Schema.org: meet wat het je oplevert!

Vandaag de dag maken gigantisch veel bedrijven gebruik van de codes die te vinden zijn op Schema.org. Het wordt door alles en iedereen aangeraden, Google is groot fan en tevens sponsor, en elk bedrijf dat SEO ook maar een béétje serieus neemt, maakt gebruik van de microdata.

Maar het implementeren van gestructureerde data is een flinke klus waar redelijk wat kennis voor nodig is. En dat is niet alles, want als jij je huidige websitepagina’s hebt voorzien van de codes, dan ben je niet per definitie klaar. Websites veranderen nog iedere dag. Vooral nieuwsgerelateerde websites of andere websites waar actualiteit een belangrijke rol speelt, krijgen er iedere dag nieuwe gegevens en nieuwe pagina’s bij. Ook het toepassen van gestructureerde data blijft daarom een activiteit die je nog dagelijks uitvoert.

Schema.org

Meten is weten

Voor die tijdsinvestering wil je iets terugzien. Je steekt immers geen uren in de implementatie van deze codes alleen omdat een of andere goeroe zegt dat het goed is voor je bedrijf en omdat Google fan is. Daarom het volgende cliché: meten is weten. Zorg ervoor dat jij precies meet wat de implementatie van Schema.org je oplevert. Vervolgens ga je uiteraard aan de slag met de gemeten gegevens. Zie je bijvoorbeeld geen verschil? Dan vraag jij jezelf af welke andere categorieën een mooie aanvulling zijn op je huidige gestructureerde data.

Het doel van Schema.org

Schema.org is ooit opgezet met het doel om schema’s voor gestructureerde data op het internet te creëren, te onderhouden en te promoten. Door de juiste codes op de juiste plekken op je website te zetten, zorg je ervoor dat zoekmachines beter begrijpen waar de gegevens die jij op je website plaatst over gaan.

Het belangrijkste doel van Schema.org en de daarmee verkregen rich snippets voor jou als organisatie, is dat jij meer relevante bezoekers naar je website trekt. Een belangrijk doel is dan ook dat jij meer verkeer op je website krijgt. Meer relevante bezoekers leidt in het ideale geval bovendien tot een lagere bounce rate. Bezoekers krijgen door de rich snippets een beter beeld van waar zij op klikken in de zoekresultaten. Diegenen die op jouw link klikken, hebben daarmee een weloverwogen beslissing gemaakt. Zij krijgen als het goed is te zien wat zij verwachten te zien op jouw website. De kans dat zij jouw website direct wegklikken, zonder dat ze er een activiteit hebben ondernomen, is daardoor kleiner. Dat zorgt er ook weer voor dat de gemiddelde time-on-site hoger is. Mensen verblijven langer op je website, omdat zij vinden wat zij zoeken. Tenslotte is ook je click-through-rate als het goed is verhoogd. Als jouw website interessant genoeg is voor je bezoeker, dan klikt hij door naar andere pagina’s. Een voorwaarde is hier uiteraard wel dat de gebruiksvriendelijkheid van je website goed in elkaar zit en dat je bezoeker precies weet welke volgende stap hij moet ondernemen. Duidelijke calls-to-action zijn hierbij een must.

En dan hier de belangrijkste vraag: ‘Behaal jij die doelen?’ Maakt Schema.org een wezenlijk verschil voor jouw website? Of maakt het nog geen verschil? Nóg geen verschil, want door te meten ga jij er op den duur voor zorgen dat jouw investering in Schema.org tóch de moeite waard wordt. Dat meten doe jij door de volgende zeven stappen te doorlopen. Gebruik Google Analytics of een andere tool als meetinstrument.

1.     Nulmeting

Het meten begint bij een goede voorbereiding en een nulmeting. Zorg ervoor dat jij precies weet wat je wilt meten. Eerder las je al over het bezoekersaantal, bounce rate, time-on-site en click-through-rate, maar wellicht zijn er ook andere doelen die jij Schema.orgmet behulp van Schema.org hoopt te bereiken. Leg die doelen vast en maak ze smart: specific (specifiek), measurable (meetbaar), attainable (bereikbaar), relevant en timely (tijdsgebonden). Zorg er dus voor dat je doelen hebt die specifieke cijfers bevatten en daardoor meetbaar zijn, dat ze realistisch en daarmee bereikbaar zijn en dat je aangeeft binnen welke tijd je hoopt dat je de doelen bereikt.

Zorg ook dat je weet wat de stand is op het moment dat je de gestructureerde data nog niet in je website hebt geïmplementeerd. Zorg dus voor een nulmeting

2.     Aantal unieke websitebezoekers

Heb je een nulmeting gedaan en heb je doelen vastgesteld? Dan begin je met het bekijken van je aantal unieke bezoekers. Behaal jij je doelen met de implementatie van Schema.org? Als dit het geval is, ben je goed bezig.

Is dit niet het geval? Dan is het belangrijk om eens te kijken waar dit door komt. Controleer of de rich snippets wel echt in Google Search te zien zijn. Wellicht heb je een code verkeerd geïmplementeerd en herkent Google jouw websitegegevens alsnog niet. Maar het kan ook zijn dat je de richtlijnen van Google niet goed hebt opgevolgd. In dat geval kan Google ervoor kiezen om jouw microdata niet om te zetten in rich snippets.

Het kan ook zo zijn dat de rich snippets die te zien zijn in de zoekresultaten niet aansluiten op waar de zoeker naar op zoek is. In dat geval is het aan te raden om te overwegen andere rich snippets of andere zoekwoorden te gebruiken.

3.     Bounce rate

Is de bounce rate van je websitepagina’s gedaald? Goed bezig, de rich snippets doen precies wat jij ervan hoopte. Vallen deze cijfers tegen? Dan kun jij jezelf afvragen of je voor de juiste microdata hebt gekozen. Sluit de microdata aan op wat een zoeker te zien krijgt als hij op jouw link klikt? Als dit niet het geval is, is het logisch dat bezoekers je pagina direct weer wegklikken.

Er is gigantisch veel mogelijk op het gebied van gestructureerde data. Experimenteer hier dus mee, en bekijk of het scheelt als je andere data uit Schema.org gebruikt.

4.     Time-on-site

Hoe zit het met time-on-site? Blijven bezoekers langer op jouw website hangen? Dan weet je dat jij een goede en relevante toevoeging in de zoekresultaten hebt geleverd met het implementeren van gestructureerde data.Schema.org

Maar het kan ook zo zijn dat de time-on-site aan de lage kant blijft. Dit kan te maken hebben met het type website. Heb jij bijvoorbeeld een website waar mensen alleen komen om een adres op te zoeken? Dan kan het zelfs een goed teken zijn dat ze snel weer vertrokken zijn, het betekent namelijk dat zij snel gevonden hebben waar zij naar op zoek zijn. Een nieuwswebsite daarentegen heeft gemiddeld een langere time-on-site, omdat bezoekers de tijd nemen om artikelen van de website te lezen.

Is het voor jouw type website een slechte zaak dat de time-on-site laag is? Dan moet je iets veranderen aan het verschil tussen wat in de zoekresultaten over jouw website verschijnt en wat de bezoeker te zien krijgt als hij op de link klikt. Heb jij bijvoorbeeld een receptenwebsite en ben je vergeten microdata toe te voegen die omschrijft welke ingrediënten voor een bepaald recept nodig zijn? Dan is het zeker de moeite waard om dit alsnog te doen. Dit kan net dat laatste duwtje zijn die de zoeker nodig heeft om op jouw link te klikken.

5.     Click-through-rate

Ook de click-throug-rate heeft met de samenhang tussen jouw website in de zoekresultaten en jouw daadwerkelijke website te maken. Vindt de zoeker wat hij zoekt en is jouw website dus relevant voor hem? Dan zal hij sneller doorklikken naar andere pagina’s binnen jouw website. Zo niet, dan klikt hij je website snel weer weg.

6.     Zoekwoorden

Je kunt specifiek bekijken welke rich snippets het meeste opleveren voor je website door je te concentreren op specifieke zoekwoorden. Bekijk welke zoekwoorden het meeste verkeer opleveren. Zijn er pagina’s waarvan de zoekwoorden dezelfde hoeveelheid verkeer opleveren als op het moment dat er nog geen Schema.org was geïmplementeerd? Dan kun je nog eens kijken naar je keuze voor rich snippets. Kies eens voor een andere categorie en bekijk of deze categorie meer verkeer oplevert voor het zoekwoord.

7.     Conversiedoelen

Zijn er conversiedoelen waarvan jij hoopt dat ze door rich snippets vaker behaald worden? Controleer dan ook dit onderdeel in Schema.orgje analytics tool. Leidt een link met een rich snippet uit de zoekresultaten bijvoorbeeld naar een landingspagina waar bezoekers zich in kunnen schrijven voor een evenement, maar stijgt het aantal inschrijvingen niet na het implementeren van de gestructureerde data? Kijk dan ook hier hoe je het gebruik van rich snippets kunt verbeteren, om er zo voor te zorgen dat jouw tijd en moeite jou iets opleveren.

Hulp nodig?

Kun je een extra handje gebruiken bij het implementeren, analyseren of verbeteren van je gestructureerde data? Heb je vragen over Google Analytics? Wil je meer over ons weten? Of heb je andere vragen? Schroom niet, en neem gerust contact met ons op!