Professionele website laten maken? Zo pak je dat aan!

Als je een website laat bouwen, dan wil je dat deze er professioneel uitziet en dat je er de marketingdoelstellingen van je website mee behaalt. Een professionele website laten maken door een vakkundig bureau is dan ook een must. In deze blog geef ik je een aantal tips waar je rekening mee moet houden bij het laten maken van een professionele website.

Doel website

Veel bedrijven hebben een website, maar doen er vervolgens niks mee. En dat is zonde, want jouw website helpt jou bij het realiseren van je organisatiedoelstellingen. Stel jezelf daarom de volgende vraag: wat is het doel van mijn website? Zo kun jij jouw wensen beter uitleggen aan de online marketeers en developers die jouw website gaan bouwen. Je kunt daarbij kiezen uit de volgende vijf modellen:

  • verkoopmodel;
  • leadgeneratiemodel;
  • brandingmodel / merkbelving;
  • uitgeefmodel;
  • informatie- en servicemodel.

Verkoopmodel

Het gaat hierbij vaak om webshops, waarbij het direct realiseren van online verkopen het hoofddoel is. Met dit model wil je dat het bezoekersaantal, het verkoopaantal, het gemiddelde orderbedrag en het conversieratio stijgen.

Leadgeneratiemodel

Het leadgeneratiemodel gaat vaak over een bedrijfswebsite waar een contact en/of offerteformulier te vinden is. Je wilt dat er meer bezoekers naar je website komen, dat het conversieratio stijgt en dat het aantal kwalitatieve leads verhoogt.

Brandingmodel / merkbeleving

Met branding is je doel dat jouw doelgroep de voorkeur geeft aan jouw merk. Met dit model wil je niet alleen het aantal bezoekers verhogen, maar je wilt ook dat de mensen langer op de website blijven, je wilt de interactie met je bezoekers verhogen en je wilt je merkwaarden communiceren. Een goed voorbeeld is de website van de Efteling. Je kunt informatie vinden  op de website, maar is er is ook veel interactie mogelijk. Zo kun je op de website een persoonlijk sprookje laten schrijven door de schrijfkabouter.

Uitgeefmodel

Met het uitgeefmodel probeer je met je website inkomsten te genereren, door bijvoorbeeld een advertentiemogelijkheid aan te bieden of door abonnementen aan te bieden. De nieuwswebsites Volkskrant.nl en Telegraaf.nl zijn hier goede voorbeelden van. Deze websites willen niet alleen het aantal bezoekers verhogen en het aantal herhaalbezoeken vergroten. Deze websites hebben daarnaast het belangrijke doel om meer abonnees te werven. Dit doen zij door unieke content aan te bieden die uitsluitend te zien is door abonnees. Nu.nl is een voorbeeld van een website die bedrijven de mogelijkheid biedt om op de website te adverteren.

Informatie- en servicemodel

Met het informatie- en servicemodel probeer je je klanten zo goed mogelijk te helpen. Dit kan door het opzetten van een online klantenservicemodule. Maar je kunt ook op je website een formulier plaatsen waarbij je klanten en bezoekers informatieaanvragen kunnen doen. Je probeert hiermee de klanttevredenheid en de toegankelijkheid te vergroten.

Webdesign voor een professionele website

Nu je het doel van je website hebt geformuleerd in één of meerdere modellen, kunnen de developers zich buigen over het webdesign. Het internet blijft zich ontwikkelen en de toestroom van mobiele internetters neemt steeds verder toe. Bij een professionele website laten maken is het daarom belangrijk dat je webdesign responsive is. Je wilt elke bezoeker een goede website tonen. Voorheen kon je dit oplossen door een speciale website voor mobiele gebruikers te introduceren. Zoekmachinegigant Google vond dit echter geen goede oplossing, en veranderde zijn algoritme. Dit algoritme zorgt ervoor dat websites met een aparte mobiele website worden afgestraft. Websites die één website hebben die beschikbaar is voor ieder type beeldscherm worden daardoor beloond met een hogere positie in Google.

Laat in je website je huisstijl terugkomen. Je website is je online visitekaartje en je wilt dat de bezoekers een goed idee krijgen van jouw organisatie. Dat zij de website herkennen als onderdeel van de rest van jouw bedrijfsvoering.

Beperk het kleurgebruik tot een paar kleuren en maak er geen circustent van. Je wilt per slot van rekening een professionele website laten maken. Je wilt professionaliteit uitstralen.

Bouw website

De volgende stap is de daadwerkelijke bouw van je website. Je kunt kiezen voor verschillende opensource softwaresystemen. Bestaat jouw website uit een online winkel? Dan kun jij bijvoorbeeld kiezen voor Magento of SEOshop. WordPress is interessant voor websites met veel content, zoals een website met een blogformule. Magento, SEOshop en WordPress zijn gemakkelijk te beheren en de developer kan de website van al jouw wensen voorzien. Een goed online marketingbureau zal jou uitgebreide informatie geven en indien nodig een advies geven over wat voor jouw website de beste oplossing is.

Zoekmachineoptimalisatie

Het frame van de website staat gereed, deze moet alleen nog gevuld worden. Veel online ondernemers laten dit deel over aan een extern bureau. Doe jij het liever zelf? Lees dan de volgende uitleg.

Het vullen van je template doe je met veel aandacht. Een professionele website laten maken doe je immers niet alleen om een goede indruk te maken op de bezoekers. Je wilt met je website ook goed gevonden worden. De onvermijdelijke eerste stap is daarom altijd een degelijk zoekwoordenonderzoek.

professionele website laten maken

Met dit onderzoek kom je erachter waar jouw doelgroep naar zoekt. Stel bijvoorbeeld dat jij een bedrijf bent dat aan graffiti verwijdering doet en jij wilt dit communiceren op jouw website. Dan kun je kiezen voor verschillende zoekwoordcombinaties, bijvoorbeeld ‘verwijderen graffiti’, ‘graffiti verwijderen’ of ‘graffiti verwijdering’. Hoewel het bedrijf aan ‘graffiti verwijdering’ doet, zit hier met een maandelijks zoekvolume van 10 zoekopdrachten het minste zoekvolume op. ‘Verwijderen graffiti’ heeft een zoekvolume van 30, maar op zoekwoord ‘graffiti verwijderen’ wordt maandelijks maar liefst 480 keer gezocht. Het is duidelijk waar je pagina op gaat inrichten, namelijk ‘graffiti verwijderen’.

Tegenwoordig zit achter bijna elke website een contentmanagementsysteem waar je onder meer teksten en afbeeldingen kunt toevoegen aan je website.  Het is belangrijk dat jij weet hoe je de tekst goed kunt opmaken. Denk hierbij aan tussenkoppen in H2 zetten, links aan de tekst toevoegen en afbeeldingen in de tekst toevoegen. Kun je dit op de juiste manier? Dan kun jij SEO goed inzetten.

Daarnaast is het belangrijk om zelf een titel en meta description toe te voegen. Met systemen als Magento, WordPress en SEOshop is dit geen hogere wiskunde, maar je moet er wel aan denken én de juiste teksten invoeren! Dit is de basis voor een goede zoekmachineoptimalisatie.

Meer informatie professionele website laten maken

Wil je meer informatie ontvangen over een professionele website laten maken? Neem dan contact op met een van de specialisten van IQ leads. Zij kunnen je voorzien van vrijblijvende informatie.

Heb jij al eens een professionele website laten maken en heb je tips, opmerkingen of aanvullingen? Laat dan hieronder een reactie achter.