING! Je telefoon gaat. Het is een callcenter medewerker met de vraag of u nog geïnteresseerd bent om het goede doel van fonds X te sponsoren.

In principe heb je niks tegen sponsoring van goede doelen, maar dit is nou net zo’n moment waar je absoluut geen zin hebt om te bedenken of je wat over hebt voor de sponsoring van goede doelen.

Online leadgeneratie kun je zien als een tegenovergestelde aanpak van telemarketing. Me online leadgeneratie probeer je afstand te doen van deze ouderwetse “koude” verkoop techniek en probeer je juist mensen te interesseren met kwalitatieve informatie waar mensen zelf naar op zoek zijn.  Als er milde interesse is, dan proberen leadgeneratoren deze interesse te vergroten door nog specifiekere of gerelateerde content aan te bieden. Uiteindelijk hopen we dan dat de “lead” jouw bedrijf zo interessant vindt dat het een product of service afneemt. Deze vorm van mensen “ opwarmen” wordt ook wel inbound marketing genoemd.

Leadgeneratie binnen de inbound marketing strategie

De inbound marketing strategie beschrijft de relatie van een persoon met jouw bedrijf in 5 stappen. Deze relatie die iemand opbouwt als hij jouw bedrijf beter leert kennen wordt ook de buyers journey genoemd. Dit is de reis die iemand maakt van een voor jouw onbekend persoon, naar uiteindelijk (als iemand ook alle stappen doorloopt) een promotor voor jouw bedrijf.

Leadgeneratie tips - buyer journey

Leadgeneratie is in de afbeelding hierboven het gedeelte in de inbound marketing strategie waarbij je aangetrokken websitebezoekers, converteert naar leads. Wanneer een bezoeker jouw website bezoekt via de organische zoekresultaten, social etc. is het aan jouw om die persoon te overtuigen (bijvoorbeeld via een call-to-action en een offer) om een lead te worden.

Hoe bepaal je wanneer iemand een lead is?

Wat een lead is verschilt per bedrijf. Voor een uitzendbureau kan dit bijvoorbeeld iemand zijn die het inschrijfformulier invult. Maar voor een online marketing bureau kan dit bijvoorbeeld iemand zijn die zich inschrijft voor een webinar. Wat de verschillende soorten leads met elkaar verbind is het feit dat de persoon, oftewel bezoeker, zijn persoonlijke informatie achterlaat voor het bemachtigen van iets wat jij hem te bieden hebt. Denk hierbij aan: Naam, adres, e-mail, telefoonnummer, functie, uitdagingen etc..

In 3 stappen van bezoeker naar lead

Stap 1 – Content

Als iemand als bezoeker op jouw website komt is er een grote kans dat hij via de organische zoekresultaten op een bepaald thema of onderwerp heeft gezocht. Hij heeft tijdens zijn zoektocht iets gevonden wat zijn interesse heeft gewekt, bijvoorbeeld een artikel van jouw over: 7 tips bij het kopen van een auto. Nu is het belangrijk om door middel van nieuwe content de interesse van de bezoeker vast te houden.

Voorbeelden van content zijn:

  • Blogs
  • Onderzoeken
  • Case studies
  • Video’s
  • Infographics
  • White papers
  • Webinars
  • Checklists

JA het is veel werk om kwalitatief content te maken. Maar wees gerust, wij gaan je tips geven hoe je dit eenvoudig kunt doen, verderop in dit artikel!

Aan de slag met Leadgeneratie tips & trucks: Content

Het maken van content kan erg tijdrovend zijn. Je hebt misschien geen tijd en zin om een heel onderzoek te doen of een webinar te maken en te geven. Je bent toevallig ook geen photoshop wizard zodat je even snel een kekke infographic in elkaar hackt. Je vraagt je dan vast af:

“Wat kan je dan doen om toch leuke interessante en vooral gemakkelijke content te creëren? “

Hieronder geef ik je 4 ideeën die jouw kunnen helpen om gemakkelijk content te creëren:

leadgeneratie tips - interview1) Interview inspirerende mensen binnen jouw branche

 Je hoeft niet altijd zelf de content te bedenken. Als je een inspirerend persoon interviewt verzint de persoon eigenlijk de content voor je. Je kan daarnaast ook nog eens gebruik maken van zijn bekendheid door met het interview, zijn volgers/likers aan te spreken op sociale media.

Kortom: Als je een inspirerend persoon kent die een toegevoegde waarde is voor jouw bedrijf, kun je zo gemakkelijk content creëren en leads genereren.

2) Creëer instructievideo’s voor hele specifieke problemen

Maak korte instructievideo’s om mensen te helpen om een specifiek probleem te tackelen. Heb jij een website met recepten, maak dan bijvoorbeeld een video van 20 seconden waarin je uitlegt hoe je het beste een ui kan snijden. De video’s hoeven niet lang te zijn zolang ze maar een specifiek probleem tackelen. Er zijn een hoop mensen die meteen Googlen om problemen op te lossen en vaak zijn dit praktische problemen. Zorg dat je hier gevonden wordt met jouw specifieke instructievideo’s.

3) Creëer een quiz

Een Quiz is een leuke en interactieve manier om mensen te prikkelen om hun contact informatie te geven. Het doel van een quiz is ervoor te zorgen dat de uitkomst iets is wat de klant heel graag wil weten. Zij kunnen de uitkomst dan ontvangen door wat simpele gegevens in te vullen. Het kost misschien wat meer tijd om te maken dan de vorige tips, maar wanneer je een quiz goed uitvoert is het een echte leadgenerator.

4) Maak een lijst met handige tools

We gebruiken in ons dagelijks leven allemaal tools om het leven een stukje makkelijker te maken. Wat voor jouw werkt, kan voor anderen ook werken en ze zullen je er dankbaar voor zijn. Formuleer een lijstje met tools die jij zelf vaak gebruikt om je leven eenvoudiger te maken. Easy en effectief!

Stap 2 – Call-to-actions

We willen de bezoeker na het lezen van ons artikel over “7 tips bij het kopen van een auto” dus interesseren om op onze site verder te lezen. Het liefst met content die iets meer diepgang heeft. Bijvoorbeeld door gratis een onderzoek aan te bieden waarin per auto het verbruik / onderhoudskosten en prijs worden vergeleken. Laten we het even “Het beste auto-vergelijkingsonderzoek” noemen. Om deze mensen dit onderzoek te laten downloaden gebruiken we een zogenaamde Call-to-Action. Dit is een plaatje of knop die oproept om een actie te ondernemen. Bijvoorbeeld:

Als iemand op de Call-to-Action klikt wordt hij meegenomen naar de landingspagina van de specialistische content bijvoorbeeld “Het beste auto-vergelijkingsonderzoek”

Aan de slag met Leadgeneratie tips & trucks: Call-to-actions

Een call-to-action moet makkelijk eenvoudig te begrijpen zijn. Zorg er altijd voor dat het een zin is die mensen aanzet om iets te doen.  Hier een aantal voorbeelden:

Leadgeneratie tips #1: Probeer het [TIJDELIJK] gratis.

Leadgeneratie tips - CTA

Bijvoorbeeld: Probeer Spotify nu 30 dagen gratis. Dit haalt mensen over omdat ze het gratis mogen uitproberen zonder risico.

Leadgeneratie tips #2: Probeer het [PRODUCT] aan!

Leadgeneratie tips - CTA 2

Bijvoorbeeld: Vraag je buyer persona worksheet aan. Dit is ook weer een actieve zin, je probeert de lezer aan te sporen om op de link of button te klikken.

Leadgeneratie tips #3: Begin nu!

Leadgeneratie tips - begin nu

Bijvoorbeeld: Bij een lessenpakket voor online marketing. Een button met de tekst “Begin nu” spoort mensen aan om direct te beginnen nadat ze enthousiast zijn geworden door jouw content.

Leadgeneratie tips #4: Ontvang alleen vandaag het [Product] gratis!

Leadgeneratie tips - gratis

Bijvoorbeeld: Ontvang alleen vandaag €10,- gratis welkomstbonus! Door het zo formuleren van je CTA krijgen mensen de indruk dat ze gebonden zijn aan een tijdslimiet. Dit haalt mensen over om direct actie te ondernemen.

Stap 3 – Landingspagina

Het aanbieden van gratis content doen we natuurlijk niet zomaar. We hebben de hoop de bezoeker waarover we nog niet zoveel weten te transformeren in een lead met een naam, contact informatie en eventueel nog wat verdiepingsinformatie. Deze transformatie begint op de landingspagina. Op de landingspagina staat altijd een formulier. We willen graag dat de bezoeker in ruil  voor onze “gratis” content even een formuliertje invult met wat persoonlijke informatie.

Belangrijk: Maak niet een hele uitgebreide vragenlijst!! Je wilt de bezoeker niet afschrikken door teveel en te persoonlijke vragen te stellen. Meestal is een naam + e-mail voldoende informatie om voorzichtig te informeren of de klant geïnteresseerd is naar meer informatie. Stem wat dat betreft het aantal vragen dat je stelt af op wat je aanbiedt. Een eenvoudige e-book of een uitgebreide software trial?

Als de bezoeker het formulier heeft ingevuld dan komt hij bij de bedankpagina waar hij direct “het beste auto-vergelijkingsonderzoek” kan downloaden of via de mail laten opsturen.

Aan de slag met Leadgeneratie tips & trucks: Landingspagina’s

1) Minimalistisch design

Het is belangrijk dat er op je landingspagina zo min mogelijk afleiding is. Het doel is dat iemand zijn persoonlijke informatie achterlaat. We zijn er nu bijna! Ga dus geen afleidende informatie plaatsen maar richt je in een paar zinnen op de content die je aanbied in ruil voor de persoonlijke informatie.

2) Verwijder de website navigatie op de landingspagina

Dit heeft er ook weer mee te maken dat je niet wilt dat de bezoeker de landingspagina verlaat. Door de navigatie weg te halen kan de bezoeker de landingspagina niet zomaar verlaten. Dit verhoogt het percentage leads!

3) Sociale bewijs kracht

Leadgeneratie tips social-proofSociale bewijskracht klinkt misschien erg ingewikkeld maar het werkt op hetzelfde principe als een beoordelingsfunctie bij het uitzoeken van een product in een webwinkel. Als veel mensen het product beoordeeld hebben als een goed product dan zal jij het product ook sneller kopen.

Op je landingspagina kan je van dit principe gebruikmaken door een social bar op de landingspagina te zetten. Hoe meer mensen het product via sociale media hebben gedeeld hoe groter de kans dat wanneer iemand op jouw landingspagina komt en dit ziet ook daadwerkelijk zijn informatie achterlaat.

Waarschuwing: Veel social likes/shares hebben een positief effect maar als je weinig likes of shares hebt dan kunnen mensen denken dat jouw content dus slecht is. In dat geval heeft het een negatief effect

Gefeliciteerd! Je hebt nu door middel van content, een call-to-action en een landingspagina je bezoeker succesvol getransformeerd tot een lead!

601df229-3bb1-42ea-9ec6-68219c4b8163